Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schurend geluid
Nou heb ik eens iets raars:

In iedere versnelling heb ik een schurend geluid dat "uit" de versnellingspook komt, maar als ik de overdrive inschakel verminderd het geluid sterk. Trap je de koppeling in en de bak in neutraal dan blijft het geluid. Het geluid neemt af met de snelheid, niet met toerental (koppeling ingetrapt ..)
Zelf denk ik aan de cardan-as o.i.d. , waar denken jullie aan?
En als het de as is waar in die as moet ik het zoeken? Kanik dat zelf, met assteunen en een garagekrik en een reservewiel er extra onder?
Antwoord
Het kan van alles zijn vanaf de uitgaande as van de bak; baklagers, tussenlager van de cardanas, differentieel of wiellagers...
Met jouw opbok capriolen lijkt het me niet zinnig de volgende test uit te voeren :lol: ; bok de achterwielen op (of liever; zet de auto op een fatsoenlijke brug), zodat ze vrij kunnen draaien en laat de motor stationair lopen; schakel de hoogste versnelling in en laat de koppeling opkomen; laat het hele spul zo draaien en je kunt met een beetje mazzel de oorzaak van het geluid enigszins lokaliseren...

Succes!
Antwoord
Ik heb nog een versnellingsbak incl. OD liggen. Maar vraag me niet hoe of wat...ik heb m gekregen...lol! Volgens de gever doet de OD het niet precies...ik denk dat er een solenoid probleem is en verder niets..maarja. Who knows. Ik heb m maar gered, anders ging ie naar het oud ijzer!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
volgens mij moet het in je overdrive zitten omdat als je hem inschakelt het geluid weg is dus wil eigenlijk zeggen als je in de overdrive schakelt tussen die 2 versnellingen 4 en 4+o/d het geluid kunt opwekken dus zou het logisch zijn dat het daar in zit

anders zou ik het ook niet weten

succes
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Maar ja wat aan de overdrive kan kapot. De selonoid niet want die schakelt alleen maar. Maar wat zit er nog meer in?
Antwoord
planetair tandwielstelsel, lagers, etc.
Antwoord
bakolie checken / vernieuwen??
Antwoord
Saintmans, met die ritten attendeerde je me er op dat de koppeling niet jofel was. Wat bedoelde je? Op zich zijn drukgroep, lager en plaat recent vervangen (15.000 terug). Misschien was dat een voorbode van het ongerief dat mij nu treft. Ik probeer een zo compleet mogelijk beeld te krijgen dus vandaar deze vraag.
Antwoord
Jij hebt het zelf ook 1 keer gezegd tijdens een wilde acceleratie. Dat het leek alsof de koppeling slipte tijdens vol weg accelereren....beetje stotend gevoel. Dat bedoelde ik, alsof je tractie verliest..maar de wielen staan gewoon aan de vloer zonder spinnen en je spuit vol weg.
Antwoord
Ja dat bedoel ik, dat herken ik. Zou dat er mee te maken kunnen hebbne? Want of de koppeling slipt toch door ... doordat .... of er is iets grondig mis in het cardan..... toch?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Metaal schurend geluid in bochten, af en toe Bart240 4 2.961 10 June 2023, 15:51
Laatste bericht: Jambon
  M90 ervaringen qua geluid TeunTimmermans 7 2.579 16 August 2022, 13:00
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.057 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Dreunend geluid tijdens optrekken en remmen Arjen van Hattem 13 10.801 20 July 2017, 21:55
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Knallend geluid bij optrekken Jasper240 4 5.574 13 June 2017, 22:07
Laatste bericht: Dopski
  Apart differentieel geluid!? BramvanBlokland 1 4.151 7 August 2016, 21:35
Laatste bericht: BramvanBlokland
  geluid uit een automaat, lekt. kees58 8 7.980 10 December 2015, 18:01
Laatste bericht: kees58
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.017 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  piepend geluid koppeling bij koude motor Volvo V70 2.5 140 pk 1999 Volvo V70 GK 2 4.285 9 August 2015, 18:54
Laatste bericht: Wijnand
  ratelend geluid uit versnelling automaat daanweijer 0 2.753 15 August 2014, 12:37
Laatste bericht: daanweijer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)