Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koppelings(platen) aan vervanging toe?
Volvo 142 B23 schreef:Wat zal jij een sterk linkerbeen krijgen Nick :RpS_tongue:

nou zal wel mee vallen. dit is nog niet de soort aan/ uit koppeling!
Antwoord
nick740 schreef:als je dat lager vervangt niet vergeten te vergrendelen met die veer anders loopt je bak in de soep!

sleutelmotto, what goes out must go back in :RpS_wink:
Antwoord
nick740 schreef:nou zal wel mee vallen. dit is nog niet de soort aan/ uit koppeling!

Heb even zitten kijken bij european tuning, ze zeggen dat het inderdaad meevalt.
Antwoord
242-turbo schreef:Bedankt voor je bestelling Doeke! Waarschijnlijk kun je morgen al aan de gang! :RpS_w00t: :RpS_thumbsup:

Had inderdaad gekund want het spul was zaterdagmorgen al binnen! De koppeling wordt er komende vrijdag samen met een monteur onder gezet.

Bedankt!
Antwoord
Goed, een half jaar verder. Koppeling is top. Maar... er onstaat nu ineens olielekkage. Ik zie olie aan het carter hangen en je kan duidelijk zien dat het 'van achter' komt. Onder het koppelingshuis is het ook nat, maar zoals je op de foto kan zien is het vliegwiel droog(en gelukkig maar). Dus, de olie lijkt tussen blok en koppeling uit te komen. Ik heb er alleen vluchtig naar gekeken(auto van pa, even na het eten) maar het is niet de achterste nokkenaskeerring. Blijft er maar 1 over, achterste krukaskeering. Ik kan mij herinneren dat er bij het plaatsen van de koppeling iets niet geplaatst is, omdat de oude 'nog zo mooi is als wat!'. Ik was ten tijde van montage met mijn eigen auto bezig, dus toen de monteur zei dat 'het oude' nog zo goed was dat hij het eigenlijk niet wilde loshalen, heb ik daarmee ingestemd. Nu vermoed ik dat het de keerring is geweest en dat die nu dus lek is... Aannemelijk?

[Afbeelding: akk1.jpg]

[Afbeelding: akk2.jpg]
Antwoord
Zo da's een flink lek. De krukaskeering lijkt me niet de schuldige. Die maakt er nog meer bende van, ook en vooral op het vliegwiel.
Dit is meer een soort zwaartekracht lek van warme olie. Ui t de carterpakking of hogerop. Wordt er niet makkelijker op.

Ik bekijk een foto van mijn ouwe blok na 4 ton (met org. keerring, goed spul). Hogerop valt af, dat zou schuin langs het blok lopen. Misschien heeft deze monteur de houder van de keerring losgehaald om hem te bekijken en de carterboutjes niet gelijkmatig aangedraaid of de pakking beschadigd? Dat laatste gebeurt bijna altijd, maar dan kan je dat met vloeibare pakking wel weer rechtbreien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Afgelopen week is m'n vader ermee naar onze garage gegaan. Eerst werd carterventilatie verdacht, die kon wel eens bevroren zijn. Dit bleek niet zo te zijn. Eerst de boel schoongemaakt, toen rijden om te zien waar de.lekkage vandaan kwam. Het bleek de afdichting van de oliepeilstok te zijn, waar deze op het blok zit. Het rubber ringetje was verdroogd en viel uit elkaar. Tsja...
Antwoord
Jambon schreef:olie wordt hard, als ie niet op tijd vervangen wordt slijt ie echt in op de as, als het erg is zal de rubberen keerring niet lekker afsluiten. De rode is het oudere type, de zwarte de nw, die schijnt beter te moeten zijn, alhoewel beide exemplaren bij mij ook gewoon gelekt hebben...

Bij mijn 142 had ik enorme olielekkage, via de keerring. Een rode kunststof vervanging kostte 40 euro. Een nieuw viltje slechts 7. De keus was dus snel gemaakt. De oude vilt ring was zo soepel als hij maar zijn kon. Dat kanm ook niet anders want hij is de hele tijd in contact met olie. Meestal warm. Ik heb met een pannenspons de krukas schoongemaakt en een nieuw viltje gemonteerd. Waarom een peperduur rubberen conversie monteren als het origineel pas na 35 jaar problemen geeft? Hoe olie hard kan worden als hij er steeds langs stroomt is mij een raadsel.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 M90 ombouw koppelings vraag 244Drift 6 7.792 16 December 2013, 17:48
Laatste bericht: 244Drift
  Koppelings-set B2xx skidje 2 2.224 2 November 2012, 16:23
Laatste bericht: Marc1970
  koppelings probleem nick740 16 8.148 13 July 2011, 23:30
Laatste bericht: Jambon
  koppelings platten van b23 en een b21 manuel60 3 3.111 25 March 2010, 21:37
Laatste bericht: Marc1970
  Koppelings pedaal piept ***t_blijft_behelpen*** 15 8.116 14 December 2009, 12:27
Laatste bericht: ***t_blijft_behelpen***

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)