Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
SFRC schreef:Ik overweeg sterk om een B21ET in te gaan bouwen. Gewoon omdat het kan.
Wijs besluit? Waar moet ik op letten?
Het meest wijze besluit zou zijn om de huidige motor te houden, maar een B21ET is leuker

Er staan hier wel vast wel wat ombouwtopics, en er zijn hier op het forum meerdere leden die een turbomotor hebben geinstalleerd. Misschien zou je hun eens iets kunnen vragen.
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Iets meer vermogen zou wel prettig zijn. Ik kom net vol beladen terug uit Almere. Met 130 km/u loop ik in op mijn voorligger. Langzaam laat ik het tempo terugzakken naar 110 km/u. Zodra de voorligger klaar is met inhalen en opzij gaat, kan ik weer vol gas geven. Tientallen seconden rijd ik naast de voorheen voorligger om weer op snelheid te komen. Dat heeft wel iets genants...
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ruim vantevoren seinen ;P
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
En dan zit je in de vierde versnelling?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Het beoogde Turbo blokje schijnt niet veel soeps te zijn. Het plan kan de diepvries weer in...
Weer terug bij dubbele carbs met K nokkenas?
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Marc1970 schreef:En dan zit je in de vierde versnelling?
Laten we het houden op het vierde verzet... Soms ook in de 5de.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
In de 5 mag je er helemaal niet veel van verwachten. Mijn 144's (B20A, vierbak) hebben ook merkbaar moeite met belading.
De 240 uit 89 veel minder, die heeft een B230F, komt met vakantiebepakking nog vlot op gang, vooral boven de 3000 rpm niet te stoppen. Niet eens heel veel verschil in pk en koppel, maar toch net genoeg.
Dus, wellicht kan je een B230F inbouwen, met bestaande inlaat etc. Staan er altijd zat op MP.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Hoe controleer ik de kwaliteit van een blok dat reeds uit de auto is? Behalve dan de blauwheid van de ogen van de verkoper...
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Koop een rijdende sloper, 740 sedans. Blokken van 1990+ zijn nog wat beter dan goed. Te herkennen aan de "inliggende" vriespluggen.
2-3 ton uit een benzine auto, kan niet stuk. De crossers rondom Nieuwleusen hebben er zat, soms nog in de auto.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Zo staat er nu op MP een 740 station Turbo Intercooler die ze gaan slopen. Draaiend te zien.