Topics: 1
Hallo, ik ben nieuw op het forum. Sinds 2 jaar in het bezit van een witte '91 er Volvo station B23F automaat op LPG. De auto heeft een airco. Sinds een aantal weken doet het volgende zich voor. De auto start goed en loopt mooi rond. Na het wegrijden loopt de motor ronduit slecht op benzine. Na een paar honderd meter, overgeschakeld op LPG, houdt de motor sterk in. Na een paar kilometer loopt de motor als een zonnetje. Luchtmassameter is vervangen. Gasklephuis schoongemaakt en pakking vervangen. Luchtomloopklep schoongemaakt. Auto rookt niet en buitentemperatuur lijkt invloed te hebben. Enig idee wat de oorzaak kan zijn? Gr. Kees
Topics: 7
Dag kees,
Je zegt een b23f in een 91er??? Lijkt me sterk volgens mij is t een b230f, zoals je je klachten omschrijft lijkt t me de temperatuursensor van het in het injectiesysteem. Die zal wel een verkeerde waarde doorgeven maar dat is uit te lezen via de zelfdiagnose. Er zitten er twee in de kop, je moet degene hebben met de Bosch stekker. Dit lijkt me de meest logische verklaring,
Ramon
Hallo Ramon,
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk v.w.b. de B230F. Temperatuursensor vervangen lijkt een behoorlijk klus. De sensor zit op een vervelende plek. Kun je nog advies geven?
Kees
Topics: 52
Gelijk vervangen is wellicht overbodig. Kun je er geen weerstand op meten? En heb je het uitlezen al geprobeerd?
Sinds gisteren is de motor ook warm slecht gaan lopen. Op LPG houdt de motor sterk in en op benzine totaal geen trekkracht. Loopt stationair op gas goed en op benzine iets minder. Vanmiddag is het systeem uitgelezen, geeft geen foutmeldingen. Bij thuiskomst de - pool van de accu eraf gehaald. Na +/- 20 min. weer aangesloten en gaan test rijden. Motor loopt naast de andere klachten ook stationair niet meer en is met moeite aan de praat te houden.
Kees
Topics: 84
De B230F geeft niks om afwijkende waardes van de temp sensor, de computer pompt gewoon extra brandstof erin (pas bij extreme temperaturen volgt een foutmelding). Je zou met een te rijk lopende motor meest wel een code van de lambda sonde krijgen.
Voor je de sensor vervangt (rotplek idd) zou ik de stekker eens loshalen en weer vastzetten, vaak is dit voldoende om de corrossie en bijbehorende overgangsweerstand te verwijderen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Vlgs. de garage is een verstopte katalysator de oorzaak, gemeten waarden wijzen dat uit. Morgen wordt een nieuwe gemonteerd en moet het leed geleden zijn. Gr. Kees
Topics: 84
Tjonge, dat is wel de duurste "we gooien er nieuwe onderdelen tegenaan tot-ie rijdt" oplossing die ik gehoord heb. Misschien moeten ze eens beginnen met een recht stukje pijp ertussen te zetten.
De katalysator is al een poosje niet meer verplicht onder auto van 1991, tot 1993 dacht ik, zolang hij de CO maar haalt bij de APK.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Katalysator was niet direct leverbaar. Garage heeft ervoor gekozen om een rechte pijp te plaatsen. Vanavond de auto opgehaald en de eerste indruk is goed. CO is ook binnen de grenzen, op naar het VROM. Gr.