Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981
Yep, een pracht van een Necam. Volgens mijn beperkte LPG kennis het enige systeem waar een Turbo echt mooi op kan lopen. Nadeel is dat het een oud systeem is en (naar ik heb begrepen) niet alle onderdelen eenvoudig meer te verkrijgen zijn. Maar vooralsnog : Necam Rules!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
Om het onderwerp centraal te houden onderstaande mailwisseling toegevoegd.

Hi Daan,

Het installeren van een Lambda Sonde is erg eenvoudig. Van belang is om vooraf met de gasboer af te stemmen welk type je nodig hebt (waar de gasboer het best mee werkt).
Je hebt overigens verschillende typen met 1,2, en 4-aderige bedrading ik heb een standaard enkeldradige geplaatst op advies van de monteur.

Het is belangrijk dat de LS dicht bij de motor wordt geplaatst om de gassamenstelling goed te kunnen analyseren, ik heb hem dierect na de downpipe in het liggende deel geplaatst. Boor een gat wat voldoende ruim is om de LS te plaatsen waarbij hij de kant niet raakt. De schroefdraad was in mijn geval "M8 Fijndraad" (was even zoeken) welke ik bij een landbouwmechnisatiebedrijf heb kunnen vinden. De moer heb ik in de breedte doorgezaagd om hem minder dik te maken en over het gat gelast (pas later de LS installeren!).
De draad van de LS vanuit de motor onder je dashboard laten uitkomen met voldoende lengte.

Mijn LS koste meen ik ca. € 80,- dit is een prima investering als je beseft hoeveel beter de motor is af te stellen. Mocht je een afspraak met de gasboer willen maken kun je iig naar mijn casus refereren, die kan hij zich wel herinneren ;-)

Grt Coen

--------------------------------------------------------------------------------

Subject: RE: B21et op LPG (Necam)
Date: Sun, 29 May 2011 20:22:51 +0000

Beste Coen,

Wat komt er verder kijken bij het installeren van een lambdasonde? Je schroeft hem in de uitlaatpijp direct na het spruitstuk, en verder?a

Wellicht dat we dan ook even een bezoekje moeten brengen aan de betreffende gasboer waar jij bent geweest.

Groet,

Daan

-------------------------------------------------------------------------------
Subject: RE: B21et op LPG (Necam)
Date: Sun, 29 May 2011 22:12:51 +0200

Beste Daan,

Het probleem lijkt identiek te zijn en kan behoorlijk vervelend zijn als je bij een stoplicht snel wil wegrijden of wil accelereren vanuit laag toerental.

Necam is bij mijn weten het enige systeem waar een Turbomotor goed op presteerd zonderlast van backfire en dergelijke problemen. Ik heb overigens dezelfde verdamper (HP 135), deze heeft voldoende capaciteit voor het blok. Mijn verbruik was 1:6,5, het verbruik na reparatie is mijn nog niet bekend omdat ik nog niet heb getankt. Ik hoop op 1:8 dit moet naar vermeld te halen zijn.

Om een Turbo op Gas goed te meten en af te stellen adviseer ik je een kleine investering te doen in een lambda sonde, alleen bij metingen bij belasting weet je wat de motor echt doet.
Nog een tip. Probeer zo min mogelijk zelf te doen aan het gassysteem als je hier niet voldoende mee bekend bent, het wordt er zelden beter van.
Zoek liever een echt goede gasboer, deze zijn echter dun gezaaid.

Mvg Coen (Sil)

-------------------------------------------------------------------------------
Subject: B21et op LPG (Necam)
Date: Sat, 28 May 2011 09:57:14 +0000

Hallo Sil,

Via het forum vond ik topic over je turbo uit 1981 op LGP. Mijn vader heeft ook een turbo draaien op een Necam gasmengstuk. Ik herken het probleem wat je omschrijft. Als je het gaspedaal snel diep indrukt, houd de motor in. Als je het rustig opbouwt en in het hoge toerengebied blijft de motor trekken. Bij rustig rijden werkt het prima zo, maar even snel intrappen om in te halen is er dan niet bij. Ik heb altijd het idee dat de motor onder zijn vermogen presteerd. Begrijp ik uit je verhaal dat dit ook bij jouw het geval was en dat het nu is opgelost. Wat is nu je verbruik op LPG? (Bij mijn vader momenteel 1:7). En welke verdamper heb je in gebruik (ook een HP135?) Wellicht hebben ook wij te maken met hetzelfde 'probleem'. En mogelijk is ook hiervoor een oplossing te vinden zodat de motor nog beter gaat lopen. Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Daan Heijn
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
Ik zou even de headers (emailadressen) verwijderen, anders kan je misschien een hoop spam verwachten..
Antwoord
Dank voor de tip, meteen gedaan. Was niet op de hoogte van dit potentiele gevaar.
Antwoord
Vervelend he, waar je tegenwoordig allemaal aan moet denken... :-\
Antwoord
Ja idd. Met name als je niet weet waar je precies op moet letten (wel weer wat bij geleerd)
Antwoord
Hi Daan,

Al besloten wat je aan het Gassysteem gaat doen?
Antwoord
Nog niet helemaal. De auto is van mijn vader en hij gaat zondag op vakantie naar Frankrijk met de auto. De motor draait nu op beide mengsels vrij aardig en dat is voor nu even voldoende.

Ik sprak hem gisteren nog wel hierover en hij ging op zoek naar een lamba sonde. Zeker na je extra info hierover. Hij is het er over eens dat we eerst een meetpunt moeten hebben willen we er verder iets zinnigs over kunnen zeggen. Verder hebben wij zelf ook lasapparatuur en kunnen we dit allemaal zelf monter, dus dat gaat wel lukken dan. Als dat het geval is kunnen we verder kijken naar een eventuele afspraak met je gasboer Smile.

Op dit moment ben ik druk met afstuderen. Dus het moet nog heel even wacten tot zeker eind juni. Ik ben vaak degene die dit soort specifieke zaken uitzoekt, maar ergens deze zomer moet zeker lukken Smile.
Antwoord
De laatse dagen liep de motor weer niet naar wens, slechte accelleratie en af en toe weer een slagje missen in de stationairloop.

Flathood weer open en alles checken... Bij inspectie van de ontsteking viel me op dat er stukje "iets" tudden de grondplaat en het huis zat geklemd. Dat verklaard dan al snel waarom de accelleratie om te huilen was, geen/ onvoldoende voorontsteking.

Nadere inspectie leert dat het magnetisch materiaal is van de geleidering, in termen van Haynes;Impulse transmitter. (tevens blijkt uit het plaatje van haynes dat het afdekplaatje wat onder de rotor hoort te zitten ontbreekt.)
Ik vermoed nu dat het brokje uit de geleide ring de oorzaak van de matige stationairloop kan zijn.

vraag; Zijn dergelijke onderdelen nog te koop of doe ik er beter aan een donorontsteking te zoeken?
Als iemand nog wat heeft liggen hou ik me aanbevolen.
Antwoord
Niet echt gangbare onderdelen volgens mij. Misschien kan je zoeken op een onderdeelnummer, of het nummer vd complete verdeler.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.825 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.795 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.313 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.500 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.102 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.874 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.852 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.683 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.822 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.075 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)