Topics: 163
De 240 heeft een B200K (uit 1987 volgens mij). Bij gas loslaten op wat hogere toeren hoor ik tikjes/plofjes in de uitlaat. Daarnaast is hij ook niet al te snel. Dus ik wilde de ontsteking bijstellen. Bij een B20 is dat heel makkelijk; 1 klemmetje (boutje) los en je draait de hele verdeler zo rond.
Bij de nieuwerwetse blokken zit dat wat 'geavanceerder'; een boutje door een sleufje. Die dus losgedraaid maar ik krijg geen beweging in de verdeler.
Heb 'm inmiddels voorzien van een foefje WD40 misschien dat het morgen wel lukt...
Je kan er vrij lastig kracht op zetten. Iemand een tip?
Topics: 82
Aluminium zit vast geoxideerd in gietijzer. Lekker warmrijden en de verdeler afkoelen met een spuitbus Freeze. Volgens mij kan je de basis vd verdeler aardig beetpakken met een waterpomptang.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 16
kan inderdaad ernstig vastzitten, zou wel voorzichtig doen. Ik heb namelijk eens de hele "sleuf" eraf getikt toen ik hem met hamer en doorslag heen en weer wou tikken.
Bij gebrek aan freeze heb ik vandaag eens geprobeerd met remmenreiniger. Uiteindelijk met zachte tikjes met de hamer de verdeler wat kunnen verdraaien. Een waterpomp tang kon er niet echt bij ivm stuurbekrachtiging...
Nog steeds niet echt naar mn zin, ik kan niet met draaiende motor eea op gevoel doen. Met een strobo erbij is het op deze manier misschien wel te doen (maar die heb ik niet).
Binnenkort nog eens proberen, ik wil 'm er eigenlijk maar gewoon even uit halen en opfrissen.
12 October 2014, 12:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 October 2014, 12:02 door Dopski.)
Eentje uit de oude doos. Destijds de ontsteking afgesteld met een strobo bij VOMD.
Afgelopen vakantie hoorde ik tijdens het bergafrijden weer wat tikjes in de uitlaat (soort naverbranding).
Ik twijfel eigenlijk of het aan de ontsteking ligt of dat het gewoon normaal is. Als ik de brandstofschakelaar op 0 zet zijn de tikjes weg (er valt niets meer te ontploffen). Op benzine is het er overigens ook.
En mocht het inderdaad de ontsteking zijn, zou dat inhouden dat de onsteking te laat staat?
En klopt dit?
symptomen:
pingelen: ontsteking te vroeg (of andere ontstekingsbronnen die zorgen voor te vroege ontbranding (roet))
backfire: ontsteking te laat (of veel te vroeg?).
naverbranden in de uitlaat: ontsteking te laat.
Topics: 82
Volgens mij is benzine ploppen 'on the overrun' wel normaal voor een carburateurmotor, zeker als je een beetje op de motor gaat remmen. Er komt altijd wat benzinedamp omhoog uit de vlotterkamer, wat toch ergens gaat verbranden. Op LPG weet ik niet hoe dat gaat. Alhoewel mijn B230F niks plopt.
Bij de B230F is de ontsteking (EZ116K) niet af te stellen en zit er zelfs een vulblokje in de draaisleuf vd verdeler (die op de rotor na leeg is).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Ok, tnx.
En die symptomen met oorzaken klopt dat een beetje?
Ik heb een B200k, weet uit mn hoofd niet welke ontsteking dat is maar hij is wel instelbaar.