Topics: 6
Oliekoelerhuis+koeler van B21ET op B230FT monteren
IVM de ombouw naar B230FT. Past dit koelerhuis?
Komt stukken makkelijker uit met de motorsteun denk ik.
Weten jullie ook of dat je de dynamo, stuurpomp en aircopomp gewoon weer op de originele B21ET manier terug gemonteerd kan worden?
Ik lees het wel.
Gr Herbe
Jan-Willem,
bedankt voor je reactie.
Hieronder iets wat ik in ander topic had geschreven.
Weet jij hier ook iets van?
Gr.
Citaat van: Jw240 op 17 Oktober 2010, 16:17:42
ik doe ik niets met de 940 kabelboom. Een standaard LH 2.4 240 kabelboom van ergens 88/89 tot 92 is de basis. Daar pluggen de turbo computers zo in. Grote voordeel is dat bij een 240 kabelboom alle bedrading van de motor in een kabelstreng zit, die op een plek (passagierskant) door het schutbord gaat, en daar zitten de 2 computers. Bij de 940 kabelboom zitten de lampen ed er bij en komt ie op 2 plakken (links en rechts) door het schutbord en de computers zitten dan ook nog eens links en rechts, zoals je weet.
Ik herinner me weer dat deze B230FT in een 240 turbo gaat. Dan is het wel nog even uitzoeken hoe je de 240 kabelboom met de auto gaat verbinden. In die jaren zat er al de grote 8 polige stekker op het schutbord voor de startmotor, dynamolampje, oliedruk enzo, dus die plug je dan zo in. Waar de 2 computers zitten komen er zaken als snelheidssignaal, brandstofpomp, toerentellersignaal, lambdalampje etc uit. Daarvoor zijn er gedeeltelijk natuurlijk nog geen kabels.
Wat dan wel nog moet, is bij die 240 LH 2.4 motorkabelboom de luchtmassameter verplaatsen (soort verlengkabel maken) en de voorweerstanden van de injectoren er tussen plaatsen (5 draden). Wat ook nog anders is is dat de turbo modellen geen vollastschakelaar gebruiken, die draad kan ook wegvallen (doorknippen)."
Dat van die voorschakelweerstanden begrijp ik nog niet helemaal hoor. Kan iemand dat nog wat duidelijker uitleggen?
Ik heb een kabelboom van een late 240. Wat moet ik hier nu nog aan veranderen?
Zoals snelheidssignaal, die heb ik simpelweg niet in mijn oude 240.
En wat moet ik doen met de brandstofpompen. Zijn de pompen van de B21ET ok, voor de B230FT
Of moet ik deze ook overbouwen.
Topics: 22
De brandstofpomp van de K-jet versie is sterker, gewoon laten zitten. Heb je net wat meer brandstof beschikbaar, leuk voor als je eens verder zou gaan tunen. Gewoon kijken of het past qua leidingen. Als je je brandstoffilter onder de motorkap laat zitten (zou ik doen) kun kun je gewoon direct van dat filter een slang leggen naar de brandstofrail ingang. Ik herinner me dat de 360 dat ook zo heeft dus als je even daarvan de slang pakt heb je de aanvoer heel snel aangesloten en het ziet er origineel uit. de retour komt geen druk op en dat is dus snel gedaan met een stukje slang+klemmen.
De voorweerstanden zijn hier te zien, incl inbouw:
http://www.stonis-world.net/ethanol/rconversion.html
Bij de 240 is de kleurcode wel wat anders.
Je zou ook de oranje 850 turbo injectoren kunnen nemen, die zijn ook ongeveer het formaat van de groene 940 turbo injectoren en die 850 injectoren hebben niet die voorweerstanden nodig.
Bij inbouw van de late 240 kabelboom, even opletten, de bobine moet wel een (geschakelde) +12V nog krijgen. Hoe/wat precies zal ik even in de bedradingsschema's opzoeken, ik heb er zelf niets mee te maken gehad omdat mijn 240 al LH 2.4 had. Volgens mij is het gewoon de stekker waarmee de toerenteller (rood-wit) en de blauwe (bobine+) is die dan nog moet worden aangesloten, die zit bij de bobine van de 240 kabelboom.
snelheidssignaal, tsja, ik zou gewoon kijken of je er iets van merkt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Bedankt JW240,
Kan jij mij vertellen wat er op die twee stekkers moet worden aangesloten die bij de F kabelboom horen?
Het gaat om een 6 en een 12 polige stekker die meegaan door het schutboard met de computerstekkers.
Ik moet hiervoor denk ik ook nog een gat boren. Ik zie in ieder geval geen gat hiervoor in het schutboard.
Heb jij ook nog een digitaal schema ter beschikking voor mij?
6 polige is brandstofrelais
12 polige is waar de brandstofpomp, snelheidssignaal, wat van contactslot, lambda lampje etc op komt.
Jw240 schreef:6 polige is brandstofrelais
12 polige is waar de brandstofpomp, snelheidssignaal, wat van contactslot, lambda lampje etc op komt.
Nou dat is mooi. Dat van dat relais had ik al ontdekt. Weet je ook waar dit relais in de 940 zit?
Die andere stekker, heb jij daar een kleuren schema van? Dan kan ik uitzoeken waar wat komt.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Die andere stekker bij de computers:
Thin red - to alternator idiot light.
Thin black - to oil pressure idiot light
Thin Yellow - to temperature gauge. (740/760 instrument gebruikt een 2 polige sensor, hier dus of een extra draad bijvoegen of extern gaan)
Thin yellow/red - power feed to the heater in lambda sensor. (volgens mij is dit een voedingsspanning vanuit zekeringenkast)
Thin Pink/white - to check engine light.
Thin Violet - to shift indicator light (wire doesnt exist on my harness) (alleen USA versies, niets mee doen)
Thick yellow/red - Power feed to fuel pumps.
Thin blue/black - Speed signal from spade connector on back of speedo.
Thin red/white - Signal from coil to tacho.
Thin Pink or blue/yellow - Starter motor exciter signal.
Het relais zit in de middenconsole. Kleur is wit. Deze relais gaan nog wel eens stuk, even open maken en de soldeerverbindingen opnieuw solderen doet wonderen.
Verder nog wat nuttige info hier:
http://www.stonis-world.net/lh_ezk.html
en
http://www.scribd.com/doc/3698772/LHJetr...ition-pins
en
http://www.scribd.com/doc/3698767/LH24-ECU-Pins-
en
http://www.scribd.com/doc/11353716/LH24-...volvo-240-
Topics: 32
Wat ook erg leuk is,een turbo gebruiken van een 850t5(15g) ferrita uitlaat,ipd nokkenas en je brandstof en ontsteking computer aanpassen plus een boostcontroler gebruiken.
Heb ik gedaan en bevalt er goed.
Maar ga eerst eens rijden met een standaard 230ft.
Succes
bunne schreef:Wat ook erg leuk is,een turbo gebruiken van een 850t5(15g) ferrita uitlaat,ipd nokkenas en je brandstof en ontsteking computer aanpassen plus een boostcontroler gebruiken.
Heb ik gedaan en bevalt er goed.
Maar ga eerst eens rijden met een standaard 230ft.
Succes
Klinkt lekker. Heb alleen een blok zonder zuigersproeiers. Maak me een beetje zorgen om er te veel uit te halen. Maar die turbo zie ik wel zitten. Ferrita heb ik al.
Gisteravond lekker al die vette delen in de ontvetterbak gehad en daarna in de wasmachine gestopt. Ziet er weer wat beter uit en sleuteld ook een stuk prettiger.
Moet nu eens even kijken waar ik een gat voor de kabelboom kan maken.
ook zonder zuigersproeiers kun je er veel uithalen, perse nodig zijn ze niet.
de ipd turbo nokkenas is niet verkeerd maar zelf zou ik of voor een originele as gaan (A, V, etc) of voor een KG2T. De aftermarket assen hebben niet veel zin met de standaard turbo denk ik. die is de grootste begrenzing. Zelf heb ik de V nokkenas en die bevalt goed.