Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 GLT, wat gas vraagjes
#1
Hallo,

Ik heb recentelijk mijn 480 omgeruild voor een 240 GLT sedan uit 1989 met een B230F motor.
Deze auto heeft een "origineel" Vialle LPG systeem ingebouwd vanaf aflevering.

De auto loopt goed op benzine maar ik twijfel of deze op gas loopt. Als ik de schakelaar omzet naar gas, blijf ik de brandstofpomp onder de auto horen lopen.
Nu ben ik afgelopen zaterdag al wel heel even aan het meten en luisteren geweest of ik de afsluitkleppen van het gas systeem hoor inslaan en of deze spanning krijgen.

Hierover heb ik een paar vraagjes:

- Schakeld de motor meteen over na gas of word eerst het benzine systeem leeg gereden?
- Hoort de benzine pomp onder de auto te blijven lopen om een brandstofcirculatie te houden?
- In de leidingen van de verdamper naar de gasklep zitten 2 kleppen. Het dichst bij de verdamper een vaccuum gestuurde afsluitklep en aan de kant van de gasklep nog een vaccuum gestuurde klep. De eerste lijkt me een afsluitklep om de gastoevoer te stoppen. De tweede kan ik niet geheel plaatsen (zal morgen bij daglicht een foto maken)
- Wat onderbreekt de gas/benzine schakelaar allemaal?
- Wat zijn de afstelmogelijkheden op de verdamper? (dit wil ik wel uitlaten voeren door een specialist)
- Heeft er iemand technische gegevens van dit systeem?

Ik hoop wat bruikbare tips te krijgen. Voorlopig rijd ik nog maar even op benzine voor de zekerheid.

Edje
Antwoord
#2
Zoals het bij mij zit. En volgens mij ook bij jou. Als ik fout zit hoor ik het graag heren.


- Schakeld de motor meteen over na gas of word eerst het benzine systeem leeg gereden?
Bij een carb motor schakel je eerst met de knp[ naar neutraal. Er komt dan geen gas en benzine bij in je carb. Die word eerst leeg gereden. Als je carb leeg is zet je hem over op gas (of benzine) Als er nieuwe brandstof is loopt je motor op de gekozen brandstof. Belangrijk is dat je direct van gas naar benzine kan gaan maar niet andersom.
bij een injectieblok weet ik het niet maar dit word dan via een computer geregeld??

Toch zal het ongeveer het zelfde zijn omdat de brandstofrail eerst zonder benzine moet zijn.

- Hoort de benzine pomp onder de auto te blijven lopen om een brandstofcirculatie te houden?


Voor gas nietSmile

- In de leidingen van de verdamper naar de gasklep zitten 2 kleppen. Het dichst bij de verdamper een vaccuum gestuurde afsluitklep en aan de kant van de gasklep nog een vaccuum gestuurde klep. De eerste lijkt me een afsluitklep om de gastoevoer te stoppen. De tweede kan ik niet geheel plaatsen (zal morgen bij daglicht een foto maken)


lijkt me een extra veiligheid?...

- Wat onderbreekt de gas/benzine schakelaar allemaal?

Deze odnerbreekt de toevoer van een van de brandstoffen.

- Wat zijn de afstelmogelijkheden op de verdamper? (dit wil ik wel uitlaten voeren door een specialist)

Op de verdamper zit een stationair schroef die de gastoevoer regelt. Ook zit er verderop in de leiding na de verdamper nog een stelschroef.

- Heeft er iemand technische gegevens van dit systeem?

In het vorige volvo klassieker magazine stond een mooi en duidelijk stuk. Ik heb geen scanner helaas. MIsschien kan iemand anders hem scannen?
Antwoord
#3
[ATTACH=CONFIG]2294[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2295[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2296[/ATTACH]

Hierbij wat afbeeldingen.
Afbeelding 2, de klep het dichtst bij de rembekrachtiger, kan ik nog niet helemaal plaatsen. Wat voor een functie heeft deze en wat zijn de afstelmogelijkheden hiervan. Ik zie aan de bovenzijde iets zitten wat lijkt op een imbus bout en onder het rode dopje zit een stel schroef.


Bijlagen Afbeeldingen
           
Antwoord
#4
Volgens het instructie boekje wat bij de auto zit, hoef je met een injectie motor niet over te schakelen naar de tussenstand van benzine naar gas. Ik heb er een injectie motor in zitten.

Wat ik vanmorgen gedaan heb is de stekkers van de magneetkleppen op de verdamper verwijderen en met het naar mijn werk rijden kijken wat er gebeurde als ik omschakelde. het zou dan moeten zijn dat de auto dan afslaat bij het omschakelen naar gas. Dit doet hij niet elke keer. Ik verdenk dan ook de schakelaar, dat deze geen juist contact maakt.

De schakelaar heeft 2 rijen van 3 contacten. Wat ik denk is dat 1 rij de verbinding maakt tussen de middelste en ÃÃn van de buitenste contacten. het switchen tussen gas en benzine.
De andere rij verwacht ik dat die is voor het switchen tussen de brandstofmeter in het dashboard.
Ik zou dan ook graag het elektrische schema willen hebben om dat te controleren en doormeten.

Op mijn verdamper zitten 2 stelmogelijkheden, een lang dun koperkleurige schroef en een stelbout die geborgd is. Waar dienen deze voor.

Als trouwens iemand een link heeft met een beschrijving van het systeem, zou ik erg blij zijn.
Antwoord
#5
Ha eindelijk een tweede, mijn 240 heeft ook een "Original for Volvo" Vialle systeem met dezelfde opzet vanaf de dealer eind 1988. Nog nooit enige documentatie van kunnen vinden maar ik neem aan dat er niks geheimzinnings of geks aanzit. Ik rij er ongeveer 1:8 mee, vooral gevoelig voor vacuumlekken in 1 van de vele slangetjes.

De eerste klep v.a. de verdamper sluit de drooggas-slang zodra je de motor uitzet, tegen nadieselen en het start de volgende dag ook wat vlotter.
De tweede wordt gestuurd met motorvacuum, die regelt de hoeveelheid LPG tijdens het rijden. De benzinepompen blijven doordraaien, niks aan de hand (teveel aan benzine gaat retour naar de tank, net als tijdens rijden op benzine). Als het goed is, heeft je schakelaar helemaal geen middenstand je kan altijd in 1 seconde van gas naar benzine en terug zonder haperen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Het LPG systeem heeft altijd erg goed gewerkt, ik heb de mos en bladeren eraf gehaald, de motor gestart en sindsdien niks meer aan afgesteld. CO is bij de APK rond de 0,0%. Alleen de vacuumslangen regelmatig nagelopen op lekken en scheurtjes. En de verdamper is pas twee jaar geleden kapot gegaan (had toen iets van 350.000 km gedampt), vervangen door een Vialle F type uit een Hyundai Lantra.
Toen heb ik ook uitgevogeld wat de stelknoppen doen maar dat ben ik alweer vergeten. Het is allemaal standaard spul, en er was bijna niks af te stellen.

Deze LPG installatie kan niet omgaan met de lamdasonde, dus die is doorgeknipt en er is een lamda-simulator voor in de plaats (die geeft altijd lamda=1). Ik vermoed dat de auto op benzine daardoor iets minder loopt, hij houdt in en de pret is op bij 130 km/h. Op gas haalt-ie 160.

Nu ik erover nadenk, de schakelaar heeft wel een middenstand, dan loopt-ie op benzine maar wordt de benzinetankinhoud niet weergegeven.

De vacuumstuurklep kan je ook afstellen, heb ik wel eens wat mee gerommeld maar eigenlijk niks wezenlijks mee verbeterd. If it ain't broke don't fix it.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ik ben alweer iets verder qua documentatie. Ik heb via Vialle een inbouwhandleiding gekregen, maar.... Deze is niet de goede.... Het is van een uitvoering met een AMS regeleenheid en een klein vierkant schakelaartje met LED's. Het is een systeem zonder die extra klep in de slang.

De eerste klep schijnt te zijn om de gastoevoer bij op benzine rijden, volledig af te sluiten. Dit in verband met de verwarmde luchtmassa meter. Er zou dan ontbranding kunnen ontstaan op de totaal verkeerde plek....

Mijn schakelaar heeft zeker een tussenstand, hij blijft dan op benzine lopen. Op de meter in die stand heb ik nog niet gelet.

Verder over de documentatie. Ik heb nog een inbouw beschrijving gevonden van een 440 met B18FP motor, deze heeft een zelfde schakelaar als ik heb en ook zag ik die klep voorbij komen. Tevens zit er een klein elektrisch schema bij. Dit maar eens goed bestuderen.
Antwoord
#8
Oh ja dat van de LMM heb ik ook wel eens bedacht. De gloeidraad in LMM zou dan kunnen verbranden als je wat geks deed tijdens het omschakelen van LPG naar benzine, eerder dan dat de auto in de brand zou vliegen.

Zo een poos geleden heb ik die vacuumregelklep bijgesteld, na een motorwissel, dat deed toch wel iets meer dan ik me herinner, onderaan deze pagina: http://volvolvo.nl/threads/1106-Witte-Vo...uild/page2 Ik hoop niet dat er ooit iets kapot gaat aan die regelklep want ik zie ze verder nergens voorbijkomen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ik ben net nog even bezig geweest. Op dit moment slaat de motor meteen af na het omschakelen naar gas. Blijft allemaal een raar verschijnsel.....
Ik heb even de slang voor die klep losgehaald en bij het overschakelen geprobeerd te voelen of er gas uit stroomt. Ik voel niets maar ruik het wel.
Kijken of ik een keer iemand erbij kan halen die me even helpt zodat ik niet vanuit het bestuurders portier onder de kap hoef te rijken... Dan kan ik ook meteen voelen of de magneetkleppen wel opengaan. Nu heb ik dus het gevoel dat de verdamper helemaal geen gas binnenkrijgt of er niets uit stuurt....
Voorlopig ben ik nog wel bezig....
Antwoord
#10
De afsluiters kan je controleren met een voltmeter zodra je de keuzeschakelaar omzet, of met de hand en een draadje vanaf de accu, met 12V gaan ze open. De benzine-injectie kan je vrij goed horen dankzij het gereutel van de injectoren (die gaan uit/dicht op LPG), zelfs tijdens het rijden nog wel.

Dat je geen LPG voelt stromen kan wel kloppen, een verdamper reageert op vacuum, zonder vacuum komt er nauwelijks gas uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vraagjes B230k naar B230A (740) henqui 19 13.750 28 March 2016, 18:23
Laatste bericht: henqui
  T6 vraagjes en specificaties Escort 1 2.521 17 May 2015, 12:38
Laatste bericht: Dopski
  Revisie B230FK vraagjes Volvo dude 14 9.644 30 April 2013, 09:59
Laatste bericht: Volvo dude
  lpg en carburateur wat vraagjes twannie 1 2.984 21 March 2011, 16:39
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: