Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen: 240 GL
#1
Nu ik toch al wel met enige regelmaat actief ben op dit forum wordt het toch eens tijd om mijzelf voor te stellen.

Mijn naam hoef ik niet te vertellen, die zal inmiddels wel duidelijk zijn. Ik ben 26 jaar en woon in het mooie Leeuwarden, hoog boven in Nederland. Ze zeggen dat het hier in het hoge noorden kouder is dan in de rest van NL, nou ja, het zal wel, ik hou wel van een hoop sneeuw en een dikke laag ijs.
Zelf rij ik nu een S60 2.4 170pk, na een 340, 360 en 2x 480 te hebben gereden. Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf, anders kon ik de S60 ook niet rijden. Ik ben afstuderende en hoewel ik wel werk is het nog geen vetpot.

Het Volvo virus heb ik van mijn vader. Hij is begonnen in een 123GT en na diverse 240's, 340's, 360's, een 940 en een V70 classic rijdt hij nu weer in zijn favoriet: een 240 estate. Omdat ik ook voor hem veel onderhoud verricht en ik de 240 ook een geweldige auto vind, ben ik hier dus actief op dit forum.

De 240 van mijn ouders is een GL uitvoering uit 1993. De auto is oorspronkelijk in Duitsland geleverd en in 2004 naar Nederland verhuisd. Wat er daarna mee is gebeurd is ons niet bekend, maar de persoon waar wij hem in 2010 van kochten had duidelijk niets met auto's: het was een wrak, eigenlijk rijp voor de sloop.
De bezichtiging was dan ook wel grappig; zodra we de motor startte stroomde de kvs er bij de waterpomp uit. Nou ja goed, hij moest niet veel kosten, dus gekocht.

Het is een 240 estate met B230FD blok met LH2.4 motormanagement. Dit is naar mijn weten het meest moderne en laatst geleverde blok en MM voor de 240. Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is dit blok in Nederland ook niet in de 240 geleverd. Dit blok doet ook dienst in 940's, als ik het goed heb. Omdat het zo'n relatief modern blok is vraag ik me wel eens af of we hem op G3 geregistreerd zouden kunnen krijgen, dan zou gasinbouw nog te overwegen zijn. Mijn vader rijdt inmiddels zo'n 34.000km per jaar, dus gas is zeker interessant. Overigens staat er nu 315.000km op de klok, wij hebben er bijna 20k mee gereden. Dan vraag ik me weer af of gasinbouw bij deze km-stand nog interessant is.

Na aankoop een hele hoop aan de auto gedaan. D-riem, rollen, v-snaren, waterpomp, brandstoffilter, brandstofpomp, koelslangen en ontstekingsdelen vervangen. Olie ververst, nieuw olie en lucht filter geplaatst. Nieuwe schokbrekers achter, samen met HD veren. Trekhaak geplaatst, kabels achterklep vervangen. Nieuwe schijven en blokken achter. EGR gereinigd(dat dunne buisje achter het blok langs). Zat helemaal dicht waardoor het katalysator lampje ging branden. Tellerset gerepareerd, telde geen km's meer. Verder dit voorjaar een gereviseerd stuurhuis geplaatst en een verse koppeling gemonteerd. Een originele cruise control ligt klaar om ingebouwd te worden.

Van binnen is het standaard blauwe interieur vervangen door een mooi Pullman interieur, is de tellerset voorzien van een toerenteller en zijn er 2 extra metertjes geplaatst met een klokje en een econo-meter. Afgelopen zomer zijn er mooie Virgo's onder gekomen. Nu staat de auto op winterbanden, met 140-serie 15 inch velgen, staat niet raar!

De carrosserie heeft wel wat plekjes, maar na het vervangen van bovenstaande (technische) zaken was de geldboom redelijk kaal geplukt. Mijn vader is gelukkig vrij handig met plamuur en spuitbussen, dus voor nu is het opgelost. Ik vind dat ie het mooi aangepakt heeft, je ziet niets van de plamuur, ook de verf is redelijk netjes gedaan, het valt niet erg op. Het restaureren van het plaatswerk staat dus nog op het wensenlijstje.

En dan nu waar we allemaal op hebben gewacht, de foto's!

[Afbeelding: nr1.jpg]

[Afbeelding: nr2.jpg]

[Afbeelding: nr3.jpg]

[Afbeelding: nr4.jpg]

[Afbeelding: nr5.jpg]
Antwoord
#2
Goed verhaal en een nette wagen, dat rode biesje staat best leuk, nog niet eerder gezien.
Ik heb overigens wel eens 240's gezien met LPG-3 installatie, dus dat moet mogelijk zijn, succes met de wagen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#3
Mooie auto !. In Engeland is een Torslanda uitvoering geleverd welke ook rode striping onder aan de deur had. Veel plezier ermee !!
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#4
Citaat:In Engeland is een Torslanda uitvoering geleverd welke ook rode striping onder aan de deur had. Veel plezier ermee !!

Bijna.

Klik op pic voor (mooie vergroting)

[Afbeelding: DSC_1912-150x150.jpg]

Desalniettemin: mooie bak Doeke,
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
Hier is wat info over G3 installaties.
Ik heb eigenlijk nog nooit een Volvo 240 met G3 op kenteken gezien...


[COLOR="#0000FF"]Welke auto's "kunnen op G3" (kenteken) ?
Een G3 installatie kun je vrijwel overal in bouwen, in ieder geval in alle auto's met multipoint injectie (behalve direct ingespoten zoals GDI en FSI), maar de "G3" code op het kenteken is een puur administratieve kwestie. Dat een bepaalde auto "niet op G3 kan" betekent meestal dus niet dat je er geen G3 installatie in kan bouwen, maar alleen dat je de bijbehorende korting op de motorrijtuigenbelasting niet krijgt !!

Vroeger moest elke combinatie auto+installatie een aparte G3 typegoedkeur hebben om G3 op het kenteken te kunnen krijgen. Zo'n goedkeuring is er dus alleen voor 'volumemodellen', van een simpele Astra tot bv. Volvo 960 en 940 LPT. In alle andere gevallen werd je altijd in het "G" (= G1+G2) hokje geschoven, ook al voldeed je auto aan alle eisen en had je er een G3 installatie in gezet. Tegenwoordig zijn de regels iets soepeler: nu kan elke auto die (op benzine!) aan de EU94/12 emissienorm voldoet, G3 op het kenteken krijgen. Mits de (universele) installatie die erin gebouwd wordt aan de G3 norm voldoet natuurlijk. Dus zowel de installatie als de auto moeten aan bepaalde emissie eisen voldoen om in aanmerking te komen voor G3-korting!

Als er voor een bepaalde auto niet geregistreerd is dat-ie aan de EU94/12 emissienorm voldoet, kun je geen G3 merkje op het kentekenbewijs krijgen, ook al ga je op je kop staan. Mocht je kunnen aantonen dat je auto wel aan EU94/12 voldoet (bijvoorbeeld doordat de auto tot en met bestelnummer van de injectiecomputer identiek is aan een later bouwjaar, of als er een ander autotype is met identieke motor waar wel een EU94/12 goedkeuring voor geregistreerd is), kun je dat door de RDW in het kentekenregister laten aanpassen. Wel moet je dan een verklaring van de importeur hebben. Het gaat dus om typegoedkeuring, APK-normen zoals de viergastest doen niet ter zake!

Ja maar, auto X staat wel op G3 en volgens jouw verhaal kan dat helemaal niet!
Soms is dat een auto waarvoor zo'n "oude" G3-typegoedkeuring bestaat (bv. Volvo 960). Die blijven geldig en als jij zo'n auto hebt kan daar dus nog steeds G3 in. In alle andere gevallen heeft een inbouwstation een "foutje" gemaakt, met of zonder aanhalingstekens. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van het inbouwstation om te controleren of een auto voor G3-korting in aanmerking komt. De RDW voert alleen steekproeven uit. Er rijden dus genoeg uitzonderingen rond die eigenlijk niet kunnen...

Tot slot: vraag je ook even af hoe belangrijk die G3 korting nou helemaal is. Zo idioot hoog is-ie nou ook weer niet, en zelfs zonder die korting blijft LPG al gauw goedkoper dan een vergelijkbare diesel of benzine wagen. Dus til er niet te zwaar aan.

(bron: LPG FAQ Dutch)[/COLOR]
Antwoord
#6
Dag Doeke,
mooie wagen, altijd leuk om te zien en te lezen wat en vooral hoe je bijv da achterschokbrekers wisselen kan zonder te veel poeha.
k ga een poging wagen bij mn 240 estate, ook een 93-er

tot Kiekez, Rick
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 356 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 652 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.074 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.150 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.259 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 16.894 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.519 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 2.990 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)