Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Past een B21-kop uit 1980 (klepdeksel met pijpje) op een 83-er B21-blok (klepdeksel zonder pijpje).
Gewoon klepdeksel verwisselen?
Hoe kan ik weten dat het een B21-kop is en niet bv. een B19-kop?
Edit: B21-kop nummer weet ik inmiddels: 1000160
Maakt het trouwens uit of je een B19-kop op een B21-blok zet?
245 DL 1983
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Alleen het deksel overzetten is genoeg, of stop een kurk in het gat, het is de oude stijl carterventilatie. De cilinderkop is hetzelfde voor B19, B21 (de 'standaard' motor) en B23, handig. B19 en B21 delen ook dezelfde 92 mm koppakking.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Marc, ik denk aan een reservekop omdat die van mij nogal snel uitgesteld lijkt te raken: 2 plaatjes van 3,7mm na 6000km op LPG. Wat is normaal.
Waar moet ik op letten bij kopen van een kop, behalve dat ie vlak is.
245 DL 1983
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hoe dik waren de plaatjes toen je met LPG begon?
Veel koppen hebben scheurtjes van bougiegat naar inlaatklep of tussen de kleppen. Alu corrosie in de buurt vd cilinderafdichting. Bougiegaten zelf, boutgaten. Nokkenaslagerkappen. Deze kop toevallig:
http://link.marktplaats.nl/404337114? netjes, van buitenaf in elk geval.
Zijn er geen B21's compleet te koop, is waarschijnlijk goedkoper. Ik heb een hele 740 gekocht voor 200 euro omdat ik een versere kop wilde, kostte uiteindelijk niks.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Ja, da's een goeie. De beginstand van de plaatjes weet ik niet. Wat ik dacht te weten is dat de klepspeling onveranderd blijft zo lang de motor alleen op benzine loopt. Dat zou betekenen dat er nog plaatjes in zaten van zeg 4,5mm. Dat was niet zo. Plaatjes van 4,0 waren het maximaal. Motor heeft nog maar 210.000km gelopen.
Edit: de beginstand weet ik dus ongeveer wel. Alle plaatjes moesten een paar weken geleden vervangen worden. Het dikste plaatje was 4mm
Een B23-kop erop levert dus geen problemen op? Waar moet ik eigenlijk op letten bij het kopen van een losse kop?
Die kop van mp had ik al gezien. Hoe kan ik weten of die goed is?
245 DL 1983
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
4.3 dacht ik. Op benzine slijten koppen ook wel 0.3 of 0.6 gedeeld door 210.000 is erg weinig maar niet niks. 0.001-0.002 mm/1000 km
Ik dacht op LPG iets van 0.05/10.000 gemeten te hebben bij mijn B230F, 0.005 mm/1000 km. Vooral uitlaatkleppen 2 en 3, elke 20.000 km stellen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Laten we zeggen: op benzine max. 0,4mm slijtage na 210.000km. 4,3-0,4=3,9mm. Dan zou elke kop op benzine op z'n vroegst na 2,5*200.00=500.000km (2,5*0,4mm=1mm --> plaatje van 3,3mm nodig) uitgesteld zijn (volgens fabrieksgegevens) en na 1 miljoen op z'n laatst.
3,7mm voor 2 uitlaatkleppen zou dan eigenlijk niet mogen na 204.000 benzine en 6000 LPG. De andere uitlaatkleppen zitten ook onder de 4mm.
Mij was verteld: elke 10.000km kleppen stellen op LPG
Note: de ontsteking stond niet goed afgesteld, nu wel. Of dat invloed heeft??
Vraag blijft: hoe kan ik weten of een kop goed is? Corrosie en scheurtjes zijn te zien?
245 DL 1983
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik geloof niet dat er veel verborgen gebreken aan cil.koppen kunnen zijn, WYSIWYG. Een originele kop is 146.1 mm, er mag 0.5 mm afgehaald worden.
Scheur tussen kleppen:
http://www.pbase.com/stealthfti/image/82510323
Als de ontsteking te vroeg staat kan de uitlaatklep dacht ik ook te heet worden, met extra slijtage net als bij LPG.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Weer bedankt Marc voor de nodige info.
Moest wel even turen naar die grote letters. Blijkt dat ook ik dit begrijp.
245 DL 1983