Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
Onlangs is mijn 240 op LPG gezet. Sindsdien hoor ik na ca. 20 km rijden een zacht alarmsignaaltje (korte piepjes). Na ongeveer een minuut stopt het signaal. Volgens de gasinbouwer zit er geen alarminstallatie op de gas-onderdelen. Wat kan het zijn?
Jaap
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Het enige alarmsignaaltje dat ik ken in de 240 is een gordelverklikker. Welk jaar 240 is dit?
Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
De 240 is van 1985. Het is niet de gordelverklikker. Het is dezelfde toon als die je krijgt als de motor op het contact zet zonder te starten. Dan heb je even een hoge fluittoon van de injector. Die toon is het maar dan in korte piepjes.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Je hebt toch geen huisarrest in combinatie met een enkelband he? :-)
voor wie de smily niet ziet, is geintje hoor
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Dat is je brandstofpomp die even gaat draaien. Lijkt er dan op dat je pomp pulseren aan en uit gaat :-s.
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
3 January 2012, 21:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 January 2012, 21:16 door aernout.)
Je bedoeld: die toon die je hoort bij het op contact zetten is je brandstof pomp.
Wat voor motor heb je? (injectie wat je hoort de brandstofpomp, maar welke?)
Wat voor installatie zit er in?
Hoe is de installatie aangelegd? (relais)
Doet ie dat ook als je op benzine rijd?
Als je een E blok hebt geloof ik niet dat het de pomp is, want dan zou ie benzine inspuiten en dat wil niet samen met LPG.
Meer info!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Is het een k-jet trouwens?
Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: Nov 2011
het is een b230e motor, gasinstallatie is OVML, er zit een veiligheidsrelais op, op benzine hoor ik het signaaltje niet. Injector is een K-jet.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Tja, zoals eerder gezegd zou ie met draaiende pomp inspuiten bij een k-jet en dus verrekte slecht lopen. Bij k-jet gaan de injectoren ook niet kortstondig open voor voorinjectie. Maar hij heeft hier een koudestartinjector voor. Zou die geluid maken?
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Nee, die maakt geen geluid.
Ook die krijgt zijn brandstof onder druk uit de "spinnenkop".
Enige verschil is dat die electrisch opent voor een bepaalde tijd welke weer afhankelijk is van temp.
Meteen even een tip:
De Kjet heeft een druk pomp onder de auto Ãn een opvoerpomp in de tank.
Check even heel goed of bij rijden op LPG BEIDE pompen uitgeschakeld worden.
Anders kan het je een pomp kosten.
De drukpomp word zeker uitgeschakeld, maar de tankpomp is de vraag .....
Ik heb zelf een 740 met een B230E Kjet en een zelf ingebouwde OMVL ...
Ik ken deze installatie, en de auto maar al te goed!
Als je t het zeker wil weten, maak je even een testlampje over de stuurdraden van de pomp heen.
Hoor je de toon, en zie je het lampje ... weet je genoeg!
Veiligheids relais ???????????
Jouw LPG schakelaar stuurt een spanning naar 1 draad voor LPG, OF een spanning naar een andere draad voor benzine.
Wat heeeeeeel vaak gebeurd is dat alleen de LPG draad gebruikt word.
Daar zit dan een wissel relais op met gestuurde pennen 87 (a en b).
Als het relais bekrachtigd is krijgt 87a spanning = LPG. en niet bekrachtigd valt ie af naar 87b = benzine.
Op die 87b (en massa) maak je een lampje ...
Je kunt er ook gewoon even een ander relais tussen hangen om te kijken of het dan over is.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......