Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lpg brandstofmeter
Rob schreef:Waar, en hoe loopt welke draad vanaf de benzine tank (kleur?) die naar de benzinemeter gaat.
Welke draden kan/moet/mag ik met elkaar verbinden, zodat de peut-meter ook lpg aangeeft.

Bumperdebump!

er is hier toch wel iemand die weet hoe het moet ???

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Achterop de tellerunit zit t.h.v. de benzine/temperatuurmeter een zwarte stekker, in de vorm van een halve cirkel, met daarop ÃÃn grijze draad. Stekker lostrekken van de tellerunit. Die grijze draad moet je doorknippen, verlengen en dan via de Gas/Benzineschakelaar schakelen. Het schemaatje hierboven is daarvoor uitstekend bruikbaar.
Antwoord
Nog steeds niet een poging gewaagd om mijn benzinemeter aan te sluiten op mijn LPG tank, maar daar gaat nu verandering in komen.

Tekening 1 geeft de huidige situatie weer;
Er loopt (denk ik) een draad vanuit de benzinetank die het niveau meet (weerstand?)
Deze post er op nageslagen (Gecombineerde brandstofmeter voor LPG en benzine en volgens mij komt er 1 grijze? draad uit op de benzinemeter.

Op mijn LPG-tank zit de volgende meter (0-90ohm tankzender) en daarvan loop de groene draad naar mijn LPG-schakelaar met LED Niveau-indicatie.
Die groene draad weet dus hoeveel LPG er in de tank zit neem ik aan.

Tekening 1, huidige situatie

[TABLE="class: grid"]
<tbody>[TR]
[TD][Afbeelding: zender_m.jpg][/TD]
[TD][Afbeelding: Drawing1.jpg][/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Als ik nu de draad van benzinetank naar benzinemeter onderbreek en dan de groene draad van de meter op de LPG-tank aansluit op mijn benzinemeter, heb ik dan het lpg-niveau op mijn benzinemeter?

<tbody>[TR]
[TD]Zo dus?
Nadeel is dan wel dat mijn LED'S op de LPG-schakelaar het niet meer doen, en ik niet weet hoeveel peut ik heb.[/TD]
[TD]Dus, dan maar een extra schakelaar er tussen? (1 die dubbel schakelt?)
In stand 1 geeft ie dan LPG niveau aan op benzinemeter, in stand 2 is de sitauatie dan weer als vanouds (Benzinemeter geeft hoevelheid benzine weer + LED-schakelaar geeft niveau LPG aan.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][Afbeelding: Drawing2.jpg][/TD]
[TD][Afbeelding: Drawing3.jpg][/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

<tbody>[TR]
[TD]Of, zou dit ook werken?
Dan heb ik in stand 1, zowel LPG niveau op mijn benzinemeter, en mijn LED's op de LPG-schakelaar doen het nog
En in stand 2 is alles weer als vanouds[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][Afbeelding: Drawing4.jpg][/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Antwoord
Poehee wat een hoop opties op de vroege ochtend. In de 'officiele' versie een schakelrelais tussen beide zenders, signaal van beide gaat daarheen. De uitkomst van het relais gaat naar de meter, de besturing is dmv de LPG schakelaar.

Ws. krijg je ook te maken met verschillen in weerstand tussen benz en LPG, en misschien loopt de LPG zelfs af als de benz op loopt, maar dat went.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Aangezien ik in de auto geen enkele indicatie heb kijk ik af en toe eens in de achterbak op de meter hoe het ervoor staat met mijn LPG voorraad :-)
Wel benieuwd of het kan zoals je schetst.
Antwoord
Citaat:In de 'officiele' versie een schakelrelais tussen beide zenders, signaal van beide gaat daarheen. De uitkomst van het relais gaat naar de meter, de besturing is dmv de LPG schakelaar.

Een schakel-relais dus; net zo'n oplossing als de Duobrandstofmeter van Huke Bassart

Klik op de pic voor een vergroting.
[Afbeelding: huke_small.jpg]

Ik heb alles al, behalve dat relais dus.
Weet iemand wat voor relais dat is, en niet onbelangrijker; hoe aan te sluiten?
(Wellicht dat iemand zelfs het montageschema van Huke Basart heeft, dan weet ik precies wat ik moet doen)
Antwoord
Als je, net als ik, wel eens wat bewaart, heb je minimaal 2 of 3 van die relais. Te herkennen aan de pinnummering.

Relais, luxe, wissel: http://www.rdae.nl/relais-houders/minire...jfedd32911

http://www.2ehandsrc.nl/N_frame.html?htt..._12328.php

30, naar meter in dashboard
85, 12V van LPG schakelaar, schakelt 87a naar 87
86, aan de massa
87 en 87a vanaf LPG dan wel benzinemeter, omwisselen zodat de wijzer de juiste brandstof aangeeft.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:Als je, net als ik, wel eens wat bewaart,

, hoe weet jij dat?
Net mijn hok even ingedoken, en zie idd nog een een zwart blokje liggen met 30/85/86/87 erop
Hmmm, geen 87a, damn.

Zal wel eens een schemaatje inelkaar flansen.
(weet dan ook helemaal niets van electronica (ja, + en -, dat dan wel weer)
Antwoord
Ik heb mijn LPG benzine meters geschakeld zoals in het schema van Rob dat hij op 14-4-2011 geplaatst heeft. Het zwart/witte eerste schema bedoel ik. Het werkt op deze manier echter niet goed. Als ik nl op LPG rijd dan geeft de benzinemeter in het dashboard ongeveer 1/3 vol aan bij een volle LPG-tank en loopt hij vervolgens omhoog, dus net andersom naar vol, naarmate de LPG-tank leeg raakt.
Op de ÃÃn of andere manier moet het signaal worden omgekeerd. Weet alleen niet hoe. Iemand?
Antwoord
Volgens mij is dat dus precies wat het relais van Huke doet.
Zoals Marc al aangaf werken de weerstanden van de benzine en LPG inhoudsmeters omgekeerd.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  brandstofmeter bedrading, waar? aernout 7 7.338 27 March 2012, 07:12
Laatste bericht: Doeke Dobma
  Brandstofmeter werkt niet meer ruuds70 12 13.324 14 March 2011, 16:09
Laatste bericht: stracx
  brandstofmeter loopt te ver naar beneden Doeke Dobma 8 7.007 8 June 2010, 20:06
Laatste bericht: Doeke Dobma
  brandstofmeter lars1979 1 2.105 15 May 2010, 23:18
Laatste bericht: Jambon
  Gecombineerde brandstofmeter voor LPG en benzine franky 40 25.550 7 September 2006, 12:35
Laatste bericht: franky

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)