Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
onlangs de pyreneen in geweest met volle bak 5 man met bagage in een transfer steile bergen op.
Soms kwam de koppelingsplatengeur naar boven ook enige rookontwikkeling terwijl het koppelingspedaal niet gebruikt werd op dat moment..........?..........
Of was het toch gewoon verbrande olie op het blok (ruikt anders)
De tocht was geweldig..3000km in 1 week gereden zonder problemen
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
dan zit je waarschijnlijk in een te hoge versnelling
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Gingen de toeren wel omhoog (maar de snelheid niet)?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik heb het wel eens gehad (dat stinken van de koppelingsplaat)toen ik een te zware kar trok met de auto. Naderhand echter geen enkel probleem met de koppeling.
Het is een totaal andere geur dan die van olie.
Berichten: 14
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2010
zwaar beladen en de berg op? terugschakelen.
Berichten: 77
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2008
Dat lijkt toch wel op een vrij dunne bijna versleten koppelingsplaat die vanzelf gaat slippen onder zware belasting omdat dan de aandrukkracht van de drukgroep minder is. Eigenlijk heb je dan best veel geluk gehad.
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
Toerental ging niet omhoog, koppelingsplaten zijn nog niet zo oud (zijn 2 jaar geleden vervangen)
Misschien heb ik in een te hoge versnelling gereden,maar dan gaat de koppeling toch nog niet slippen ? Wordt hooguit de moter (te)veel belast en wordt deze warm (heb ik ook niet gezien).
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik ruik ook wel eens wat bergop, meest geef ik de schuld aan voorgangers. Door een beetje enthousiast omhoog te willen met een zware auto moet je best een hoop op- en neerschakelen, elke keer zet je de koppelingsplaat aan het werk en zo af en toe zal er wel eens een pietsie teveel slip zijn en komt er een pufje stank uit, gok ik. Die geur komt op willekeurige momenten de auto binnen.
Mijn koppeling is de laatste 100.000 km niet bijgesteld (en was al niet nieuw de laatste keer dat ik hem zag). Die dingen slijten nauwelijks.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 24
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2008
dan zal het wel zoiets zijn.....zijn die auto's voor je dan toevallig ook Volvo 's met dezelfde geur bergopwaarts.
Zolang de boel niet piept en kraakt of duidelijk slipt gewoon doorrijden denk ik was niet echt ongerust wel nieuwsgierig
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
11 December 2013, 16:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 December 2013, 16:18 door Marc1970.)
Meest gezinsbakjes uit Noord Frankrijk die denken dat je in z'n 5 de Ventoux oprijdt. Ik fiets wel eens bergop en de stink van misbruikte koppelingen, onder hun toeren draaiende motoren en oververhitte remmen kan erg lang blijven hangen tussen de bomen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969