Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Thermostaat / Temperatuurmeter
De temperatuurmeter van mijn 240 blijft op 0 staan. Heb het stekkertje van de sensor onder uitlaat 2 losgehaald en tegen het blok aangehouden. De meter loopt dan op, ik neem aan dat de meter dan goed is en de thermostaat waarschijnlijk het probleem is... Is een thermostaat zelf te vervangen als je een beetje handig bent? Is er ergens een werkinstructie beschikbaar? Waar kun je dat het beste bestellen?

Ander probleem is dat de kabel die naar m'n achterklep loopt defect is. Ik heb hier gelezen hoe ik die moet vervangen en ik wil 'm graag samen met de thermostaat bestellen.

amuobe

Antwoord
Aan het oplopen van je wijzertje op het dash te zien is dat nog in orde.
Het sensortje op het blok zal waarschijnlijk defect zijn.

Je termostaat is waarschijnlijk ook nog wel in orde? Zelfs als die defect zou zijn zal de tempmeter ietsje oplopen lijkt me?
Antwoord
Thermostaat en sensor zijn twee verschillende dingen
Thermostaat regelt de temperatuur van het blok door de koelvloeistof al dan niet te laten stromen door de radiateur.
[Afbeelding: Thermostaat2.jpg]
De temperatuursensor is dat ding waar je het stekkertje vanaf hebt gehaald.
Daar zit een weerstand in die varieert met de temperatuur, hoge temperatuur lage weerstand, lage temperatuur hoge weerstand.
Als de temperatuursensor kapot is, is de weerstand oneindig en blijft de meter onderin staan.

Deze is gemakkelijk te vervangen, als je er bij kunt.
Je moet alleen wel de koelvloeistof aflaten, omdat je een open verbinding naar buiten krijgt als je de sensor er af schroeft.
Als je voor de auto staat, zit links achter het blok, onder het uitlaatspruitstuk een buisje waar je een slang op kan schuiven en dan kan je deze losdraaien en stroomt de koelvloeistof er uit.
Misschien een moment om gelijk deze te verversen?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Moet je het hele blok laten leeglopen om de sensor te vervangen? De sensor zit (bij de b20 iig) vrij hoog, dus zonde om het leeg te laten lopen. Kun je niet (met koude motor) de sensor eraf schoeven en de eventuele gelekte koelvloeistof bijvullen (al kan een verversbeurtje nooit kwaad natuurlijk...).
Antwoord
Dan zal ik 's kijken of ik die sensor zelf kan vervangen, als je 'm er gewoon uit kunt draaien zou dat moeten lukken lijkt me.

Nog tips waar ik zo'n ding samen met een kabel voor door het scharnier naar m'n achterklep het beste kan bestellen?
Antwoord
Bij een van de forumsponsors?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Ga ik doen! Bedankt voor alle tips.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dansende temperatuurmeter Van Schellen 5 3.518 14 April 2013, 17:37
Laatste bericht: Dopski
  temperatuurmeter dashboard ToTalTim 2 3.957 8 August 2012, 00:18
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Temperatuurmeter vervangen. michiel 6 4.384 5 July 2006, 09:15
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)