Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verplaatsen condensator
#11
Vanwege de regen ben ik maar even naar de 345 gelopen voor foto's, die staat tenminste lekker droog binnen. En alles is toch precies hetzelfde, haha.

Verdeler
[Afbeelding: IMG_7177_2.jpg]

deze foto is vanuit een vreemde hoek gemaakt, maar je kunt nog net de bovenkant van de condensator zien. Die krijg je dus echt niet los zoals hij daar zo zit.
[Afbeelding: IMG_7178_2.jpg]

Wel grappig, de 345 heeft dus ook nog een stokoude condensator, terwijl ik al 15.000 km rijd met dezelfde contactpunten zonder ze bijgesteld te hebben. De motor start nog altijd direct!

Tja, en dat blok... dat past precies
[Afbeelding: IMG_7179_2.jpg]

[Afbeelding: IMG_7184_2.jpg]

ze moesten alleen wel de motorkap in het midden wat ophogen, anders kon 'ie niet meer dicht :-)
[Afbeelding: IMG_7185_2.jpg]

De klepspeling van de 345 destijds viel reuze mee. Echter cilinder 1 spande de kroon; de inlaatklep had 0,1 mm speling terwijl dit 0,35 moest zijn. De uitlaatklep had 0,25.
5 kleppen hadden 0,3 speling, terwijl dit 0,35 moest zijn. Alleen de inlaatklep van cilinder 3 had 0,2 mm.
Waarschijnlijk zorgden cilinder 1 en misschien ook 3 voor problemen bij de koude start.

De 343, waar het in dit topic eigenlijk over gaat, heeft minder problemen met koude start maar het kan duidelijk beter. Ik zal de resultaten tzt laten weten.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#12
Gaaf hoor, zo'n bult van een motor in een klein autootje. Ik heb veel geprutst aan het Renault blokje wat er meestal inzit, dat is maar de helft.

Ziet er ook goed onderhouden uit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Zo'n Renault blokje is ook prima! Eentje die in goede staat verkeert stijgt snel in toeren, waardoor die op de 0-60 sprint gelijk op gaat met eentje met een B19 erin. Boven de 60 echter, rijd ik een 1400 compleet zoek...

Mijn 345 is uitstekend onderhouden ja, afgelopen 3 jaar heb ik er zo'n beetje alles aan vervangen. Alleen het kale blok en de startmotor zijn nog zoals 3 jaar geleden (toen ik hem kocht). Verder is alles gereviseerd of vernieuwd. Gewoon omdat het kan! En dan rijd je dus ook wel zuinig...

Morgen ga ik de klepspeling van de 343 eens meten, gewoon uit interesse. Dan weet ik gelijk of ik het stelgereedschap en de bak met stelplaatjes weer moet lenen.
Eerst moet ik de pakking tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop vervangen. Er stroomt koelwater door het spruitstuk toch? Dan zal het wel een lekkere kliederboel worden. Hopelijk loopt niet alle koelvloeistof weg, of de cilinder in...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#14
Oh shoot, ik dacht dat het foto's waren van de motor die je net gekocht had.

Ziet er nog steeds goed uit. Moeite welbesteed.

De koelwatergaten zitten lager dan de inlaten (zou Volvo daar aan gedacht hebben?), kan niet de cilinder inlopen. Als je m.b.v. het aftapkraantje onder uitlaat 4 het koelwater wat laat weglopen (dop van expansievat afhalen), kan het vrij netjes allemaal.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Toevallig heb ik de condensator van mijn 240 gisteren vervangen. Die zit op dezelfde plek als bij jouw Volvo. Ik heb echter een haakse schroevendraaier gebruikt om hem los te draaien. Gaat prima! O.a. te koop bij Gamma ed.

[Afbeelding: images?q=tbn:ANd9GcQSH6iNDUE-xFyUhCWG2GC...4SDmdIp_CY]
Antwoord
#16
top, bedankt voor je reactie!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  verdeelkap verplaatsen naar voren gerry 142 turbo 3 3.555 13 September 2016, 16:04
Laatste bericht: Marc1970
  Onderbreker en condensator korre 1 1.544 22 February 2011, 21:01
Laatste bericht: Marc1970
  pcv verplaatsen Jeroen V 1 1.510 15 June 2010, 18:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: