Topics: 18
Vandaag heb ik een B230K blok gekocht. Alles er op en er aan. Dus inclusief een emision control system. Dat moet er direct van af. Iemand een idee hoe ik de aansluiting in de kop het beste afslug?
Wat er moet gebeuren?
- Emissie control er af
- Inlaat met Cisac er af en eigen inlaat met carb er op (van B21 blok)
- As vervangen voor onsteking (uit eigen B21 blok)
- Ontsteking achterop verwijderen
- A nokkenas plaatsen
- Motorsteunen vervangen
- Honderduizend slangetjes en kabeltjes verwijderen
Topics: 13
Je gaat wel heel enthousiast aan het slopen.......
Emissie Control: Ik neem aan dat je de pulsair bedoelt. Die 4 aansluitingen onder je uitlaatspruitstuk? Die zitten met een soort vork en een boutje vastgeklemd. Ik meen dat die gaatjes in je kop 10 mm groot zijn. Je kunt daar een rond plaatje van die diameter in leggen en met het bestaande vorkje weer vast zetten. Even op de dikte letten, dat ze ook echt klem komen te zitten. (anders puft'ie met elke opening van een uitlaatklep)
De B21A-carb is wrs kleiner dan de Solex die er nu op zit. Dat houdt in dat je niet het vermogen gaat halen dat je normaal gesproken met de Solex zou halen. Nog even over nadenken....
As vervangen voor ontsteking. OK, blok komt blijkbaar uit een 7XX. Probeer op de sloop een verdeler voor dit blok incl. sensor te vinden (voor op de zijkant). Het blok heeft elektronische ontsteking, daar zou ik lekker gebruik van proberen te maken. Als er een Heron-kop op zit is je compressie hoger. De originele ontsteking heeft o.a. een klopsensor en regelt de ontsteking bij als het ding pingelt. Dat doet'ie zodanig, dat je zonder problemen met Euro95 kan rijden. Met de huidige benzineprijzen lijkt me dat niet echt vervelend.
Je woont niet zo gek ver bij me vandaan. Ik wil best eens langs rijden om de setup onder m'n motorkap te laten zien. Misschien dat je er nog ideeen mee opdoet.
`88 245, B230K, M47
Martin, langs rijden is altijd leuk.
Er zit idd een pulsair systeem op. Maar niet lang meer.
Ik rijd op LPG dus 95 of 98 maakt me niet uit.
De B21 carb met LPG ring werkt. Solex misschien. Kan ik altijd nog plaatsen, eerst rijden.
De verdeler en sensor zit er nog maar ik heb geen ECU. Ik moet nog kijken of er een Heron kop op zit...
Topics: 163
bij de sloperij de populier in rotterdam staat een 244 met een hele nette motor.
Topics: 84
De Solex Cisac heet volgens mij ook wel een 34/34 Z11, waar 34 de venturi diameter is, 34 mm tweemaal. Zal wel een nominale maat zijn, maar toch, als je dat vergelijkt met de 1 3/4" venturi van de CD175. 44,45 mm eenmaal, oppervlak pi r2 = 1552 mm2
34 mm geeft 908 mm2, maal 2 = 1816 mm2 maximaal. De Cisac draait meestentijds maar op 1 relatief kleine venturi, zodat je gasklep goed openstaat en weinig verlies geeft.
Op zich een carburateur vol goeie ideeen dus. Inlaatspruitstuk ziet er ook smooth uit. Maar als je het mengstuk er niet voor hebt, heb je er allemaal weinig aan.
Als het een 740 blok is, kan er ook een Pierburg 2b5/2b7 opzitten, ws. erg vergelijkbaar.
Kijk eerst ff in het gat vd toekomstige verdeler, misschien zit de vertanding er wel op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Er zit geen vertanding op ergo ik moet de as omzetten uit het B21 blok.
Het is een 631 kop.
De pulsair is eraf en afgedicht met een koperen ring en een 10 ct muntje.
Ik heb de dirstibutie op de markeer punten proberen te zetten maar dat is nog niet gelukt. Lijkt wel of die verkeerd staat. Morgen verder puzzelen.
Topics: 84
Ken je deze al:
http://www.threefattigers.com/Protocore/...gMarks.htm
Distributie is wel belangrijk bij de 631 kop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
En een leuk filmpje dat ik tijdens het sleutelen maakte:
http://www.youtube.com/watch?v=IPOBEtSKy...tube_gdata