Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kortsluiting kabelboom
#1
Goedenavond!

Nog voordat ik me überhaupt op dit forum heb voor kunnen stellen lijkt het avontuur met mijn ´84 245 turbo misschien tot een einde te komen.

Het verhaal;
Na aankoop een week mee kunnen rijden waarna hij startproblemen kreeg. Vervolgens alles met de ontsteking vervangen tot op een gegeven moment de zekering van de hoofd brandstofpomp klapte zodra ik het contact omdraaide. Hierna veel gemeten en de in-tank brandstofpomp en hoofd brandstofpomp vervangen.

Helaas deze zaterdag er achter gekomen dat er een er een kabel van de verlichting doorgebrand is en enkele kabels heeft beschadigd. De kabel van de hoofd brandstofpomp is niet beschadigd maar zorgt wel voor de storing raar genoeg, de doorgebrande kabel werkt nog. Helaas is er geknutseld met de bekabeling en zijn er splitsingen aangebracht die ook voor storingen zouden kunnen zorgen in de toekomst. Dit is ook vanwege de installatie van LPG die er in zit. Wanneer het brandstofpomprelais niet aangesloten is klapt de zekering van hoofdpomp ook niet. Is het brandstofpomprelais aangepast voor LPG auto's?

Hierbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de kabelboom vervangen zou moeten worden, maar dit is niet het enigste probleem.

Daarnaast heb ik de brandstofpompen manueel met een 12 volt voeding laten draaien terwijl iemand de motor probeerde te starten, dit wilde ook niet lukken terwijl brandstof en vonk goed waren. Ook hadden we last van backfire terwijl alles goed staat afgesteld. Dit duidt waarschijnlijk op motorische problemen.

Aangezien ik deze auto gekocht heb voor 1250 euro is het niet de moeite waard om duizenden euro's te investeren, dus wat zouden jullie doen? Hoeveel zou een nieuwe kabelboom kosten?

Hier nog een fotootje van de volvo!

[Afbeelding: 2013-10-18120216_zps13a40b71.jpg]

Alvast bedankt,

Schipper
Antwoord
#2
Welke kabels zijn er zoal beschadigd? Als het zich beperkt tot wat bedrading onder de motorkap is dat nog wel op te lossen (tegen redelijk geld). De kabelboom rondom de motor is zoiezo een losse kabelboom en vrij eenvoudig te kopieren als ie er eenmaal uit is.

Vwb de backfires, hoe weet je zeker dat ie goed staat afgesteld? Was dit op lpg of benzine? Een backfire kan helaas funest zijn op een k-jet systeem doordat de weegplaat van de spinnekop een klap te verduren krijgt. Nu zijn die ook wel te vinden gebruikt dus dat is ook wel op te lossen. Al met al zul je wat verder moeten uitzoeken wat er nu precies hemelen is voordat je em afschrijft denk ik. Et ziet eruit als een auto met veel werk, maar een 245 turbo zou ik niet zomaar opgeven Confusedmile:
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
ik heb ooit hetzelfde in m'n 205 gehad, draadje van de kofferbakverlichting tegen massa, dus de helft van de kabelboom zat aan elkaar. Die heb ik gepeld en elke draad die open lag vervangen, en toen was het weer goed..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
2 zaken: weet je dat je hoogstwaarschijnlijk t volle pond gaat betalen aan wegenbelasting vanaf volgend jaar als je m op lpg laat? Dus misschien te overwegen om de gasinstallatie er uit te (laten) halen? Met alle kabelshit erbij.

Bij deze bouwjaren is de kabelboom naar de motor (vanaf het schutbord de motor in zeg maar) heel beroerd qua isolatie vd kabels. Die is bros, valt eraf en geeft dan allerlei rare storingen en sluitingen, zo ben ik met mijn Turbo gestrand midden op de A10 en uiteindelijk weggesleept door de Anwb. Startte niet meer maar alles leek ok. Bleek uiteindelijk hieraan te liggen. Ik heb in een middag een nieuwe kabelboom gemaakt en gemonteerd. Je kan zoiets ook laten maken, dr zijn een paar specialisten die dat doen. Hij is niet heel complex dus het zou geen vermogen mogen kosten.

Andere verbrande draden in de kabelboom in de auto zou ik netjes per stuk ertussen uitknippen en netjes nieuw stuk in solderen.

Ben je beetje handig? Anders wordt het natuurlijk wel een dure grap om in zo' n ouwe bak (no offence verder, t is wel een prachtig ding natuurlijk) te rijden.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#5
Bedankt voor de reacties!

@Volvo 142 B23, het is een kabel onder het dashboard dat is gesmolten en vervolgens enkele andere kabels heeft beschadigd. De kabel die is gesmolten is voor de schakelaar voor geen licht/stadslicht/groot licht. Het probleem alleen is dat deze kabel niet de storing veroorzaakt maar die van de hoofd brandstofpomp. En wat betreft de backfire, timing van ontsteking kan verkeerd hebben gestaan. Lpg werkt niet dus we hebben het geprobeerd op benzine.

@Ticcie, Ik was inderdaad van plan LPG eruit te laten halen. De kabelboom was al redelijk recent vervangen alleen is aangepast aan LPG waardoor er verschillende splitsingen in kabels zijn aangebracht die ik niet kan verklaren. Ik ben wel redelijk handig en misschien is het dan een poging waard om een nieuwe kabelboom te halen en te installeren. Helaas zit hier het risico aan dat op motorisch gebied de motor nog problemen geeft. Waar is wel benieuwd naar ben is hoe jij een nieuwe kabelboom hebt gemaakt, kabel voor kabel vervangen of via een schema opnieuw bekabeld? laat het me weten!Smile
Antwoord
#6
Ik heb 10 kleuren kabel gehaald oid en wat meters bescherming (vlgs mij uiteindelijk krimpkous gebruikt). Oude kabelboom gewoon gedemonteerd vanaf t schutbord, op de grond gelegd en de nwe kabelboom er min of meer overheen gelegd en exacte kopie gemaakt zo. Dikke plus kabel vanaf de dynamo opnieuw gebruikt.

Aangezien t zo weinig draden zijn kun je m prima veilig demonteren en een paar foto's maken voor de zekerheid.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#7
Hmmmm... Kabel van de verlichtingsschakelaar was bij mijn turbo ook gesmolten. Is een zwak puntje, volledige stroom voor de lampen loopt over deze schakelaar. Het is verstandig dit gelijk via een relais te schakelen als je toch bezig bent.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Ook een hele kabelboom (hele auto!)?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#9
Dollar staat mooi laag: '81-'85 240 B21ET TURBO (Kabelboom Volvo 240)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Bedankt voor de informatie allemaal.

Ik zal je een pb sturen volvo240glt!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Information Kabelboom jetronic b230f Lubse 9 5.108 6 April 2021, 21:55
Laatste bericht: Lubse
  Verschillende stekkers kabelboom LH2.4? Eggie 7 8.930 12 January 2017, 21:48
Laatste bericht: Eggie
  kortsluiting bij achterruit wisser (motor)? Joost Zuidam 4 4.161 17 June 2016, 11:18
Laatste bericht: Marc1970
  Kabelboom route door auto Volvo 142 B23 8 7.178 10 September 2015, 21:47
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  onderdelen kabelboom vaN B23 E pepijnwk 8 6.183 9 June 2014, 22:22
Laatste bericht: Rin
  kabelboom en doorzichtig papier Laurens Zondag 1 1.838 18 February 2014, 22:36
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Kabelboom herstellen under the hood Stevves 3 2.790 5 March 2013, 14:53
Laatste bericht: boedr
  Kabelboom Volvo 240 Volvo 142 B23 21 15.215 5 March 2013, 10:51
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Kortsluiting volvo 240 LeNez 2 2.505 5 March 2012, 07:53
Laatste bericht: LeNez
  connector kabelboom 240 luc 0 1.578 4 December 2011, 13:11
Laatste bericht: luc

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)