Topics: 3
Hallo,
Een zeer hardnekkig probleem met de 240 B23A uit 83, vierbak (nog) geen gas.
Starten lopen rijden, alles gaat prima. De motor wil tijdens het rijden nog wel eens uitvallen.
Gaspedaal geeft dan opeens geen tegendruk meer, vermogen valt weg.
Dashboard lampjes gaan knipperen. Regelmatig kan ik tijdens "het rollen" wel weer opnieuw starten, maar dit is natuurlijk heel erg onbetrouwbaar.
Het circuit is doorgemeten (laten doen), Bobine is vervangen.
Ondanks dat het circuit is gemeten, denk ik toch dat het daarin zit, helaas is dus af en toe dus dat bemoeilijkt heel erg de foutopsporing.
Iemand tips?
Topics: 52
Tja dat is inderdaad lastig zoeken. Ik kan e adviseren alle stekkers eens los te trekken en in te spuiten met elektroclean oid. Zwaar vervuilde contacten beetje proberen schoon te maken en al je massapunten eens na te kijken.
Dank voor de snelle reactie! Helemaal top. Bij het doormeten zijn ook alle (ok bijna alle :-))contacten nagelopen, en ook een aantal slechte stukken draad vervangen.
Topics: 84
Mmmm, een paar bouwjaren staan bekend om zelfvernietigende isolatie. Contactslot bezwijkt ook wel eens onder zware sleutelbossen. Verder zit er nauwelijks bedrading of elektronica in een carburateurmotor, weinig door te meten lijkt me.
Heeft-ie contactpunten of een elektronische ontsteking (zwart kastje op binnenscherm)?
Dat je het uitvallen vd motor voelt in het gaspedaal lijkt me onwaarschijnlijk.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Contactslot? Je bedoelt dat deze soms niet helemaal contact meer maakt? Een soort van versleten dus.
Wist niet eens dat dat kon..
Is dat slot op een bepaalde manier te meten zal wel in zn geheel vervangen moeten worden I guess
Het is de vraag of het komt door het wegvallen van stroom of een benzinestoring in de carburateur. Misschien blijft de vlotter soms even "hangen" door teveel speling of er zit vuil in de vlotterkamer waardoor de sproeiernaald even dichtslaat.
Of het contactslot versleten is kun je misschien testen door tijdens het rijden aan de sleutel te "rommelen". Of je maakt even een testlampje met een lampje en een fitting o.i.d. door dan een losse draad te leggen naar de + van de bobine en de andere kant van het lampje ergens aan de massa (-). Als de motor weer uitvalt kun je zien of het lampje dan ook uitgaat. Dan weet je dat het een electrische storing is.
Topics: 84
Ws. gaat er vanaf het contact een dikke draad naar zek. 11/12/13, vanaf de ongezekerde kant daar een dunnere blauwe naar de voorschakelweerstand (keramiek buisje) en vandaar naar de bobine.
ALs de auto op contact staat (stand II) moet er ca. 9V op de bobine staan, dit meet je met een multimeter, ene pen op pin 15 vd bobine, andere pen op een massapunt (bout ergens). Wiebel dan met de contactsleutel en kijk of de spanning wegvalt. Dit kan je doen met alle bedrading, net zolang tot je de spanning bij de bobine weg ziet vallen.
Bobine nooit te lang onder spanning laten staan, wordt-ie erg heet van.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Hallo allemaal,
Echt super dat er zo meegedacht wordt. Zeker in de elektro kant ben ik niet zo goed thuis, deze tips kan ik goed gebruiken. Hopelijk heb ik van de week tijd om ze te gaan proberen, jullie horen wel wat er uitkomt! Het is er trouwens met contact punten, daar had ik net even over heen gelezen