Berichten: 297
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
De B21A van mijn 245 krijgt een B230FD cilinderkop. De vraag is nu welke koppakking het beste te gebruiken, die van de B21, of van de B230 ?
Er moet een verschil zijn, aangezien het artikelnummer ook verschilt...
Tbv de B21A: 1378645
Tbv de B230: 1378646
Waar zit 'm het verschil nou in ?
:-\
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat is het gietnummer van die B230FD kop? Zomaar benieuwd.
De B21 pakking heeft de passende diameter voor de cilinder.
De verbrandingskamer hangt een beetje over bij de B21, 94 mm doorsnee op z'n breedst, terwijl de B21 boring 92 mm is. Theoretisch zou de stalen ring in de pakking niet over de volle breedte aangedrukt worden.
Ik ben benieuwd hoe groot het gat in de B21 pakking precies is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hier (bijna onderaan) een plaatje van een kop op een B21:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=7684 De verbrandingskamer is wat groter dan de boring.
Dit is blijkbaar normaal, alle koppen doen dat bij de B21. Bij de B19 helemaal. Ik denk dat de B21 koppakking net ietsie groter zal zijn dan de verbrandingskamer, 94 mm.
De B230 pakking heeft gaten van 98 mm (voor een 96 mm boring). Die kan je natuurlijk ook gebruiken, maar de B21 pakking is toch netter.
Zie net dat de 'normale' kop een verbrandingskamer van 92,5 mm heeft, dus maar net iets groter als de B21 boring:
http://www.turbobricks.com/specs/sohc_heads.php
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 297
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
Dankzij bovenstaande info weet ik nu dat ik de koppakking van de B21 zal gebruiken! Juist vanwege de kleinere diameter. Ik had de kop-set voor de B230 aangeschaft, ok, maar zal de koppakking hiervan juist niet gebruiken. Reden: de kop heeft bij de eerste cilinder kraters in het oppervlak vanwege 2 gaten in de pakking waar geen koelkanaal zit...
Met de B21 pakking zal ik net ff iets meer oppervlak t.b.v de afdichting ter beschikking hebben.
Hierbij dus aangeboden: Nieuwe koppakking B230FB en gevraagd koppakking b21A
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Da's waar ja. Wat ik zo lees heeft de koppakking vd B21 gaten van 95 of 96 mm, en de verbrandingskamer vd 531 kop is 94 mm (kan je dat eens nameten?).
Is wel kielekiele, de koppakking zal erg precies in het midden moeten gaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 297
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
De afdruk van de aluminium ring rond cilinder nr1 van de oude koppakking op de 531 kop laat zien dat deze meer dan de helft over de "krater" loopt. Hier is 2,5 mm aan de cilinderzijde nog okÃ... De andere zijde van de krater is vlakbij een boutgat van de cilinderkop
De B230 koppakking heeft gaten *met all. ring afgezet) van 98 mm.
De B230 verbrandingskamer is 94 mm
De krater diepte is daar 2,7 mm.
De diepste krater elders is ruim 4 mm..
Het geeft mij allemaal een zeer kritisch beeld. Kan ik concluderen dat ik te goed van vertrouwen ben geweest en mij een onbruikbare kop heb laten aansmeren ?