Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De TWEEDE volvo voor deze Belg!
Onlangs van Carlo het bericht gehad dat de door hem gemonteerde (maar door Scantech geleverde) spanrol een fabricagefout vertonen. Meer bepaald klappen de lagers er uit, loopt het vet er uit met als gevolg warm- en vastlopen van de rol. :o Hij bood aan de rol onder garantie te vervangen door een beter exemplaar. Keurig!

Betekende voor mij opnieuw een rit naar Dordrecht, maar liever dan zelf de rol te vervangen (angsthaas als ik ben Wink ). Afgelopen zondag werd de rol vervangen. Met dank aan Carlo voor de snelle en correcte probleemoplossing Wink

Helaas was in de tussentijd een ander probleem aan het licht gekomen. Meer bepaald vergaarde zich in de opvangbak onder de motor een dikke plas olie. De olie bleek onderaan, uit de voorzijde van het blok te komen, in de buurt van het vliegwiel. Tussen de twee ritten naar Dordrecht de Volvo eigenlijk niet gebruikt en geen idee vanwaar dit dus ineens kwam. Het laatste wat gebeurd was, was o.m. het vervangen van de distributieriem, met nieuwe distributiedekselpakking, krukas- en nokkenaskeerring.

Nu de distributiekap er bij Carlo een tweede maal af moest, was dit natuurlijk de gelegenheid om de bron van het lek op te sporen. Het was niet goed te zien, maar het leek uit een onderhoekje van de distributiedekselpakking en/of carterpakking te komen (als ik het goed heb begrepen). Ook zat er olie onder dat deel van de carterpakking. De distributiedekselpakking werd door Carlo opnieuw vervangen en ie heeft tevens het daar uitstekende deel van de carterpakking afgesneden en vervangen door vloeibare pakking. Zag er degelijk uit na montage en bij proefdraaien leek alles te houden.

Helaas... bij thuiskomst in Gent vergeten kijken, maar toen ik enkele dagen later de Volvo weer van stal trok.. bleek het lek niet opgelost. Sad Opnieuw een fikse plas olie onderin de bak! Met de distributiekap op zijn plek, kan ik nauwelijks zien vanwaar het komt. Als ik ga voelen, is de onderste voorzijde van het blok - achter het vliegwiel - drijfnat. Ik voel ook olie bóven de carterrand zitten, aan de krukaspoelie. Maar het is duidelijk dat nog eens goed zal moeten worden gekeken waar dit lek zit. Hiervoor zal ik de distributiekap weer moeten verwijderen en wellicht ook de afdekplaat onderaan de motor. Nu nog een goede krik scoren/kopen (en vooral: een auto, waarmee ik dat ding kan halen Wink ) voor we hiermee verder kunnen!

Samen met dit lek, kwam er tevens een vreemd bijgeluid in de motor tevoorschijn. Het klinkt als een soort metalig gereutel, alsof er een draaiend onderdeel af en toe ergens tegen komt. Het is enkel hoorbaar bij warme motor en doet zich ook voor als de V-snaren los zijn (dus ventilator en waterpomp kunnen al worden geëlimineerd), idem als de distributiekap los is (dus die sleept nergens). De bouten van het vliegwiel konden wel iets strakker, maar na aandraaien ervan, verdween het geluid niet. Andere optie: krukaslagers?

Dus, to be continued - jammer genoeg!

[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ik heb inmiddels de kap onder de motor er af gehad, maar ben daar niet veel wijzer van geworden. Anders gezegd; ik heb de precieze bron van de olie hiermee nog niet kunnen lokaliseren. Er hangt olie zowel boven als onder de carterrand (aan de voorzijde van het blok) en rond de 'aansluiting' ervan met de distributiedekselpakking, evenals op de motor achter het vliegwiel. Kan dus nog vanalles zijn.. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk schoon te wrijven in de hoop dat een volgende keer beter te zien is vanwaar het komt.

Wellicht zal het iets duidelijker zijn als de distributiekap ook nog afgaat, maar dat bewaar ik voor later. Binnenkort moet er een bout worden uitgeboord waarbij de kap er sowieso af moet.

Duidelijk is wel dat de lekkage er niet lijkt te zijn als de motor stil staat. Ik heb de motor in de garage een minuutje laten draaien, maar op die korte tijd zie je ook nog niet veel. Mogelijk moet ik in de richting van de carterventilatie denken, hoewel het zeefje bij de vorige keer controleren helemaal schoon was. Misschien zit er ergens in ÃÃn van de slangen nog een blokkage??

Weet iemand of er, behoudens de zichtbare aansluiting van de carterventilatie op het inlaatspruitstuk, nog andere elementen zijn van carterventilatie, of is dat alles?

Foto:
[Afbeelding: IMG_1705.jpg]
Carterventilatie is te zien boven de verdelerkap, net boven waar de bougiekabels naar links afbuigen --> een T-stukje waar twee dikkere slangen op aankomen).
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ik heb net de carterventilatie geïnspecteerd, en dat ziet er allemaal erg prima uit.
Geen spoor van sludge of andere rommel! Dit kunnen we alvast afvinken.

Tussendoor ook de binnenzijde van de dorpels onderzocht en gestofzuigd. Dat bleek wel heel goed mee te vallen!
Amper ÃÃn blaadje van een populier gevonden, verder bleek alles helemaal leeg en kurkdroog binnenin :-*
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
En de nippel waar de kleine slang op uitkomt? is doe ook open?

[Afbeelding: SNAG-001.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Rob schreef:En de nippel waar de kleine slang op uitkomt? is doe ook open?

[Afbeelding: SNAG-001.jpg]

Jup!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Rubicon schreef:Ik heb net de carterventilatie geïnspecteerd, en dat ziet er allemaal erg prima uit.
Geen spoor van sludge of andere rommel! Dit kunnen we alvast afvinken.

Tussendoor ook de binnenzijde van de dorpels onderzocht en gestofzuigd. Dat bleek wel heel goed mee te vallen!
Amper ÃÃn blaadje van een populier gevonden, verder bleek alles helemaal leeg en kurkdroog binnenin :-*
dan maar gauw met vettigheid aan de gang..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Nouja, zo 'droog' was het niet binnenin (ik bedoelde het als tegendeel van 'nat'). Onderin ligt een soort bruinig kleverig laagje.
Maar dat is niet echt meer de moeite en inderdaad de hoogste tijd om er vers kleverig spul in te doen Wink

Er staat nog een Mike Sandersbeurt op de agenda, maar dat zal niet voor onmiddellijk zijn (beetje sparen..).
Ik heb wel RX5 staan, is het verstandig daar al eens mee aan de gang te gaan in de dorpels, of gaat dat dan later de Mike Sanders in de weg zitten? ???
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
die fluid film ziet er ook nog veelbelovend uit Tongue
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
Karinsky schreef:die fluid film ziet er ook nog veelbelovend uit Tongue
Dat denk ik ook, de mijne gaat ergens in de zomer binnen voor een fluid film beurt.
Antwoord
Ik ga liever voor Mike Sanders. Fluid Film heeft een veel minder goede recensie!

Kijk maar:
http://volvolvo.nl/forum/topic,6279.msg1...#msg103391
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.433 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 590 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.514 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.043 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.256 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.462 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)