Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Hallo,
Een collega heeft een Volvo 850 in de aanbieding waar wel aardig wat werk aan zit.
Op zich heb ik er wel trek in maar ik wil als het even kan zien te voorkomen dat ik een bodemloze put aanschaf.
De gebreken:
Olielekkage tussen motor en versnellingsbak
Olielekkage stuurservo
Lekkage achterdemper uitlaat. (is nog origineel, mijn ervaring is dat dan de hele uitlaat aan de beurt is)
Diverse lampjes dashbord/kachel bediening defect
Achterruitenwisser en sproeier werken niet
Airco koelt niet
Gegevens auto
Volvo 850
Automaat
270.000 km
'97
Auto is aantoonbaar Volvo dealer onderhouden
Carrosserie / Lak zien er nog netjes uit.
Rijdt verder uitstekend
Wie kan/wil me een prijsidee geven? Het zijn op zich grote reparaties maar ik kan zo goed als alles zelf doen(behalve de airco waarschijnlijk).
Alvast bedankt.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 79
Topics: 10
Lid sinds: Jun 2007
Ziet er uit als een 850 met de meest voorkomende type kwaaltjes, daar de uitlaat van RVS is, weet je zeker dat het niet het uitlaatspruitstuk is, ipv demper? Deze wil nog wel eens scheuren als de bovenste motorsteun het begeven heeft.
Maakt het nog duurder.
Kijk ook eens op het 850 Forum, en stel je vraag daar ook eens.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
lars schreef:Ziet er uit als een 850 met de meest voorkomende type kwaaltjes, daar de uitlaat van RVS is, weet je zeker dat het niet het uitlaatspruitstuk is, ipv demper? Deze wil nog wel eens scheuren als de bovenste motorsteun het begeven heeft.
Maakt het nog duurder.
Kijk ook eens op het 850 Forum, en stel je vraag daar ook eens.
Ahhh... wist niet eens dat er een 850 forum bestond. Bedankt! :-)
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 283
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2009
Is de 850 niet tot 1996 gemaakt ?
Weet eigenlijk zeker van wel haha
Mijn 850 TDI was juli 1996
V70 collega is sept 1996
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
244Drift schreef:Is de 850 niet tot 1996 gemaakt ?
Weet eigenlijk zeker van wel haha
Mijn 850 TDI was juli 1996
V70 collega is sept 1996
Nou laten we dan zeggen dat het kenteken hier in Zweden is afgegeven in 1997. ;-)
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
over de reparaties:
bij Biltema verkopen ze delen om de hangers en het flex stuk van de uitlaat zelf te repareren, als het dat is kan het goedkoop (wel met wat meer tijd) gemaakt worden. Zelf wel eens zon flex stuk er in gezet bij een 850 en dat is niet zo lastig.
Een achterste krukas keerring kost ongeveer 15-20 euro bij de dealer. Dat valt nog wel mee, verder dan eigenlijk gelijk de carterventilatie vervangen, die reparatie is zo rond de 100 aan onderdelen als je alles meeneemt van box t/m slang, ringen etc.
Wat een dergelijke 850 moet opbrengen kan ik niet echt goed inschatten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Zoals je wel weet Pelle, wil ik ze daar niet voor hebben
Prijstechnisch is het ding financieel total-loss, als je het moet laten doen en is het ook absoluut niet waard. Kun of wil je het zelf doen, kun je er echt wel iets van maken en stelt (behalve de krukaskeerring aan de bakzijde) het allemaal niet zo veel voor. Zeker niet als je gebruikte onderdelen monteert (buiten de carterventilatie om dan, want die moet je gewoon nieuw halen). Een 850 is een fijne auto om aan te werken met vaak behoorlijk simpele techniek. Zeker qua uitrustingen, etc.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Dirk342 schreef:Prijstechnisch is het ding financieel total-loss.......
Na er over nagedacht hebben denkt ik er inmiddels ook zo over. Kopen wil ik de auto niet maar mocht 'ie naar de sloop gaan dan wil ik hem daar wel van redden maar meer ook niet. Het lijkt me een schitterend hobby project en ik vindt het op zich een hele mooie auto maar het moet wel leuk blijven.
Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips.
Groet, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Goede keuze Arnold, ook zeer zeker om je eigen in bescherming te nemen want je kunt echt helemaal leeglopen op dat soort auto's. Trouwens niet alleen bij de 850 serie, geld ook voor de 200 / 700 / 900 series. Zeer zeker als je dan ook begint met stage 0 uit te voeren en zo langzaam aan verder om het ding goed (!) klaar te maken voor dagelijks te rijden. Een paar rooien ben je zo kwijt (zei de gek die al 2 van dat soort projectjes gedaan heeft).
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983