Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gierend geluid
Hoi,
Even voorstellen, ik ben Melvin en nieuw op dit forum, althans, heb al een aantal keer gekeken maar nog niets geplaatst .... tot nu dan !!!
Kom ie, mijn vriendin heeft een volvo 244 uit 1976 op gas.
Prima ding, 350 000 op de teller, maar netjes onderhouden ( denken we).
4 bak met overdrive.
Nu is het zo dat hij/zij geluid gaat maken, en veel...
Alsof je met een haakse slijper op ijzer zit.
Of een straaljager, in ieder geval een vrij hoog geluid.
Nu wil ik graag weten waar dat vandaan komt natuurlijk.
Op een rijtje:
Geen effect koppeling.
Idem bochten, remmen, gasgeven, in zijn vij, andere versnelling, motor al eens uitgezet, het blijft.
Althans soms, vorige winter een beetje, zomer bijna niets, en nu behoorlijk.
Vanaf een km of 30 tm 130, geluid neemt in frequentie toe mag ik dan wel zeggen.
Heb geprobeerd om te traceren waar het vandaan komt maar dat is vrij lastig omdat het alleen is onder het rijden.
Ik heb het idee van voor/midden.
Ik vermoed zelf een of ander aandrijfaslager...maarja wie ben ik.
Iemand een idee?
Wil niet zomaar in het wilde weg dingen gaan vervangen als het niet hoeft natuurlijk.
Mvg, melvin
Antwoord
Hoi Melvin!

Leuke problemen zijn dat. Ws. zit het dan in het rollende gedeelte, ergens na de ingaande as van de versnellingsbak. Je kan beginnen met de aandrijfas eens alle kanten op te duwen en trekken, en alle kruiskoppelingen, en halverwege hangt de as ook nog in een kogellager. Daar kan je allemaal olie en vet op doen.

Als je durft, kan de achteras op bokken zetten zodat de wielen vrij hangen, de auto met z'n neus tegen de muur en dan iemand vooruit laten 'rijden' terwijl je eronder ligt. Lijkt enger dan het is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Als je durft, kan de achteras op bokken zetten zodat de wielen vrij hangen, de auto met z'n neus tegen de muur en dan iemand vooruit laten 'rijden' terwijl je eronder ligt. Lijkt enger dan het is.

Lijkt me gewoon gevaarlijk, dat ie niet vooruit kan wil niet zeggen dat ie niet van de bokken af kan wiebelen!!!
kop eronder en dan valt er weinig meer te rijden
245L VAN
Antwoord
Met dat eronder liggen terwijl de wielen draaien, hmmmm, misschien buurman vragen.
Wel goed plan om de wielen vrij te laten draaien, ik vermoed zelf ook een aandrijfding na de koppeling.
Zal waar ik kan olie ertussen kwaken, met name dat tussenlager.
En met een bezemstok tegen verdachte onderdelen luisteren- oor-stok-versnbak/etc
Wordt vervolgd...
Antwoord
Kan het niet met het differentieel te maken hebben? (dat zit dan ms wel niet aan de voorzijde van de auto waar Melvin het geluid meent te horen) maar een drooglopend differentieel lijkt me ook niet best? (of zit daar geen olie in?)
Antwoord
Met dat eronder liggen terwijl de wielen draaien, uhmmm, meer een klusje voor schoonmoeder.

Melvin,kun je misschien een geluidsopname maken van het geluid onder het rijden. Met de huidige generatie telefoons moet dat toch kunnen.
Antwoord
Hoi,
Lag ik deze morgen onder de volvo, lijkt het erop dat de motor er scheef inhangt.
Vers.bak komt ook tegen de carrosserie aan.
Dus eerst nieuwe ophangrubbers.
Weet niet of het geluid daarmee te maken heeft.
Wordt vervolgd.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Metaal schurend geluid in bochten, af en toe Bart240 4 2.952 10 June 2023, 15:51
Laatste bericht: Jambon
  M90 ervaringen qua geluid TeunTimmermans 7 2.571 16 August 2022, 13:00
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.054 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Dreunend geluid tijdens optrekken en remmen Arjen van Hattem 13 10.798 20 July 2017, 21:55
Laatste bericht: Arjen van Hattem
  Knallend geluid bij optrekken Jasper240 4 5.572 13 June 2017, 22:07
Laatste bericht: Dopski
  Apart differentieel geluid!? BramvanBlokland 1 4.149 7 August 2016, 21:35
Laatste bericht: BramvanBlokland
  geluid uit een automaat, lekt. kees58 8 7.977 10 December 2015, 18:01
Laatste bericht: kees58
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.004 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  piepend geluid koppeling bij koude motor Volvo V70 2.5 140 pk 1999 Volvo V70 GK 2 4.285 9 August 2015, 18:54
Laatste bericht: Wijnand
  ratelend geluid uit versnelling automaat daanweijer 0 2.752 15 August 2014, 12:37
Laatste bericht: daanweijer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)