23 March 2012, 08:16
Kop te veel of te vaak gevlakt? Mengsel te arm (beide brandstoffen zou toevallig zijn), valse lucht?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Duidelijke diagnose. Lekke koppakking.
|
23 March 2012, 08:16
Kop te veel of te vaak gevlakt? Mengsel te arm (beide brandstoffen zou toevallig zijn), valse lucht?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
26 March 2012, 13:02
Kop is 1 keer gevlakt en is slechts enkele tienden vanaf. Het is wel een ander kopnr. nl. 531 en oude kop is 398, maar zag er hetzelfde uit m.u.v. de gaten voor de pulsair.
Valse lucht zal ik nog op controleren met remmenreiniger. Heb een compressiemeter en stroboscoop besteld en ga daar dan nog mee aan de gang. Op LPG is het pingelen wel veel minder dan met benzine, maar is niet ok. Denk dat ik hier maar een ander draadje van maak.
26 March 2012, 19:13
Het gaat om de compressieverhouding. Die is 10,0:1 voor de B23E, de 531 kop heeft een iets grotere kamer waardoor de compressie ca. 0,4 daalt. Beetje vlakken zal 0,2 erbij zijn. Effectief lager als voorheen, en 9,8:1 zou altijd goed moeten gaan op 98, en zeker op LPG.
Gewoon verlaten tot-ie stopt. Misschien zit de riem er niet goed op?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
31 March 2012, 09:33
Ik heb mij vergist in het kopnr. Het is 530 ipv 531.
Gisteren compressie gemeten. 1=14,5 2, 3 en 4 zijn 13,5 Best wel hoog, maar een vorige meting voor de lekke koppakking waren alle 4 rond de 14. Oorzaak van het pingelen was een veel te vroege ontsteking van 35gr bij 800 rpm. Ik had het verdelerhuis uit de motor gehad en net een tandje verkeerd teruggeplaatst. In BDP stond de rotor wel mooi tegenover het streepje, maar dus toch niet goed. Stroboscoop is dan wel makkelijk. Wat ik wel vreemd vind is de slang op de vacuumvervroeger. Er zit een klep voor die ervoor zorgt dat er helemaal geen vacuum kan ontstaan. Alleen overdruk, maar werkt ie niet op. Als ik aan de slang op de vervroeger zuig, dan reageert ie wel. Moet die klep er toch tussenuit? Verder allemaal bedankt voor de tips en het meedenken. Blij dat 't toch gelukt is en heb er weer veel van geleerd.
2 April 2012, 07:26
Loopt een stuk beter. Maar had ook een lekke pakking van het inlaatspruitstuk en liep daardoor onregelmatig. Nu heb ik de motor eindelijk afgesteld op 800rpm stationair en loopt weer als een zonnetje.
LPG heb ik niet aangepast. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|