Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Het spruitstuk waar de turbo op zat toen ik hem kocht heb ik gebruikt op mijn blok, dit paste exact dus neem ik aan dat het ook van een red block af komt. Zoals aangegeven was het enige verschil dat er geen tappen in zaten om het hitteschild voor de bougies te bevestigen.
Als ik me niet vergis geeft het uitlaatspruitstuk van een 740 ook minder weerstand mbt het uitlaatgas?
Ik heb ook nog een Mitsu td03-13 c liggen. bij deze turbo moet je wat knutselen om de leidingen goed te krijgen. Verder heb ik begrepen dat deze een vrij klein turbinehuis heeft waardoor hij al snel gaat spoelen maar gaat inzakken als je op toeren komt. Lekker om te cruisen maar je mist dat lekkere stuk vermogen bovenin, daarom maar niet gemonteerd.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Jw240 schreef:ziet er uit als een T3 van een 740 t/m 1989. Dan zou het zijn een .48 a/r turbine en een 50 trim .42 A/R compressor (60 mm).
Is er nog een specifiek kenmerk waar ik op kan controleren of het idd een T3 uit een 740 is?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
best kans dat waardens op een andere bank tegen vallen.
het is maar net hoe de bank is in gesteld, is mijn ervaring met verschillende vermogensbanken
ben ook wat aan het skarrelen geweest met verschillende nokassen en drukken
maar je hebt niet zo maar 200pk uit een B21ET met alleen een intercoolertje
maar een turbo die onderin sneller opspoelt is bovenin weer sneller uit gepoept
tis maar net wat je verwachtingen zijn
over pkaas vertellen is best stoer
maar koppel heb je veel meer aan.
hoe lager het koppel van de motor hoe krachtiger de motor met optrekken van onderuit
maar dan heb je bovenin toeren niets meer te zoeken.
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
kaasie schreef:best kans dat waardens op een andere bank tegen vallen.
het is maar net hoe de bank is in gesteld, is mijn ervaring met verschillende vermogensbanken
ben ook wat aan het skarrelen geweest met verschillende nokassen en drukken
maar je hebt niet zo maar 200pk uit een B21ET met alleen een intercoolertje
maar een turbo die onderin sneller opspoelt is bovenin weer sneller uit gepoept
tis maar net wat je verwachtingen zijn
over pkaas vertellen is best stoer
maar koppel heb je veel meer aan.
hoe lager het koppel van de motor hoe krachtiger de motor met optrekken van onderuit
maar dan heb je bovenin toeren niets meer te zoeken.
Als je gebruik maakt van een gekalibreerde vermogensbank mag je er vanuit gaan dat de cijfers juist zijn. Ik heb het bij een professionele garage laten uitvoeren en zie geen reden om aan de uitslag te twijfelen. Je theorie over de Turbo is niet geheel juist. Het snelle opspoelen is niet zozeer een karakteristiek van de Turbo zelf alswel het effect van een extra brede downpipe en dito strait uitlaat zonder schotten. Tevens kun je aan het druk verloop prima zien of de turbo boven in toeren "indut" Dit is zeker niet het geval.
Met betrekking tot het koppel, tja kijk naar de koppelkromme en zie waar de winst zit. Doortrekken tot in het rood klinkt wel stoer maar heeft voor mij geen meerwaarde. De intercooler is van essentieel belang, gebruik een zo groot mogelijke met minimale tegendruk.
De stap van 155 naar 200 is vrij eenvoudig te realiseren. Neem afscheid van de standaard materialen, gebruik goed spul en pas alles aan om de flow te verbeteren.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio