Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gelukkig weer een Volvo !!!
#11
Inderdaad, daar vindt de warmtewisseling plaats. Soms hebben auto's een extra automaatkoeler gemonteerd zitten, deze zijn meestal later geplaatst omdat een caravan getrokken werd.

Alles zit met twee leidingen aan de bak, ÃÃn uitgaande en een ingaande.


Ties240 schreef:Ik had inderdaad begrepen dat het ook de radiateur of warmtewisselaar kan zijn. Maar ik heb vorige week 2 keer het koelsysteem gereinigd. Het is echt een lichtbruine drap wat bovenop drijft. Ook is de kenmerkende geur van ATF niet te ontdekken. Maar gezien de eventuele gevolgen, toch maar de radiateur laten afpersen. Staat er trouwens ergens beschreven hoe dit systeem met radiateur en warmtewisselaar precies werkt? Ik zie nl. de leidingen van de bak ook eerst in de grote radiateur verdwijnen. Zit hiet een gescheiden systeem in?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#12
OK bedankt voor de info. Ik laat morgen de zaak afpersen. Hopelijk kan ik dan uitsluiten dat het de radiateur is.
Antwoord
#13
Je krijgt zelden motorolie in het koelvloeistof systeem(lekke koppaking), alleen je vloeistof niveau daalt. Wanneer je het systeem gaat afpersen druk je de koelvloeistof naar de automaatbak. Wat je als controle zou kunnen doen is de (bovenste) retour leiding van de automaat op de radiateur losdraaien wanneer het koelsysteem afgeperst word. Succes.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#14
FF ter aanvulling. We hebben zelf een automaat met een lekke koppaking gehad. Waarschijnlijk dus hetzelfde probleem als wat jij hebt. De radiateur is toen vervangen (garantie) vanwege olie in de koelvloeistof. Dit heeft niet geholpen, want de nieuwe radiateur ging ook inwendig stuk. Wat is wijsheid ???? Nieuwe koppaking, radiateur, automaatolie en vloeistof.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#15
Bedankt allen voor de input zover. Het lijkt er langzaam op dat mijn daily driver toch een projectje gaat worden. Maar even voor mijn duidelijkheid, ik heb voor de grote radiateur nog een kleintje zitten waar 2 slangen naar toe lopen . Dit is in principe dus niet origineel? Verder begrijp ik dus dat het zo maar afpersen van het systeem kan zorgen voor nog meer ellende mits ik de retourleiding niet ontkoppel.
Kortom het word nog een uitdaging om dit euvel op te lossen. IK hou jullie op de hoogte.


[Afbeelding: FMZ81L.jpg]

[Afbeelding: DmC9Oz.jpg]
Antwoord
#16
De kleine is de koeler waar henqui het over heeft. Geen probleem. Wanneer de radiateur binnenin lek zou zijn wat betreft automaatolie kanalen weet je niet waar je de koelvloeistof heen perst. Naar je cilinder(s) of naar je automaatbak. Als je de bovenste leiding los haald (wel ff een bakje eronder) en er komt onder de persdruk troep naar buiten weet je genoeg.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#17
Oke bedankt. Dan gaan we daar maar eens mee beginnen. Ik hoop dat er alleen maar ATF uitkomt. We zullen zien.
Antwoord
#18
Mijn 144 autotragic heeft zo'n losse ATF koeler voor de radiateur hangen, en niks in de radiateur, werkt prima. Ik zou er een standaard radiateur inzetten, die gaat nooit meer ATF en koelwater mengen en is wat goedkoper ook.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
Nou vandaag begonnen aan mijn project.
Alles loop voorspoedig tot nu toe, mede door de handige stap voor stap instructie in onderstaande youtube link.
Wat moeten we toch zonder het internet tegenwoordig.


[video=youtube;SRUPgYbk_gE]http://www.youtube.com/watch?v=SRUPgYbk_gE[/video]

Ik heb het overigens al eens in een andere draadje gevraagd, maar klopt het dat het mogelijk is om met een luchtsleutel zowel de krukaspoelie als ook de nokkenas poelie los te trekken? Dus zonder special tool? IK ben er een beetje huiverig voor namelijk, niet dat die poelies mee gaan tollen.

[Afbeelding: e6TBBd.jpg]
Antwoord
#20
Met de luchtsleutel is inderdaad het makkelijkst en snelst.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 43 4.785 , 21:56
Laatste bericht: Marc1970
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 353 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Weer een 245! jero 2 332 11 December 2024, 19:18
Laatste bericht: Marc1970
  Weer een 245! jero 0 241 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.708 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 800 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 220.096 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.891 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.333 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.634 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)