Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even voorstellen: Frank uit Zwolle
#1
Hoi Mensen,

Mijn naam is Frank Vugts.
Ik rijd tegenwoordig een mooie '92 Volvo 240 polar. In het dagelijks leven ben ik dierverzorger, en ben ik veel bezig met filtertechnieken voor aquaria en dergelijken. dat is ook zo'n beetje mijn hele technische achtergrond. graag zou ik een soort basiscursus autotechniek volgen om meer over mijn nieuwe hobby te weten te komen. Voorlopig moet ik eerst maar eens proberen de auto goed te laten lopen, dat is nog even een probleem.
Bij aankoop bleek de luchtmeter kapot te zijn, dus deze is vervangen. De motor draaide wel op lpg, maar niet op benzine, maar dan alleen met afgekoppelde stekker van de luchtmeter. Met de nieuwe luchtmeter loopt de auto nog steeds op lpg prima, maar nu met aangekoppelde stekker. Op benzine slaat de motor binnen 2 seconden af en wil niet ook niet starten. Het zelfdiagnosesysteem in de auto zegt nog steeds dat de luchtmeter (2-1-2) niet goed is. Misschien ligt een en ander dan wel aan een kapotte kabel, geoxideerde verbinding of losse stekker. Als iemand ideeën heeft, kom er dan mee. Hopelijk heb ik deze week een werkplaatshandboek zodat ik ook kan opzoeken waar jullie het over hebben.
Ik heb ook wat losse stekkers gevonden waarvan ik een foto heb gemaakt. 2 bij de verdamper en 1 bij het diagnosekastje.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a...f92&type=1

Ik weet van de grootste stekker bij de verdamper dat hij past op de connector onder aan de slang die over de verdamper loopt.
Enig idee iemand?

Groeten Frank uit Zwolle
Antwoord
#2
Op foto 1 lijkt het dat de stekker van de stappenmotor is afgekoppeld. Rijdt de auto gewoon op LPG?

Foto 2 toont het diagnose kastje. Zie deze link voor meer uitleg:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread...0-1993+240
Antwoord
#3
blijft je brandstofpomp wel doorlopen? Mocht je er helemaal niet uitkomen of onderdelen nodig zijn... Ik zit in nieuwleusen en heb gebruikte onderdelen zat.
Antwoord
#4
Hoi Jos245 en Asterix,
bedank voor jullie supersnelle reaktie.
Jos, de auto loopt alleen op LPG en ook goed. Op benzine overschakelen accepteerd hij echter niet. Boven de stekker van de stappenmotor (ga zo opzoeken wat dat betekent) is ook nog een wit stekkertje te zien. Het diagnosekastje, daar was ik inmiddels uit, heel handig ding. Ook op die foto is nog een losse stekker te zien, maar nu een 2-polige zwarte stekker.
Jou site zegt dat mijn storingscode de labdasensor betreft, dat is dan dus dus het probleem. Nu moet ik er dus achter komen of de losse stekkers van die sensor zijn of dat de sensor kapot is.
Asterix, Nieuwleusen is wel heel dichtbij. Misschien moeten we dan zowieso eens afspreken om eens naar elkaars auto te kijken. Als je onderdelen hebt weet je er ook vast meer vanaf dan ik. De brandstofpomp hoor ik continue lopen achter in de auto. Ik heb op dit forum al gelezen dat hij dan bijna aan zijn eind is. Dus ook dat is een mogelijk probleem. Misschien niet voldoende kracht meer om de boel rond te krijgen. Ik neem aan dat hij een leiding op druk moet houden omdat hij continue aan moet blijven?
Antwoord
#5
Alles bij elkaar lijkt het erop dat iemand de auto op LPG in "Flintstone mode" heeft laten lopen door alle stekkers los te trekken. Waarschijnlijk na het overlijden van de luchtmassameter.
LPG installaties zijn altijd al een beetje houtjetouwtje met losse stekkers en gesplitste draden. Op zich is dit de standaard installatie die destijds ingebouwd werd.

Die stekker naast de diagnosekast komt mij nog niet bekend voor. Ik vermoed dat die erbij hoort.

De pompen horen altijd te draaien, en een beetje geluid mag best. Kijk eens naar het tonnetje voorop de injectorrail, hier zit een vacuumslangetje aan. In dat slangetje mag geen benzine zitten. Als dat wel zo is, gaat de brandstofdruk alle kanten op en krijg je teveel in de motor.
Daardoor zou de lambda sonde ook af moeten gaan maar als die loshangt zegt-ie niks meer natuurlijk. Volg het grijze draadje (als een ouderwets telefoonsnoer), ik zie hem achter de verdamper langs lopen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Hoi Marc,

Ik heb de grijze kabel gevolgd en die loopt naar een soort klein kastje wat op het rechter scherm is gemonteerd onder de verdamper. Uit dit kastje komen, ook aan de onderkant weer wat andere (4) kabeltjes uit. Aan de andere kant wordt de kabel wordt gesplitst en verdwijnt in een getapete kabelboom waar hier een daar een enkel kabeltje uitkomt. Ik kan dus niets echt goed volgen daar.
Het stekkertje bij de verdamper heb ik er trouwens eens in gestoken en vervolgens een zelfdiagnose gedraaid. Op zowel #2 als #6 heb ik nu 1-1-1. Helaas startte of liep de motor nog steeds niet op benzine! Dus niet lopen maar geen storing. Mooi hÃ.. vanavond als ik naar huis rijd weet ik of de motor nog steeds goed loopt op gas.
Het tonnetje, wat er trouwens vrij nieuw uitziet, daarvan heb ik het slangetje losgetrokken bij zowel het tonnetje als bij de gasklep, maar er was geen vloeistof te zien. Heb ook even geprobeert te starten op benzine en ook toen was er geen benzine te zien.
Komen we hier verder mee? Er brandde trouwens geen lampjes tijdens het rijden op het dashbord, maar sinds gisteren in eens wel een lampje om aan te geven dat het licht aan staat! Het licht gaat vanzelf uit als je het contact uitzet bij deze auto, ik dacht altijd dat het lampje daarom als overbodig gezien werd. Maar het zit er dus kennelijk wel op.
Groet Frank
Antwoord
#7
Het andere eind vd grijze kabel gaat onder de auto naar de lamda (steekt in de uitlaat), als het goed is.

Dat tonnetje regelt de benzinedruk adhv vacuum, nu heeft het LPG systeem ook een heleboel extra vacuumslangetjes eraan gehangen met een half dozijn T stukjes. Vaak of altijd lekken er wel een paar. Aan de uiteinden wordt de slang hard en brokkelt etc. Snij de verharde stukken eraf en sluit opnieuw aan.

Dat lampje wat aangaat bij het starten is ws. het lamp-kapot-lampje, gaat uit zodra je de eerste keer remt. En daarna weer aan als er een lampje (dim, achter of rem) stuk is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ik zal de slangetjes allemaal eens checken binnenkort. Heb de lambda-sonde nu ook gevonden, maar weet niet hoe ik moet controleren of hij goed is. Dit omdat geen storing meer wordt aangegeven.
Het dimlichtlampje op het dashboard geeft idd aan dat er een dimlamp kapot is, super! Nu de auto zichzelf storingsvrij heeft bevonden rijdt hij in eens ook veel beter, het lijkt wel een andere zelfs. Trekt beter op, voelt lichter en reageert veel sneller. Alleen dus nog geen reaktie op het afslaan op benzine.
Kan het ook aan de injectoren zelf liggen?
Antwoord
#9
mm, nu toch weer #2 2-1-2
Antwoord
#10
Injectoren gaan niet zo gauw stuk, zeker niet alle vier.

Je lamda-sonde kan de verwarmde variant zijn, in dat geval heeft-ie ws. een eigen zekering. Kijk daar eens naar (A stijl bestuurderskant).

Je kan de injectors testen met het OBD kastje
(van http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...sticCodesi) :

4. Diagnostic Test Mode 3: Injection System Component Activation Test

Turn the ignition ON to KPII and install the cable into socket 2 for fuel-injection-related tests.
Press the button three times for one second each time (waiting between >1 and <3 seconds before pressing again)
The diagnostic unit then sequentially tests the following components: engine coolant fan (if equipped), fuel injectors, idle air control solenoid valve, carbon filter solenoid valve (if equipped), cold start valve, radio suppression relay and fuel pump. No code is produced: you have to listen or feel each in turn to make sure it is operating.
Exit by switching off the ignition.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 592 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 356 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 652 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.150 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.258 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 16.886 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.516 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 2.990 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)