Berichten: 292
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2009
Stevves schreef:(Start mening werpen) Lekkere kromme wetgeving ( want logisch = Nederland). Meten is weten. Al zou je een T-Ford uit 1913 op lpg G3 willen laten rijden, de uitstoot zou bepalend moeten zijn en niet bouwjaar, type motor etc. Dus METEN! En niet maar vasthouden aan de befaamde kentallen. Net zo als het energielabel.... Ook bepaald naar het type auto en niet naar de individuele emissie... (Einde mening werpen).
Immers een 740 of 940 met hetzelfde blokkie wel een G3 toewijzen blijft vaag. ...
dat blok is helemaal niet hetzelfde, in 1977 had je immers nog geen multipoint injectie met een lambda sonde
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Klopt oga244, dat probeer ik ook niet te vergelijken echter de B230F uit 1993 in de 240's is wel (nagenoeg) dezelfde als de B230F's uit 1995 in de 940. 240 = geen g3 en 940 = wel g3. Krom!
Alhoewel ik best benieuwd ben naar de GEMETEN emissie van een b21 oid uit '77 op dampgasinjectie t.o.v. De b230F(D,K of T) uit de jaren '90 met een verdamperinstallatie.... Eventueel gooien we nog een katalysator in de '77er.
Wat ik bedoel is dat er op basis van daadwerkelijke emissie een bepaalde belastingklasse gekozen zou moeten worden en niet kentallen. Zo begreep ik dat je een 1.2 of 1.4 audi a2 ergens uit 2004/2005 kan importeren, die een uitstoot heeft van onder de 95 gram co2 en voila onder het mom van belastingvrij door het Nederlandse verkeer mag sturen... (Nog heel eventjes nu maar ok)...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Bij mij gaat de gas installatie uit de 245. Betaal ik 10 euro in de maand en zet hem in dec, jan, feb geschorst binnen. Zoveel rij ik er niet mee dus dat beetje benzine is te verwaarlozen. En als hij weer helemaal up to date is brengt ie meer op als met gas.
Berichten: 513
Topics: 57
Lid sinds: Feb 2009
2 October 2013, 18:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 October 2013, 19:49 door Lukie5704.)
Blijf rijden op gas. Aangezien mijn V70 de deur uit is betaal ik toch een 35 Euro minder wb per maand met mijn 244. Is toch een tankje gas.
En ik heb geen kosten voor uitbouw nu, en weer inbouw als hij over 3 jaar 40 is.
En kan het hele jaar door de weg op.
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Wat jij in een week rijdt, daar doen anderen een jaar over.
Als je zoveel rijdt, kun je de belasting ook verrekenen over veel kilometers.
Ik ben echt niet van plan om voor die paar duizend km per jaar onze 245 op LPG te houden.
De wegenbelasting is bijna 2x zo veel als de dagwaarde!
Onze 745 op LPG is inmiddels vervangen door een V70 met G3.
Als we dan toch moeten betalen, wil ik ook jonger rijden.
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Hok mijn 244 LPG denk ik op tot november 2014. Daarna belastingvrij.
242 (1978) op LPG wordt een ander verhaal. Waarschijnlijk zaag er in of verkopen. Daarnaast de goedkope 14% leaseauto......dus zoveel kms zal ik niet meer maken met de Volvo's.
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Waarschijnlijk kan ik voor zeer zacht prijsje een Diahatshu Charade overnemen.
Die mag dan de (dagelijkse) mobiliteit verzorgen tot juni 2016.
Intussen zal de 245 op LPG dan vooral in de garage blijven, bespaar ik hem ook de pekel...
Minder plezier dan in de Volvo, maar scheelt wel bijna 1000 euro per jaar (aan tax en peut).
Mogelijk ontschors ik de volvo dan af en toe eens een maandje, tegen stilstand en voor genot.
Geeft me ook de gelegenheid om de volvo eens na te lopen en waar nodig te verbeteren,
zodat ie op zijn 40ste verjaardag weer/nog in volle glorie MRB-vrij over de weg mag zoeven! (als de regels die nu voorliggen dan nog stand houden).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Mijn '82-er 244 rijdt voortreffelijk op LPG en zeer slecht op benzine.
Als ik er voor kies om in Jan 2014 op benzine te gaan rijden moet ik:
- LPG (laten) verwijderen (tijd vs kosten)
- Laten herkeuren (kosten)
- Zorgen dat hij goed rijdt op benzine (kosten)
- Vervoer regelen voor de 3 wintermaanden.
Tot voor kort reed ik er ~3500km p/jaar mee en als ik dat op benzine ga doen bespaar ik er per jaar ong €900 mee.
Nu heb ik net even zitten rekenen en bij 10.000km p/jaar ligt het break-even point.
Alles daarboven is LPG goedkoper.
Veel km's is natuurlijk zonde voor een auto die net 100.000 gereden maar met de zomervakantie ook 3500 gereden (4-bak geen airco geen electr. ramen, maar zonder problemen.
Dus, kans is groot dat de 244 de dagelijkse auto wordt, en wellicht op termijn een 5-bak en elctr. ramen voor wat meer comfort.
LPG blijft dus in de 244, de Amazon gaat ooit ook weer een keer de weg op en de D6 gaat weg.
Berichten: 54
Topics: 16
Lid sinds: Mar 2006
Ik heb de wegenbelasting discussie redelijk gevolgd. Naar wat ik begrijp is het voorstel nog steeds niet goedgekeurd door de 1e kamer.
Ik wil switchen van lpg naar benzine voor mijn 245, het kostenverschil is te groot. Dat betekent dus lpg uitbouwen. Tot nu toe heb ik altijd gedacht: "de nieuwe wetgeving moet nog maar goedgekeurd worden". Maar nu 1 januari met rasse schreden nadert vraag ik me of inmiddels iedereen al volop zijn lpg auto aan het aanpassen is naar benzine? Is het nodig om dat voor 1-1 gerealiseerd te hebben? Is er volgens jullie nog een kans dat het hele plan niet doorgaat?
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Het geheel gaat over iets van twee weken naar de eerste kamer en ik verwacht persoonlijk geen wijzigingen.
Gisteren in het overleg met financiën over het aangepaste belastingplan 2014 zijn er door oppositie leden bijvoorbeeld geen vragen gesteld mbt oldtimers. Het kruit is denk ik al verschoten.
Het is idd kortdag
Om in aanmerking te komen voor overgangsregeling moet op 1-1 de LPG van het kenteken af zijn.