Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Compressie B23E
#1
De B23E in mijn Volvo 244 GLE zou officieel 136 PK moeten hebben. Toch is hij een stuk langzamer dan mijn Volvo Amazon met een B20 met iets van 82 PK nominaal. Ik dacht dat dit kwam door het verschil in gewicht van de beide auto’s.

Maar goed, ook omdat de motor niet zo mooi stationair loopt en slecht oppakt, werd het tijd voor een compressietest. Alle ontstekingsdelen zijn al vervangen.

Het resultaat van de test:

Cilinder 1= 12,5 bar
Cilinder 2= 11,5 bar
Cilinder 3= 9,5 bar
Cilinder 4= 14,0 bar

Mijn conclusie: De vierde cilinder nog helemaal goed, maar de rest niet.

Klopt die redenatie? Wat hoort de compressie van een B23E te zijn?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#2
Bij de B17-23 hoort een einddruk van 9 tot 11 bar. Dus eigenlijk zijn 1,2 en 4 te hoog.

Om ÃÃn of andere reden hadden de B20's veel hogere eindcompressie, 11-13 voor de B20A en 12-14 voor de B20B. Misschien iets andere zuigerringen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Frappant, de B20 is mijn referentiekader, dus ik dacht juist dat cilinder 3 niet goed was.

Waardoor kan die te hoge compressie veroorzaakt worden?

En kan dat ervoor zorgen dat ik vermogen mis en hij maar net 120 wil.

En belangrijker, wat eraan te doen?
Ik zit al te denken aan een blokwissel.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#4
120 is wel allerbelabberst ja. Te hoge compressie kan komen van koolafzetting op de zuigers etc. Heb je de bougies al bekeken, of de vorige, waren deze erg zwart aangekoekt?

Op zich zou dat ook tot een hogere compressieverhouding en pingelen moeten leiden. Vooral op de snelweg waar je het slecht hoort. En hoog verbruik natuurlijk.

Kool komt van te rijk lopen, (veel) te rijk lopen is ook een reden voor slappe hap heb ik net geleerd. Volgens mij heeft K jet meer geintjes dan een carb waardoor het helemaal mis kan gaan. Slecht sproeibeeld, scheve stuwschijven, onderdeeltjes met minimale toleranties, beetje onderhoudsgevoelig allemaal.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik rij op LPG en ik denk dat de vorige eigenaar dat ook al vrij veel gedaan heeft. De bougies die er nu inzitten waren mooi lichtbruin. Hoe de vorige waren weet ik helaas niet meer precies. Daarbij komt dat de kop wel zo'n beetje is uitgesteld.
Rij rijdt op LPG 1 op 7, maar op benzine heb je een kolk in de tank (nog nooit echt verbruik bijgehouden, maar je ziet de meter bijna zakken).

Omdat ik toch nog steeds m'n BW55 wil wisselen voor een AW denk ik dat ik tegelijk er maar een ander blok in doe.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#6
Verschoven D riem en ontregelde ontsteking kan ook nog een goeie oorzaak zijn van je rijprobleem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Verschoven D riem en daarmee mede een ontregelde ontsteking en niet goed aangestuurde kleppen klinkt als een plausibele verklaring. Dat zou ook de ongelijke en verhoogde compressie kunnen verklaren, toch?

Voor de B20 is er een mooi stappenplan "building ignition from scratch".
Is dat er ook voor de B23?

Hoe kan ik aan de hand van de stand van de zuigers+rotor+nokkenas/kleppen checken of dit goed staat?

Hoe zien de controle / referentie standen eruit?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#8
Net als bij de B20 moet zuiger 1 op TDC vd compressieslag staan als de rotor die kant op wijst. En dan kijk je door het olievulgat of beide nokken symmetrisch omhoog staan.

De tandwielen hebben merktekens die overeenkomen met streepjes op de achterste helft vd afschermkap. Voila:
http://www.threefattigers.com/Protocore/...-1825d.jpg
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Dank voor het heldere voorbeeldplaatje.
Ik heb de riem eraf gehad en de uitgangspunten opnieuw goed gezet.
Toen bleek dat de ontsteking niet meer goed stond.
Overigens stond die ook naar uiterst rechts gedraaid.
Ontsteking weer netjes op 5 graden gezet. De motor lijkt nog wel even slecht, zo niet slechter te lopen.
Compressie is nog steeds zo raar hoog:
Cilinder 1= 12 bar
Cilinder 2= 12,5 bar
Cilinder 3= 9 bar
Cilinder 4= 12,5 bar
Wel is de klepspeling te krap, maar m'n kop is uitgesteld.
Dat zou de hoge compressie ook nog wel kunnen verklaren.

Ik heb een betaalbaar compleet B23E blok gevonden dat 250.000 km ervaring heeft en alleen op benzine heeft gelopen.
Die ga ik er maar in zetten en dan kan ik daarna rustig al rijdend m'n eigen blok weer goed maken (vermoedelijk gewoon door alleen de kop te vervangen).

Dank voor het meedenken! Weer een hoop geleerd m.b.t. de B23 en 200-serie.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#10
Haha, operatie geslaagd, patient overleden. Je kan natuurlijk wat aan de verdeler draaien tot je het idee hebt dat-ie beter loopt, tenminste, dat zou ik doen.

En/of de CO van de LPG hoger/lager zetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.620 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.085 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.537 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje
  Compressie nog goed? Mark244 4 4.612 21 October 2016, 22:27
Laatste bericht: Mark244
  B23E vraag dashdot 11 8.167 6 October 2016, 17:43
Laatste bericht: dashdot
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 4.105 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  B23e-b230f. polestar-volvo 8 5.494 18 November 2015, 22:33
Laatste bericht: Jambon
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 4.967 15 August 2015, 13:36
Laatste bericht: Marc1970
  Compressie Rob 10 6.652 13 February 2014, 08:59
Laatste bericht: oudevolvo
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 4.596 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)