Nou heb ik eens iets raars:
In iedere versnelling heb ik een schurend geluid dat "uit" de versnellingspook komt, maar als ik de overdrive inschakel verminderd het geluid sterk. Trap je de koppeling in en de bak in neutraal dan blijft het geluid. Het geluid neemt af met de snelheid, niet met toerental (koppeling ingetrapt ..)
Zelf denk ik aan de cardan-as o.i.d. , waar denken jullie aan?
En als het de as is waar in die as moet ik het zoeken? Kanik dat zelf, met assteunen en een garagekrik en een reservewiel er extra onder?
Topics: 14
Het kan van alles zijn vanaf de uitgaande as van de bak; baklagers, tussenlager van de cardanas, differentieel of wiellagers...
Met jouw opbok capriolen lijkt het me niet zinnig de volgende test uit te voeren :lol: ; bok de achterwielen op (of liever; zet de auto op een fatsoenlijke brug), zodat ze vrij kunnen draaien en laat de motor stationair lopen; schakel de hoogste versnelling in en laat de koppeling opkomen; laat het hele spul zo draaien en je kunt met een beetje mazzel de oorzaak van het geluid enigszins lokaliseren...
Succes!
Topics: 135
Ik heb nog een versnellingsbak incl. OD liggen. Maar vraag me niet hoe of wat...ik heb m gekregen...lol! Volgens de gever doet de OD het niet precies...ik denk dat er een solenoid probleem is en verder niets..maarja. Who knows. Ik heb m maar gered, anders ging ie naar het oud ijzer!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 44
volgens mij moet het in je overdrive zitten omdat als je hem inschakelt het geluid weg is dus wil eigenlijk zeggen als je in de overdrive schakelt tussen die 2 versnellingen 4 en 4+o/d het geluid kunt opwekken dus zou het logisch zijn dat het daar in zit
anders zou ik het ook niet weten
succes
Volvo S70R B5234T4 M59
Maar ja wat aan de overdrive kan kapot. De selonoid niet want die schakelt alleen maar. Maar wat zit er nog meer in?
Topics: 14
planetair tandwielstelsel, lagers, etc.
bakolie checken / vernieuwen??
Saintmans, met die ritten attendeerde je me er op dat de koppeling niet jofel was. Wat bedoelde je? Op zich zijn drukgroep, lager en plaat recent vervangen (15.000 terug). Misschien was dat een voorbode van het ongerief dat mij nu treft. Ik probeer een zo compleet mogelijk beeld te krijgen dus vandaar deze vraag.
Jij hebt het zelf ook 1 keer gezegd tijdens een wilde acceleratie. Dat het leek alsof de koppeling slipte tijdens vol weg accelereren....beetje stotend gevoel. Dat bedoelde ik, alsof je tractie verliest..maar de wielen staan gewoon aan de vloer zonder spinnen en je spuit vol weg.
Ja dat bedoel ik, dat herken ik. Zou dat er mee te maken kunnen hebbne? Want of de koppeling slipt toch door ... doordat .... of er is iets grondig mis in het cardan..... toch?