10 April 2011, 12:06
Gisteren is tijdens het ontluchten mijn ontluchtingsnippel afgebroken. Is er een mogelijkehid om deze er nog uit te krijgen of moet ik op zoek naar een andere remklauw? Gaat om RA.
Volvo 244 DL 1974
|
ontluchtingsnippel afgebroken
|
|
10 April 2011, 12:06
Gisteren is tijdens het ontluchten mijn ontluchtingsnippel afgebroken. Is er een mogelijkehid om deze er nog uit te krijgen of moet ik op zoek naar een andere remklauw? Gaat om RA.
Volvo 244 DL 1974
10 April 2011, 12:15
Was hij al wel los en is hij tijdens het ontluchten afgebroken? Of zit hij uberhaupt muurvast?
Wat nog wel eens wil helpen is er een torx bitje in slaan dat klein genoeg is om het schroefdraad niet te beschadigen en groot genoeg om nog wat kracht te kunnen zetten.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
10 April 2011, 12:49
s9606564 schreef:Was hij al wel los en is hij tijdens het ontluchten afgebroken? Of zit hij uberhaupt muurvast? Of: Eerst goed in de kruipolie zetten, omgeving goed opwarmen met een verfstripper, en dan de truuk met het torxbitje. Lukt dit niet dan remklauw er af, heel voorzichtig uitboren, resten er uit pulken, indien nodig met een schroefdraad tap draad snijden. Daarna klauw heel goed uitspoelen. Heb op deze manier een remklauw gered. Om te voorkomen dat ze afbreken: kruipolie, goed passende sleutel er op en dan tikken op de sleutel met een kleine hamer in de losdraairichting. Vooral geen geweld gebruiken. Desnoods een paar tikken op het uiteinde van de nippel. Je molt dan wel de nippel maar ja die kosten de wereld niet.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
10 April 2011, 13:36
Hij is afgebroken voordat ik uberhaupt aan het ontluchten ben toegekomen.
Ik ga het met het torixbitje proberen, bedankt voor het advies! Ik laat wel even weten hoe het afloopt.
Volvo 244 DL 1974
10 April 2011, 14:17
warm stoken (met beleid..) koelen met kruipolie, en dan idd met een goede torx of liever een linkse tap uitdraaien, heb het al ens met een oliedruksensor zo gedaan.. doosje geduld is ook handig..
10 April 2011, 23:21
Idd niet zo proberen. Neem de tips vwb verwarmen en olie ter harte. Ik heb het zo geprobeerd, waarna er in 2 nippels afgebroken torx-bitjes zaten. En die boor je iets minder makkelijk uit.......
`88 245, B230K, M47
11 April 2011, 22:03
kwam in een andere topic een handige opmerking tegen van iemand die ontluchte door de remleiding iets los te draaiien...
11 April 2011, 22:50
jero schreef:kwam in een andere topic een handige opmerking tegen van iemand die ontluchte door de remleiding iets los te draaiien...Niet echt handig, als er lucht in je klauw zit pomp je dat er niet uit ???
11 May 2011, 23:39
Ik heb ook net de hele handel gereviseerd en er braken bij mij ook een aantal ontluchtingsnippels af.
Nu loopt de schroefdraad van de nippel niet geheel tot onderaan door dus je kunt vrij eenvoudig de nippel uitboren met een 4 tot 4,5 mm boortje en als de schroefdraad uitgeboord is dan valt het laatste stukje nippel, met het gaatje, er zo uit (het konische uiteinde van de nippel is dunner) Tegendraadse tap breekt idd vaak af omdat de restanten van de nippel uitzetten en zichzelf alleen maar meer vastwringen in de klauw en er dan echt niet meer uit komen, het is al gezegd dat het materiaal van de tap harder is dan de nippel en zich echt niet meer uit laat boren als deze afbreekt. Haal voor de zekerheid ook even een 3 mm boortje door het oliekanaal als de nippel eruit is, bij mij zat deze vol corrosie bij de remklauw rechtsachter en met een nieuwe nippel erin kwam er hierdoor geen vloeistof door.
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969
11 May 2011, 23:53
Met de tap geprobeerd :-\......helaas afgebroken.
Vrijdag een andere remklauw halen en deze monteren. Misschien kan ik de oude nog "redden" en als reserve houden.
Volvo 244 DL 1974
|
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
| Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
| Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
| Getver nippel afgebroken | A_A | 7 | 17.904 |
21 June 2014, 14:08 Laatste bericht: A_A |
|
| nippel remleiding afgebroken | paultruro | 3 | 4.994 |
1 November 2013, 18:54 Laatste bericht: Jambon |
|
| ontluchtingsnippel achterrem | Naciremus | 1 | 2.558 |
15 August 2013, 12:50 Laatste bericht: Volvo 142 B23 |
|
| zuiger remklauw vast en ontluchtingsnippel afgebroken. | rijschooljeroen | 12 | 14.014 |
4 September 2009, 23:01 Laatste bericht: TheSaint77 |
|