Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zacht rempedaal....Hoofdremcilinder stuk?
Bij de vervanging van de schokdempers en de bijbehorende demontage van de remslangen, zag ik dat de slangen toch wel erg slecht waren. Ik heb 4 nieuwe slangen gemonteerd. Het gevolg was wel dat er veel lucht in het systeem zat.

Nu heb ik alles ontlucht rondom met een eigengemaakt bleed-systeem waarbij ik ongeveer 1 bar boven op de dop van het vulreservoir zet. Hierbij ontlucht ik met het pendaal NIET ingedrukt (eerst deed ik dit met ingedrukt pedaal maar bij navragen bij mijn volvodealer zei men mij dat ik dit zonder indrukken moest doen.). Geen belletje te bekennen. en uit alle nippels komt schone olie. Ik heb hierbij de volgorde aangehouden zoals is beschrevenin Haynes.
Nu is het volgende het geval:

Het rempedaal lijkt gewoon druk op te bouwen. maar als ik hem plots intrap zakt hij geheel tot de bodem en begint ook het waarschuwingslampje te branden. Zonder draaiende motor (rembekrachtiger) lijkt het nog wel mee te vallen, maar als ik de motor aanzet zakt het pedaal helemaal ver weg (+het lampje brand weer).

Aan lucht in het systeem twijfel ik niet , er is echt geen belletje te bekennen.
Ik twijfel echter wel aan de Hoofdremcilinder , ik ben een beetje bang dat ik deze kapot heb getrapt bij het de eerste keren ontluchten met ingetrapt pedaal. Hoe kan ik dit controleren? Of zit het soms in de rembekrachtiger? Hoe kan ik dit systeem controleren?

Voor de duidelijkheid het gaat om een 245 uit 1985, met massieve girlings voor. Deze heeft 3 remleidingaansluitingen per klauw voor en 1 aansluitinge per achterklauw. Alle remleiding en remslang aansluitingen zjin lekvrij. Ook de rembekrachtiger aansluiting is in orde.

Hopelijk kan iemand mij een goed advies geven want ik moet volgend weekend weer rijden.....

alvast bedankt,

JanDirk

Antwoord
Bij twijfel niet zitten te klooien, maar gelijk nieuwe hoofdremcilinder
Heb hetzelfde gehad bij mijn 145 en nu weer bij mijn 244.

Het is de belangrijkste remcilinder van de hele auto.

Succes!
Volvo 244GL, 1979, B21A, Automatic, kleur 134, schuifdak, stuurbekrachtiging, koplampwissers, hoofdsteunen achter, Pioneer KP-9000, 129000 km en een klein beetje roest.
Antwoord
Het lampje geeft aan dat je drukverschil hebt tussen de 2 remcircuits. Dat je het pedaal helemaal in kunt trappen betekent in mijn ogen dat je toch lucht in het systeem hebt. Dat je het advies hebt gekregen om je pedaal tijdens het ontluchten niet in te trappen is m.i. een verkeerd advies. De luchtbellen die achter je zuigertjes zitten, komen niet uit zichzelf van hun plek. Die moet je een handje helpen. Je kunt dus beter je pedaal tijdens het doorlopen van de vloeistof een paar keer iets intrappen. (Niet te ver, dan kun je de HRC wel vervangen) Dit moet je voor elk circuit een keer doen. De 2 circuits komen allebei een keer op een voorremklauw uit, dus dat is een punt van herkenning.
Je HRC gaat niet stuk van verse vloeistof, dus dat de zuigers er spontaan uitvallen lijkt me stug.

Toch nog maar eens ontluchten, dus. Mocht het een troost zijn: ik krijg het ook nooit in 1 keer voor elkaar.

Oh, ja: Volgens mij komen er maar 2 remleidingen op een voorremklauw uit. Je hebt wel 3 ontluchtingsnippels op zo'n ding zitten.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Inderdaad. 2 remleidingen per klauw voor en 3 ontluchtingsnippels per klauw. Foutje...

Ontluchten heb ik al 4 keer gedaan. Laatste keer op de oude manier, met iemand diehet pedaal intrapt.
Ik overweeg echt het vervangen van de HRC. Hoe weet ik of mijn rembekrachtiger wel in orde is?

Antwoord
Heb je bij de voorklauwen wel de 3 nippels tegelijkertijd open gehad? Anders blijf je een zacht rempedaal houden.
Volgorde die ik bij het ontluchten aanhou is: linksvoor, linksachter, rechtsachter en rechtsvoor... Ik heb er altijd een hard rempedaal aan overgehouden.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
JDDV schreef:Hoe weet ik of mijn rembekrachtiger wel in orde is?

JDDV schreef:Zonder draaiende motor (rembekrachtiger) lijkt het nog wel mee te vallen, maar als ik de motor aanzet zakt het pedaal helemaal ver weg

Dan gaat je bekrachtiger namelijk werken. Dat lijkt dus geen probleem.
Als je een oude remleiding hebt liggen, kun je de einden daarvan afknippen, moeren met een stukje leiding in de HRC draaien, vloeistof iets door laten lopen zodat de lucht eruit is en dan de leiding dubbel vouwen. Als je dan nog probleemloos tot de bodem trapt zit er geen zuiger meer in....

JDDV schreef:Ontluchten heb ik al 4 keer gedaan. Laatste keer op de oude manier, met iemand die het pedaal intrapt.

Hier kunnen de zuigertjes dus wel beschadigd zijn geraakt.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Gideon schreef:Heb je bij de voorklauwen wel de 3 nippels tegelijkertijd open gehad? Anders blijf je een zacht rempedaal houden.
Volgorde die ik bij het ontluchten aanhou is: linksvoor, linksachter, rechtsachter en rechtsvoor... Ik heb er altijd een hard rempedaal aan overgehouden.
maar ÃÃn van de drie is toch van een ander cirquit?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
ik gebruik de volgorde van de 140 (heb niks anders), Yellow onlangs ontlucht, gaat prima.. wel nadien het contact van de remdrukverdeler ff uitnemen en 1x op het pedal trappen zodat de plunjer zich weer centreerd (als dat bij een 200 ook nog zo zit..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Die centreert volgens mij vanzelf. Heb dit iig nog niet hoeven doen.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
is me 1x voorgekomen na het ontluchten (ouwe troep..) los vast, stekker er op, lampje uit..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Laag rempedaal 240 MacVolvo 7 1.211 26 January 2025, 18:12
Laatste bericht: MacVolvo
  Laag rempedaal 940 1997 rosskuipers 3 5.390 10 April 2018, 11:20
Laatste bericht: Marc1970
  Rubber hoofdremcilinder lenlux 10 14.008 16 November 2015, 22:34
Laatste bericht: ZOAB
  Intrappen rempedaal sissend/gierend/hees geluid lenlux 7 10.272 19 October 2015, 22:27
Laatste bericht: ZOAB
  Klik in rempedaal. KennOne 2 4.990 16 October 2015, 16:34
  Hoofdremcilinder Rob van der Donk 2 4.051 8 March 2014, 10:33
Laatste bericht: Rob van der Donk
  in 5 seconden op de bodem; hoofdremcilinder versleten ? jero 2 3.112 26 November 2012, 11:27
  Rempedaal 240 diep intrappen, goed remvermogen Vincent244 13 13.248 30 September 2011, 21:59
Laatste bericht: Vincent244
  Raar gedrag rempedaal, soms moet je door een soort weerstand trappen Jeroen V 4 5.529 23 May 2011, 11:26
Laatste bericht: Jeroen V
  hoofdremcilinder wat is rechts, wat is links.... jero 4 4.458 9 May 2011, 21:21
Laatste bericht: JDDV

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)