Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombouw automaat -> handbak
Al ruim twee jaar heb ik een 142 automaat, en ik heb altijd veel plezier om er in te rijden en eraan te klussen.
Wel loop ik steeds meer tegen de nadelen van een automaat in zo'n oude auto aan, en daarom wil ik uitzoeken of het goed te doen is de auto om te bouwen naar een handbak.

Is iemand hier bekend met de benodigde aanpassingen?
Als ik een donorauto met goede techniek vind, hoeveel werk is het dan om het hele zaakje over te zetten?
Het eerste (en vooralsnog) enige probleem dat ik kan bedenken, is dat de automaat-hendel aan het stuur zit. Er moet dus een gat voor de pook komen.
Maar verder? Pedalen/koppeling lijken me goed over te zetten. Aandrijfas kan mee uit de donor. Elektrisch is er helemaal niets (toch?). Wellicht dat de versnellignsbaksteun anders is?
Als iemand hier ervaring mee of inzicht in heeft, hoor ik dat graag!
Antwoord
ik ben m'n "69 er aan het slopen, is een vierbak, daar zit dus alles in wat je nodig hebt.. Je kunt eventueel ook een OD bak monteren, een originele of een latere M46 uit een 200/700/900 mÃt telleraansluiting, of zelfs een M47 5 bak. Voor de laatste 2 opties heb je een aangepast koppelinghuis nodig, iets van 140 euri heb ik er nieuw voor betaald.. (en een steviger B30 motorsteunrubber voor de bak)

Ik zou het blok met bak er uit halen, meteen keerring vervangen en de boel ff nalopen en schoonmaken, eventueel een kwast rood op het blok, en de aangepaste versie er compleet weer in "knopen".

Voor de nieuwere bakken moet wel de ophangbalk aangepast worden maar da's overkomenlijk.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Of even doorzoeken tot je een M47 tegenkomt, OK ze zijn steeds zeldzamer, maar nog wel te vinden en het rijdt stukken rustiger. 8)
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
ze zijn een stuk ligter ook toch..?
Antwoord
Of neem een M47 zonder telleraandrijving en de teller aandrijving van Huke Basart. De eerste investering van een M47 met mechanische teller aandrijving is ongeveer gelijk aan gewone M47 + elektrische teller aandrijving van Huke (ook verkrijgbaar bij Tinustechniek in Bathmen).
Mocht je M47 dan stuk gaan, is een vervangende vinden heel makkelijk en goedkoop.
Zie ook mijn website voor het verhaal over een M47 in een Amazon. Voor een 142 is dit vergelijkbaar.

Je zou ook nog kunnen overwegen om in plaats van je BW35 drietraps automaat een AW71 viertraps automaat te plaatsen.
Dan heb je in elk geval een adapterplaat nodig. Omdat bij jou de schakelpook aan het stuur zit, zal de hoeveelheid werk vergelijkbaar zijn met het inbouwen van een handbak.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Van BW35 naar M40 bespaar je al zo 10-15% herrie (ik heb ze allebei). Het gat voor de pook zit er al.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor de reacties!

Een M47 is erg mooi, maar dat betekent dat zaken als een baksteun en aandrijfas zelf gemaakt moeten worden, en helaas beschik ik niet over de mogelijkheid zulke klussen uit te voeren. Daarnaast is toerental niet de belangrijkste reden om te willen wisselen. En anders kan een OD altijd nog (of de achteras van een 164, ervaring iemand?).

En het gat voor de pook zit er al? Dat maakt het alweer iets eenvoudiger.

Iemand die nog andere potentiele struikelblokken kan verzinnen?
Antwoord
keter schreef:Bedankt voor de reacties!

Een M47 is erg mooi, maar dat betekent dat zaken als een baksteun en aandrijfas zelf gemaakt moeten worden, en helaas beschik ik niet over de mogelijkheid zulke klussen uit te voeren. Daarnaast is toerental niet de belangrijkste reden om te willen wisselen. En anders kan een OD altijd nog (of de achteras van een 164, ervaring iemand?).

En het gat voor de pook zit er al? Dat maakt het alweer iets eenvoudiger.

Iemand die nog andere potentiele struikelblokken kan verzinnen?
achteras 164 is hetzelfde, dan liever 1tje van een late 240, moet er wel iets aangepast worden aan de reactie armen maar komt ook daar ten goede.. Als je een smid in de buurt hebt komt het aanpassen van de draagbalk wel goed. Aandrifas is een kwestie van opmeten zodra de bak geplaatst is, laten inkorten voor zover nodig, meteen nw kruisstukken en uitbalanceren. De flens op de achteras zul je, indien gebruik makend van de huidige as moeten vervangen door 1tje met een grotere diameter ivm de dikkere aandrijfas. Weet het niet zeker maar ik verwacht dat een M47 gekoppeld wordt dmv een Hardy-schijf? (rubberen gewricht ipv voorste kruisstuk)

Lijkt een hele operatie maar is goed te doen.. ben blij dat ik een M46 heb zitten..
Antwoord
Heeft even stilgelegen, nu weer mee bezig.

Kan iemand bevestigen dat een M40 past op de versnellingsbaksteun van de BW35? En een M40+OD?
Plan is dus een complete sloper te kopen en alles over te zetten (al dan niet het huidige blok behouden).
Antwoord
Net even gekeken en de BW35 steun ziet er precies hetzelfde uit als de M40 steun. Voor de M41 moet je er een stuk uitslijpen en verzetten anders past de OD unit er niet overheen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ombouw automaat naar hand bak. Madman 1 5.446 20 September 2015, 13:13
Laatste bericht: Dopski
  Stangenstelsel Stromberg B20 automaat fvz144 9 11.674 24 May 2015, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  Overdrive standaard op handbak? sander69 12 14.122 13 February 2015, 00:25
Laatste bericht: Jambon
  van automaat naar schakelbak Rin 11 19.217 15 September 2014, 22:23
Laatste bericht: Marc1970
  164 automaat schakelt niet meer naar drie Rin 32 52.658 12 August 2014, 11:25
Laatste bericht: Rin
  Plotseling remmen 142 automaat Jorrit 3 4.100 22 January 2011, 22:12
Laatste bericht: Jorrit
  Motor automaat overzetten naar schakel, complicaties? leerling142 12 10.341 18 April 2010, 00:10
Laatste bericht: leerling142
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 12.319 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)