Berichten: 37
Topics: 9
Lid sinds: Feb 2006
ok... mijn verdamper moet geloof ik ook afgetapt worden, waar moet ik dat doen? newby question :oops:
Wat is precies de verdamper? is dat de 'ring' tussen het blok en de carburateur soms?
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
hierboven kun je lezen waar je de verdamper af kunt tappen, al denk ik niet dat het in jouw geval iets uithaalt. De verdamper is het grote apparaat dat aan de andere kant van de slang zit "van de ring tussen het blok en de carburateur".
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 9.873
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aftappen is gebruik maken van de wetten van de zwaartekracht, de prut zit onderin dus de aftapopening ook. Verdamper is formaat fluitketel.
Probeer eens wat, als het contact uitstaat komt er (als alles goed is aangesloten) geen gaswolk uit.
Brandstoflucht bij het stoplicht kan ook van de auto's voor je zijn, vooral 's ochtends.
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.256
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Wat additionele info van deze site (leuk leesvoer trouwens)
Deelrestauraties Volvo 245 bwjr. nov. 1982 (modeljaar 1983)
Citaat:LPG
Bij het rijden op LPG kan het voorkomen dat de toevoer ongewenst af en toe wordt geremd of geblokkeerd. Bij demontage van de verdamper blijkt er dan een bruine "stroop" aanwezig te zijn. Wanneer deze stroop is verwijderd is genoemde storing voorlopig "van de baan".
Onderaan de verdamper zit een afvoer en ook een afsluitdop. Draai deze dop zo nu en dan eens los om deze drap te laten ontsnappen.
Wat is nu deze drap en hoe ontstaat dit.
LPG (liquefied propane gas) is het lichtste product dat bij de benzinefabricage (kraking) vrijkomt, zeg maar de damp. Die bevat altijd en onvermijdelijk ook nog wat zwaardere componenten en wat olefinen.
Olefinen zijn onverzadigde koolwaterstoffen (met een dubbele binding tussen twee koolstofatomen). Olefinen hebben de onprettige eigenschap bij lang staan (en dat kan zowel in de opslag bij de oliemaatschappij, als bij de 'pomp', maar vooral in restjes in de tank) "gum" te vormen, plakkerige polymeren van gemiddeld moleculair gewicht (enkele honderden, wat weinig is).
Er is helaas niets aan te doen, behalve de tank altijd tot de laatste druppel LPG leeg te rijden.
Deze "gum" gaat op het membraan zitten waardoor het niet vrij kan bewegen/ reageren op de gevraagde LPG-toevoer door de gasklep - het blijft af en toe plakken waardoor de toevoer wordt geremd geblokkeerd.