Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lambdasonde voor B21ET
#1
Enkele jaren rijdt mijn vader met plezier in de 245 met een B21ET met K-jet op LPG (Necam). Nu loopt de motor verder vrij aardig op LPG, maar nog niet met het vermogen wat we graag zouden willen zien. Ook het verbruik op benzine is schrikbarend en afstellen zonder verdere gegevens is lastig. Alles behalve de cilinderkop is vervangen of gereviseerd. Ook de injectoren zijn nieuw.

Nu hebben wij een tijdje geleden het advies gekregen een lambda sonde te monteren, zodat we op deze wijze precies kunnen nagaan wat het mengsel doet. Als advies kregen we mee dat een lambdasonde met een enkele draad het makkelijkste is uit te lezen en of aan te sluiten. Hierbij echter de vraag welke lambdasonde we het beste kunnen bestellen. Dit omdat er voor elk merk auto een andere sensor lijkt te zijn.

Zijn er mensen de hier iets over kunnen zeggen en of weten welke lambda sondes goed werken? Is een universele, niet specifiek volvo, lambdasonde een optie?

Ik hoor het graag.
Antwoord
#2
om het brandstofmengsel te kunnen bekijken is een breedband lambdasonde de enige echte optie. Deze sonde's hebben 5 draden (en een 6-pins stekker). Om deze sensoren goed te laten werken moet er tamelijk precies geregeld worden. Tegenwoordig kun je best goedkoop sets kopen met een sensor, controller en scherm, eventueel zelfs met datalog functie om samen met toerental, turbodruk, etc etc op te slaan wat de motor doet. Dat laatste is handig maar niet zo heel snel nodig als je toch beperkt bent met een mechanisch gas systeem lijkt me. Zon set kost zo 150-300 euro.

een ouder motormanagement, zoals bijvoorbeeld de amerikaanse K-jet, LH-jetronic van de 240 en 940 (gebruikt tm 1998) etc gebruiken een smallband lambdasonde, oftewel sprong-sonde. Deze geeft aan of het mengsel aan de ene of de andere kant (rijk of arm) van het stochiometrische (chemisch correcte) mengsel zit. hoe rijk of hoe arm, dat geeft ie niet aan. Een motormanagement kan uit reactiesnelheden en dankzij de voorgeprogrammeerde gegevens de motor er wel goed mee laten lopen. Als meetinstrument om zelf te gaan afstellen zeer beperkt bruikbaar. Zeg maar onbruikbaar. Heb niet het idee dat iemand die dat aanbeveelt op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen, of was zijn advies gebaseerd op een low-budget aanpak?

Er zijn veel mogelijkheden qua merk. Zelf heb ik er een van http://www.14point7.com, Er zijn veel andere merken. AEM, Zeitronix, techedge, innovative...

De sensor heeft een schroefdraad van m18x1.5 en moet niet te dicht bij de turbo gemonteerd worden, met de punt naar beneden. Zelf heb ik em in het horizontale stuk van de downpipe gezet, steekt omhoog tussen bak en transmissietunnel.

Een dergelijke sensor/controller set is echt super handig. 5-10% verschil in hoeveelheid brandstof maakt al veel uit in trekkracht. Een keer iets stuk draaien voorkomen betaald zich snel terug. Ook foutzoeken wordt gemakkelijker, laatst merkte ik dat de motor niet altijd even goed op de motor wilde remmen. ene keer sterk, andere keer minder goed. Met de wideband sensor zie je direct of het aan het mengsel ligt of iets anders. Was dus een probleem bij de brandstof, bleek de gasklepschakelaar te zijn. Wil niet meer zonder!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Het idee is/was om met een dergelijk ingebouwde lambda sonde naar een garage te kunnen rijden die vervolgens een meting kan doen. Anders heb je gewoon geen houwvast bij het afstellen van de motor en of opsporen van het 'euvel'. Een enkele draad versie zou dan makkelijk op bestaande garage apparatuur aangesloten kunnen worden (aldus de persoon).

Dit kan als het goed is bij een gas inbouwer in Noord-Holland die ervaring heeft met K-jet en Necam (adres via dit forum). Is een dergelijke sensor dan ook gewoon op hun apparatuur aan te sluiten? Gaat het hierbij om standaard aansluitingen? Heb hier verder geen beeld van hoe en wat er verder bij komt kijken.

Uit je verhaal begrijp ik dat je zelf al ervaring hebt en de metingen uitvoert met eigen apparatuur!? Heb je ook ervaringen met de K-jet? Wellicht kunnen we anders eens iets afspreken (hoeft niet gratis) om te kijken hoe en wat op het moment dat de lambda sonde is geïnstalleerd.

Mijn vader kennende is het verder niet de bedoeling om zelf meetapparatuur aan te schaffen. Het is dus puur om een garage of andere kenner de mogelijkheid te geven het mengsel uit te kunnen lezen door zijn apparatuur hier op aan te sluiten en hier vervolgens meer gericht mee aan de slag te kunnen gaan.

Maar als het gaat om de lambda sonde zelf en benodigde montage bout (zelf te lassen op uitlaatdeel), is daar ook een goed adres/merk voor? Klopt het dan dat een 5 pins breedband aansluiting ook gewoon door een garage is uit te lezen?
Antwoord
#4
Tja, in de garage kun je de motor nergens belasten. Tenzij je daar op de vermogensbank gaat. Ofwel je kunt wat stationair afstellen. Maar als ik mijn k-jet stationair strak stoichometrisch zet blijft ie dat tot 5000 rpm aardig volhouden. Daarom staat ie wat rijker om bij vol vermogen wat rijker te lopen. En dat lukt niet met een smalband (eendraads) sensor. Bovendien kan men in de garage de auto ook aan een CO meting hangen, dat is ook een goede indicator voor je lambda waarde (via tabel op te zoeken). Dus daar heeft de garage jouw smalband ook niet voor nodig lijkt me.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Mmm de vraag is dan inmiddels geworden in hoeverre het überhaupt zinvol is?
Antwoord
#6
Mijn mening: ja dat is het. Afstellen in een garage bij stationair toerental levert niet persà een goed mengsel op onder belasting. Dus tenzij ze hem daar op een vermogensbank zetten weet je nog niks. Zoals jw al zei, storing zoeken word ook makkelijker. Je kunt zien hoe de auto het mengsel regelt. En bij een turbo is het door de hoge vulgraad van de cilinders allemaal net wat gevoeliger voor pingelen en hoge temperaturen. Ofwel een goed mengsel is best belangrijk.
Bij mijn auto heb ik voor de APK de CO omlaag moeten zetten. Dit leverde redelijke waarden op bij rustig rijden maar met vol gas naar mijn idee wat te arm. Met de lambda kon ik zien dat dit idd het geval was en de CO weer omhoog zetten binnen de APK norm en toch acceptabele afr rijden. Zonder die meter had ie nu waarschijnlijk nog te arm gestaan.
Verder zijn een paar runs op een vermogensbank net zo duur als een lambdasetje.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#7
Hoe heb je het tijdens het rijden kunnen meten? Wij hadden het idee om de stekker van de lambda in het dashboardkastje uit te laten komen, zodat je hier meetapparatuur op aan kunt sluiten. Heb je dit in jouw geval zelf met eigen apparatuur uitgelezen? Kun je aangeven welke lambdasonde je gebruikt? Het is gezien de legio typen die worden aangeboden voor mij even helemaal een vraagteken.
Antwoord
#8
Nee ik heb een meter in het dashboard. Die geeft mijn afr aan. Die word door een lambdacontroller bepaald mbv de lambdasonde.
Ofwel je boodschappenlijstje:
-lambdasonde
-lambdacontroller
-afr meter

Het makkelijkste is een complete set van bijvoorbeeld innovate of aem. Zijn beiden redelijk betaalbaar. Er gaan slechte verhalen over innovate. Maar die gaan volgens mij over de eerste series. De mijne doet het gewoon goed. De aem is iets duurder maar wint terrein door de ietwat slechte naam van innovate.
De afr meter kun je gewoon in het dashboard inbouwen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#9
Alles wat je aan je auto verandert en verbetert gaat weg van niet orgineel. Dat heet verzameld tunen, zelf met een K&Nfilter....

Dat tunen is alleen een verbetering als je meetbaar kan aantonen dat de auto beter loopt, er is maar 1 goede verbranding: De juiste....

Ik rij öf orgineel öf met breedband lambda...
[img][/img]
Antwoord
#10
abbabak schreef:Alles wat je aan je auto verandert en verbetert gaat weg van niet orgineel. Dat heet verzameld tunen, zelf met een K&Nfilter....

Dat tunen is alleen een verbetering als je meetbaar kan aantonen dat de auto beter loopt, er is maar 1 goede verbranding: De juiste....

Ik rij öf orgineel öf met breedband lambda...

Props voor de samenvatting! Zo is het inderdaad. En lpg is een aanpassing in mijn ogen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 1.074 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 1.005 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Sensor locaties voor 52mm tellers Yezzz 6 5.345 17 May 2021, 08:41
Laatste bericht: DanielR
  plotselinge lambdasonde storingmelding Arnic 4 3.102 10 April 2021, 14:12
Laatste bericht: Grey240Polar
  Drijfstangen B21ET aRjen.T 0 1.908 22 July 2019, 11:01
Laatste bericht: aRjen.T
  Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt Kuypie 7 8.716 23 July 2018, 14:05
Laatste bericht: Kuypie
  B18 gebruiken als donor voor B20, wat kom ik tegen? Lennart 3 3.939 27 January 2018, 09:00
Laatste bericht: oudevolvo
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 5.996 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  Simons uitlaat voor de 240 KennOne 4 5.320 26 October 2016, 15:23
Laatste bericht: KennOne
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 18.180 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: