Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project B21ET eruit en B230FT erin. 245 turbo 1984
Jw240 schreef:deze zou ik separaat nemen, van zekeringenkast oid. bleek ook zo te zijn bij Dirk en Nicky die beide ook een 240 LH 2.4 kabelboom in hun 240 turbo projecten gebruikt hebben. Ik dacht dat dat bij sommige 240 kabelbomen ook geintegreerd was, blijkbaar niet.
Lopen de pompen bij draaien startmotor? soms kan de krukaspositiesensor die toch al matig was (200K+ km) de geest geven bij het gemorrel van een motorwissel, de weerstand er over zou iets van 160-200 Ohm moeten zijn.
Hoe is het nog gegaan met de oliedruksensor en andere aansluitingen?

heb je ook al de lambdasonde gemonteerd?
Oliedruk, dynamo, tempmeter enz. is ok.
Lambdasonde is ook aangesloten en in de 3" pijp gemonteerd.
En de pompen draaien. Ik rook ook al wat benzine na wat langer doorstarten.

Is wel raar van die bobine. Die rood/witte en die blauwe draad daarvoor, komen toch ook echt uit de kabelboom.
Ik zal als ik weer tijd heb eens kijken of ik de originele blauwe draad nog aan kan sluiten.
Volgens mij moet hij dan willen draaien.
Antwoord
mooi. let wel even op met doorstarten zonder vonk, vaak komt er dan (veel) benzine in de olie. maar dat zal wel bekend zijn.
eens gehad dat door een bedradingsprobleem de injectoren open bleven staan, oliepeil stond zo 5-10 mm hoger. na olie verversen klonk de motor wel weer wat gezonder Smile

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Helaas, ik heb nu een vonk. Maar het lijkt of de ontsteking niet op tijd staat. Tijdens starten geeft de motor van die rare dreunen. Heb al ea geprobeerd. Maar kom er nog even niet uit.
Iemand nog ideen?
Morgen verder.
Antwoord
staat het vliegwiel goed tov krukas? de 2 niet geboorde gaten van de rand bij gat startmotor bdp cylinder 1.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik ga nu natuurlijk twijfelen. Ik heb de bougiekabels al enkele keren gecontroleerd. Ik ben uit gegaan van 1342. Ik heb net even gegoogeld en zag dat er ook 1243 mogelijk is. kan het zijn dat het 1243 is.
Dat vliegwiel moet goed zitten lijkt mij. Ik weet vrijwel zeker dat ik hem goed heb gemonteerd.
Antwoord
1342 is goed.

Wat ik verkeerd had gedaan was de verdeler 180 graden verkeerd om monteren, dat past prima, maar geeft de symptomen en pieker-hoofdpijn die jij beschrijft Wink
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Ticcie schreef:1342 is goed.

Wat ik verkeerd had gedaan was de verdeler 180 graden verkeerd om monteren, dat past prima, maar geeft de symptomen en pieker-hoofdpijn die jij beschrijft Wink
Ik dacht idd ook dat ik 180 gr verkeerd zat. Maar dat was het niet.
Antwoord
Tijdens het monteren van de tussenas heb ik de krukas op de tekens gezet en het streepje op het verdelerhuis tussen de puntjes op de rotor.

Ik kan het me haast niet voorstellen. Maar zou het vliegwiel verkeerd kunnen zitten?
Antwoord
Hallo

hoi heb je project net doorgelezen en ik heb bij de eerste motor swap ook wat problemen gehad.

Ik heb zelf ook een L.H. 2.4 kabelboom

- het enige wat niet overeenkomt is de aasluiting van de bobine. kabelboom van L.H. 2.4 van een 240 mist een kabeltje die van de eindtrap naar de bobine. De eindtrap is dat blokje wat tegen je zijscherm zit geschroefd. dit blokje krijgt een signaal van de ecu en maakt massa zodat je bobine inductie spanning kan opwekken. tenminste dat was bij mij het geval.

- daarnaast kun je de nieuwe motor kabelboom niet aansluiten op die van de bestaande van de auto. zoek bij je zekeringen kastje even zekeringen op waar je constante plus op hebt en stuur stroom. deze sluit je dan aan op de L.H.2.4 kabelboom. op de stekker die normaal gesproken met het zekering kastje is bevestigd sluit hier ook je brandstof pompen aan (wel zekeren).

Als je dit correct hebt gedaan zul je al moeten kunnen starten.

als je de sleutel op contact zet moet de brandstofpomp gaan draaien om druk op te bouwen naar een paar tellen stopt hij.
als je de motor dan start moet de brandstof pomp weer aan springen als dit niet het geval is dan is of de bdp sensor stuk, of je brandstofrelais werkt niet goed. even open maken om te kijken of hij klikt. Als de BDP sensor niet werkt dan vonkt de bougie ook niet of nauwelijks.

Dus als de brandstof pomp blijft lopen tijdens starten en hij krijgt een goede vonk dan staat de motor niet op tijd. als je vliegwiel dus verkeerd gemonteerd zit zal de motor nooit lopen. deze moet 90 graden voor bdp staan.
Hij zal af en toe wel wat bokken maar dat komt omdat er dan toch wat benzine in de motor komt maar niet op het juiste moment
Antwoord
Nick, dank voor je uitleg. Ik heb alles zoals je hebt beschreven aangesloten.
Een ding is waarschijnlijk fout gegaan. Het vliegwiel. Ik ben er vanuit gegaan dat deze met het stukje zonder gaten bij de sensor moest staan. Dat staat hij dus ook. 90gr verkeerd dus.
Kan ik dit oplossen door de verdeler te verdraaien?
Anders heb ik pech en zal ik de bak er even af moeten halen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 280 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.459 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 3.282 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.989 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 5.177 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.668 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.415 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  Ervaringen IPD nokkenas B230FT jos evers 26 34.173 20 March 2016, 08:49
Laatste bericht: jos evers
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.760 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.467 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)