26 June 2020, 09:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 June 2020, 09:21 door Grey240Polar.)
Een bekend euvel van de LH2.4 Jetronic is dat het relais dat bij de ECU hangt het op een gegeven moment begeeft.
Afgelopen week wilde mijn 245 niet meer starten, na een tik op dit relais deed ie het weer. De volgende dag was het helemaal over en moest ik een andere inpluggen die ik gelukkig bij me had (met dank aan een vorige eigenaar van de auto).
Nou nam ik altijd aan dat dat het brandstofrelais was, maar dat blijkt het hoofdrelais te zijn. De eerste is nl. onderdeel 99 in het elektrisch schema terwijl het hier om onderdeel 217 gaat.
Dit relais kun je vrij makkelijk uit zijn behuizing halen. Aangezien ik niets bijzonders kon zien heb ik even met een USB microscoop de soldeerverbindingen bekeken. Na tig jaar begeven die het uiteindelijk, maar dat is met het blote oog bijna niet te zien. Onderstaande plaatje bevestigde mijn vermoeden, onder de juiste hoek is de crack wel heel duidelijk te zien, en de pin linksonder ziet er ook niet meer uit zoals het hoort.
![[Afbeelding: n8kLDwP.jpg?1]](https://i.imgur.com/n8kLDwP.jpg?1)
Overnieuw solderen met wat verse tin is alles wat nodig is om dit relais weer 25+ jaar operabel te hebben. Ook als je met het blote oog niets ziet helpt dit je waarschijnlijk uit de brand, gewoon even alle verbindingen oversolderen.
Afgelopen week wilde mijn 245 niet meer starten, na een tik op dit relais deed ie het weer. De volgende dag was het helemaal over en moest ik een andere inpluggen die ik gelukkig bij me had (met dank aan een vorige eigenaar van de auto).
Nou nam ik altijd aan dat dat het brandstofrelais was, maar dat blijkt het hoofdrelais te zijn. De eerste is nl. onderdeel 99 in het elektrisch schema terwijl het hier om onderdeel 217 gaat.
Dit relais kun je vrij makkelijk uit zijn behuizing halen. Aangezien ik niets bijzonders kon zien heb ik even met een USB microscoop de soldeerverbindingen bekeken. Na tig jaar begeven die het uiteindelijk, maar dat is met het blote oog bijna niet te zien. Onderstaande plaatje bevestigde mijn vermoeden, onder de juiste hoek is de crack wel heel duidelijk te zien, en de pin linksonder ziet er ook niet meer uit zoals het hoort.
![[Afbeelding: n8kLDwP.jpg?1]](https://i.imgur.com/n8kLDwP.jpg?1)
Overnieuw solderen met wat verse tin is alles wat nodig is om dit relais weer 25+ jaar operabel te hebben. Ook als je met het blote oog niets ziet helpt dit je waarschijnlijk uit de brand, gewoon even alle verbindingen oversolderen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47