Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Heb er hier al veel over kunnen lezen maar mijn storing kwam ik nog niet tegen. Mijn RAW werkt voor rechtsaf uitstekend maar voor linksaf tikt ie twee keer zo snel. Ik heb een half jaar geleden ook al storing met dit relais gehad en het toen vervangen door een tweedehands relais.
Vanmiddag toch maar een splinternieuw relais aangeschaft maar deze gaf exact dezelfde problemen. Waar kan ik het nog meer zoeken? O ja, ik heb een week geleden mij stuur er even af gehad omdat het een beetje scheef stond. Overigens deed de RAW het daarna nog goed. [De handle voor de RAW is er niet af geweest.] Kan dat er toch iets mee te maken hebben?
Blij met elke suggestie...
Niek
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Dan zit er waarschijnlijk ergens een slecht kontakt, knipperen de raw lampen wel?
De weerstand van de lampen en de bedrading heeft invloed op de frequentie van het knipperen van de lampen, hoe hoger de weerstand des te hoger is de frequentie.
Als er 1 lamp kapot is, knippert ie nl. ook sneller.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
als je r een electronisch relais in zet bepalen de lampjes niet meer het tempo maar het relais zelf...
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Jambon schreef:als je r een electronisch relais in zet bepalen de lampjes niet meer het tempo maar het relais zelf...
Kan je dan ook leds gebruiken voor de raw?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
juist dan wel, heb ik ook, alleen een diodebrug maken voor het contrôlelampje..
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Hm, dat weerstandverhaal zou wel verklaren waarom het maar aan een kant is. Morgen maar eens kijken.
Bedankt voor zo ver!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Het was inderdaad een kwestie van lampen die het niet deden. Ik heb voor de winter een dinitrolbehandeling laten geven en ik vermoed dat deze vette zooi in de holle ruimten het contact bij de lampjes heeft verbroken. Ik heb de lamphouder en de 'contactbaan' bij de achterlichten Ãn de lamp zelf met remmenreiniger ontvet. Alles doet het weer! Weer veilig de weg op! Bijvoorbeeld om die nieuwe dure RAW-relais terug te brengen...
Wat is trouwens het voordeel van die ledjes en is zo'n diodebrug maken makkelijk?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Nicolaas H schreef:Het was inderdaad een kwestie van lampen die het niet deden. Ik heb voor de winter een dinitrolbehandeling laten geven en ik vermoed dat deze vette zooi in de holle ruimten het contact bij de lampjes heeft verbroken. Ik heb de lamphouder en de 'contactbaan' bij de achterlichten Ãn de lamp zelf met remmenreiniger ontvet. Alles doet het weer! Weer veilig de weg op! Bijvoorbeeld om die nieuwe dure RAW-relais terug te brengen...
Wat is trouwens het voordeel van die ledjes en is zo'n diodebrug maken makkelijk?
LED verbruikt bijna 0, diodebrug ziet r in mijn geval [url=http://volvolvo.nl/forum/topic,6167.msg125179/topicseen,/#msg125179]zo[url] uit
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
@Jambon
Mooie bak, mooie kleur ook!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Citaat:Wat is trouwens het voordeel van die ledjes en is zo'n diodebrug maken makkelijk?
Het grote voordeel is, dat ze niet of nauwelijks stuk gaan
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD