Berichten: 22
Topics: 5
Lid sinds: May 2009
Jambon schreef:Tis ff werk (gepriegel en geen ruimte) maar ee vervangen door een nieuwe houder met steekzekeringen lijkt me een mooie oplossing..
heeft iemand hier ervaring mee? Je hele zekeringhouder van het torpedo-type er uit en vervangen door een exemplaar met steekvrienden?
In de caravan en boten-branche zijn genoeg opties te vinden. Ik ga dit weekend eens meten of het past. Ik heb iets gevonden dat ongeveer 30 cm lang en 3.8 breed is.
Gelijk even spieken of ik er ook uit kom met de aansluitingen.
Ik heb nog even tijd. Mijn vrouw is er aan gewend dat ze achter het stuur kruipt, de A-stijl een trap geeft en dan de contactsleutel omdraait
gr
JJ
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat lijkt me echt niet nodig. Als je ÃÃn keer per jaar alle zekeringen een keertje ronddraait en evt. de lipjes wat aanduwt, moet dat voldoende zijn.
Ik ben wel gehecht aan de echte keramieken zekeringen, als er eentje doorbrandt haal ik het metalen stripje eraf en vervang het door een stripje van een kunststof zekering. Die kunststof dingen zijn een diepe droevenis, ze worden zacht, krimpen en verliezen langzaam contact.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Ik heb nu hetzelfde probleem (in 'n 244). Dynamo laadt wel bij. Dimlicht, grootlicht, ruitenwisser functioneert. Alleen knipperlichten, temperatuur, toerenteller, waarschuwingslampjes (uitgez. ampère) functioneren niet.
Is dit ook aan 'n zekering te wijten?
244 DL '76
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
da's het makkelijkst te controleren hè.., je hebt nu prima condesatie temperaturen, dat plus de oxidatie en afnemende veerdruk van de zekeringhouder betekent niet werken.. trouwens vaker controleren want minder contact betekent dezelfde ampères over verminderd contactvlak = warm (heet) worden = in het slechste geval een uitgefikte auto..
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Dank voor snelle reactie. Weet jij zo uit je hoofd welke zekering bij deze auto voor dashboard verantwoordelijk is? (klepje is zoek).
244 DL '76
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
yes. Maar ga zo even prutsen.
244 DL '76
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Aan zekeringen geprutst en hij doet het weer gewoon.
244 DL '76
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
Jambon schreef:da's het makkelijkst te controleren hè.., je hebt nu prima condesatie temperaturen, dat plus de oxidatie en afnemende veerdruk van de zekeringhouder betekent niet werken.. trouwens vaker controleren want minder contact betekent dezelfde ampères over verminderd contactvlak = warm (heet) worden = in het slechste geval een uitgefikte auto..
jij maakt het wel erg spannend.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb het helaas zien gebeuren ter hoogte van de "kroonsteen" die bij een 140 linksvoor tegen het binnenscherm zit, door roest werd de overgangsweerstand dusdanig groot dat eea begon te gloeien, en zo ook de kabelboom... zodra de isolatie weg is krijg je vanzelf megasluiting!
aangezien een accu enorme stromen kan leveren blijft ie net zo lang voeden tot ie leeg is, bijkomende "mazzel" is dat ie dat dan ook snel is, en hopenlijk de boel net niet zo heet geworden is dat eea vlam vat...
schiet me te binnen dat ik een dergelijke sluiting ook in m'n 205 heb gehad vanwege de kofferbakverlichting welke uit z'n kastje hing met de + pool op de carosserie, en daar kwam ik enkele uren later pas achter toen ik um wilde starten maar leeg was en behoorlijk naar verbrand plastic rook.. (de rook binnen was ook ongeveer een weggevertje..

)
auto-elektra is niet iets om zomaar voor lief te nemen..