Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Selectieve ontkoppeling??? (versnellingsbak M46+OD)
#1
Vandaag een leuke hersenkraker ??? ??? ??? met als thema "selectieve ontkoppeling". (weet het even niet anders te omschriiven)

Ik heb een 240 Turbo met een M46 bak (dus met OD). Sinds enkele dagen merk ik dat de auto bij het achteruit inschakelen zijn "tanden poets'".
Het lijkt dat de koppleing niet goed, volledig ontkoppeld, als je bij het knarsen doordrukt gaat hij wel gewoon in zijn achteruit (en de auto blijf staan).

Het vreemde is nu dat de overige versnellingen dit probleem niet hebben, hier kun je straffeloos in- en uitschakelen, zowel in stilstand als tijdens het rijden. Lijkt dus selectieve ontkoppeling...
Wellicht niet volledige ontkoppeling in combinatie met slechte synchromess???

Ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft!

Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#2
Om te beginnen heeft de achteruit geen syncromesh, dus zelfs in de ideale toestand moet je stilstaan voor je hem inschakelt.

Toenemend geknars naar achteruit kan aanwijzing van rekkende kabel zijn, beetje bijstellen dus.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc, dank voor je reactie. Ik ga eens kijken of het werkt. Vraagje, waarom geld het niet voor de voorwaarde versnellingen? Vanwege de synchroshes wellicht?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#4
Synchromesh technologie maakt de voorwaartse versnellingen veel vergevingsgezinder voor foutjes, of die foutjes nu door de bestuurder of een uitgerekte kabel veroorzaakt worden.

Dankzij synchromesh kan je zelfs zonder koppeling nog soepel voorwaarts op- en neerschakelen.

De gesynchroniseerde achteruit bestaat ook, o.a. in de Volvo 850!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Wellicht kan ik beter een nieuwe koppelingskabel halen om het probleem definitief op te lossen?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#6
Kan je de kabel niet eerst wat strakker zetten?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Marc,

Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor slippende koppelingsplaten. Of is het een kwestie van een fractie bijstellen?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#8
Vaak komt dat kraken door een versleten toplagertje. Word meestal vergeten bij het vervangen van de koppeling. Een manier om hem netjes in z'n achteruit te zetten is om vanuit de 2e versnelling (stilstand natuurlijk) naar de achteruit te schakellen.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord
#9
Als je koppeling zou slippen (oftewel de plaat wordt dunner) zou je juist makkelijker kunnen ontkoppelen en minder kraken.
Kraak is puur dat de koppeling niet goed of snel genoeg loskomt. Duik eens onder de auto, zit er veel vrije slag in de ontkoppelarm?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Ik ben onder de auto gegaan en heb de vrije slag van de ontkoppelarm gecheckt. De speling was circa 2 cm, conform specificatie moet dit ca. 3 mm zijn. Wanneer je de afstelling krapper maakt onstaat er echter een nieuw probleem... wanneer je de koppeling (diep) intrapt is jankend geluid van ijzer op ijzer hoorbaar. Absoluut niet goed. Ik heb de koppeling teruggesteld naar het niveau dat hij net niet gaat janken, helaas is het oorspronkelijke probleem hier niet mee opgelost.

Conform het handboek is de koppeling van een Turbomotor wezelijk anders dan de niet-turbo motoren. Het druklager is namelijk altijd in contact met de drukvingers en heeft de ontkoppelingsarm geen terugtrekveer.

Ik vrees met inachtname van bovenstaande dat er meer aan de hand is dan puur de afstelling ?? :-\
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 5.806 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Versnellingsbak raakt Bromtol 6 3.512 16 December 2020, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 13.134 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 14.099 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak scheef er onder 240R-ens 3 3.594 13 May 2019, 16:28
Laatste bericht: Marc1970
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 6.624 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Versnellingsbak demonteren XC70 AWD DeKoppelKoning 7 5.935 24 October 2018, 16:30
Laatste bericht: Dirk342
  olielekkage versnellingsbak volvo fan 15 18.652 1 January 2018, 21:54
Laatste bericht: 244dl
  revisie 5 versnellingsbak JohanPM 4 7.337 21 July 2015, 13:35
Laatste bericht: Marc1970
  Amazon met Rover V8 versnellingsbak ??? Dries 3 4.903 16 February 2015, 15:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)