Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Gisteren de standaardveren achter gemonteerd. Nu sleurt de trekhaak bijna over de weg. Tijd voor ophoogblokken! Maar hoe werkt dat? Iemand do's en don'ts
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Nou je maakt een blok van metaal/hard plastic ruim breder dan de onderste veerspiraal, in de gewenste hoogte, boort een gat middendoor, koopt een bijpassende langere bout en bout het blok tussen veer en wielarm.
Heb je wel de standaard estate veren?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
28 August 2011, 11:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 August 2011, 11:54 door volvosvenska.)
Lijkt me ook een beetje apart, eerst andere veren monteren en dan ophoog blokken eronder. Dan heb je niet de juiste veren gemonteerd lijkt me. Ipv ophoogblokken gewoon de juiste veren monteren.
Ophoogblokken werken op zich wel prima om onder je oude veren te zetten en je niet veel geld wil uitgeven aan nieuwe veren.
Staan wel eens op marktplaats voor 20 euro. Ongeveer 1.5 uur werk en dan zitten ze eronder.
Of deze, cm of 4 heb je wel nodig
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=967
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
SFRC schreef:Gisteren de standaardveren achter gemonteerd. Nu sleurt de trekhaak bijna over de weg. Tijd voor ophoogblokken! Maar hoe werkt dat? Iemand do's en don'ts
Ik denk dat je niet de juiste veren hebt besteld of ontvangen, check dat eerst maar even.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Het zijn gebruikte veren en het is me verzekerd dat het Estate veren zijn. Voor zitten nieuwe turbo veren. Met de vorige veren (nieuwe HD's) hing de 245 ook al iets achterover. Nu wel erg veel.
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
volvosvenska schreef:Ongeveer 1.5 uur werk en dan zitten ze eronder.
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=967
Met een koffie pauze of twee?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
De gebruikte achterveren die je hebt zijn 12,5 mm. als ik me goede herinner en komen van een 245 af.
Turbo voorveren zijn vermoed ik een stuk stugger dan gewone.
Dat verklaart mogelijk dat de auto voor hoger staat dan achter.
Misschien moet je achter toch stuggere (dikkere) veren plaatsen als je de turbo voorveren behoudt.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
28 August 2011, 13:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 August 2011, 13:47 door Marc1970.)
Ik vond blokken wel prettig (LPG en standaard 245 veren, 13 mm), de hoogte verandert zonder dat het stug/stuiterig wordt. En ze kosten niks.
Spring thickness according to VADIS
Front:
1229337 14.2mm
1229338 13.5mm
1229339 13.3mm
1229137 13.85mm/13,9mm
1205951 14.8mm
1330841 13.5mm
Rear:
1212426 12.0mm sedan
1212427 12.7mm
1229052 12.95mm dit de estate standaard, en HD voor de sedan
1206750 13.8mm dit is de HD estate
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Ik heb nog een setje hulpveren liggen, misschien helpen die om de auto omhoog te houden.
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
28 August 2011, 17:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 August 2011, 17:20 door SFRC.)
Ik meet een dikte van 12,4 mm. Gisteren mee gereden en het rijdt opzich goed. De veren voor zijn nagenoeg even hoog als standaard.
Jos, het verschil tussen links en rechts is minder dan 5 mm dus daar lig ik weer niet wakker van.
@mark, hulpveren lossen het probleem niet op. Achter mag de 245 best wat soepel geveerd zijn.
Alles is gedempt met Bilstein B4