Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Afgelopen weekend heb ik van mijn 'nieuwe aanwinst' (343 GLS) de contactpunten vervangen en afgesteld. Ik wilde ook de condensator vervangen, maar die zit achterop de verdeler geschroefd. Omdat het schroefje strak tegen het blok aan zit, is er geen ruimte voor een schroevendraaier om 'm los te schroeven.
Hierom wilde ik de complete verdeler een stuk draaien, zodat ik wel bij de schroef kon. Zit de verdeler muur- en muurvast! Zelfs met een (kunststof) hamer zitten tikken om te draaien, maar niets.
Nu mijn vraag; kan ik de oude condensator loskoppelen, en de nieuwe condensator aansluiten en op een willekeurige andere plek op het blok schroeven? Dan maak ik wel een houdertje o.i.d. waar het ding aan kan hangen.
Alvast dank!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
kun je um dus ook niet verdraaien..?!
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
nee, de verdeler kan niet draaien. Het ding zit echt muurvast. Kruipolie gebruikt, hefboom gebruikt, tikken van de hamer, maar niets.
In principe maakt het niet uit, want de auto loopt goed (moet alleen de klepspeling even afstellen, koude start gaat wat reutelend) en de d-riem heb ik net vervangen, dus dat zit wel snor.
Ik krijg nu alleen de condensator er niet af, terwijl die er prehistorisch uit ziet en dus eigenlijk vervangen moet worden. Hoe zit dit bij de 240? Zit het ding daar ook achterop de verdeler?
Blok is een B19A trouwens.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je mag minimaal de volle lengte van het stroomdraadje aan de condensator gebruiken lijkt me. Mijn DAF had er iets van 4 cm draad aanzitten.
Maar eh, een werkende ontsteking kan geen kapotte condensator bevatten dus ondanks zijn oeruiterlijk is-ie prima.
Klepspeling en koude start heeft niks met elkaar te maken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Bedankt voor je reactie!
Ik was in de veronderstelling dat je contactpunten en condensator altijd tegelijk moet vervangen, omdat een oude condensator zorgt voor een snellere slijtage van de puntjes.
Mijn 345 had ook de klepspeling niet in orde (understatement), waardoor de koude start onder 10 graden rampzalig was. Lang starten, en vervolgens cilinder voor cilinder aanslaan. Zuiniger dan 1:11 (100 op de snelweg in z'n 5) lukte niet. Nadat ik de klepspeling volgens fabrieksopgave had afgesteld, startte hij prachtig en liep veel zuiniger (afgelopen zomer 1:15, en redelijk vaak 1:14).
Deze 343 start nog wel, maar bij vorst duurt het een paar seconden voor het blok netjes 2000 tpm (choke vol uit) loopt, stationair schudt 'ie iets. Koude motor blijft wel lopen op 1000 tpm trouwens, maar pruttelend. Ik hoor de kleppen ratelen, dus die moeten echt gesteld worden. Ga ik z.s.m. doen. Haal ik tenminste eens 1:10 of zuiniger.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kleppen horen te reutelen. ALs ze lang niet gesteld zijn, is de speling hooguit kleiner geworden en dus stiller. Volvo = veel geluid is goed (het zou eigenlijk een Sono moeten heten).
Zeker zorgt een slechte condensator ervoor dat je puntjes in no time verdwijnen, maar een oude hoeft niet persà slecht te zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
30 November 2011, 21:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2011, 21:34 door 345GLS.)
wederom bedankt voor je reactie!
Ik zie dat ik vergeten ben te zeggen dat er een miniem vacuumlek is in de pakking tussen inlaatspruitstuk en de kop. Ik ga proberen om, als ik tijd heb, komend weekend de pakking te vervangen.
Daarna ga ik toch de klepspeling eens controleren. Gezien het gemiddelde onderhoud dat een gemiddelde 300-serie krijgt, wil ik eerst alles zelf nalopen.
Ik heb al vervangen:
- contactpunten + afgesteld
- d-riem met spanrol
- rotor, verdelerkap, bougiekabels, bougies
- olie met filter
CO is 1,5%.
Zodra ik de klepspeling heb gemeten en evt. afgesteld, zal ik de "bevindingen" hier posten! Ik ben benieuwd of die matige start nu aan die speling ligt of niet...
de motor reageert goed op het gas, ook als 'ie koud is. Echter, als de motor nog koud is trekt 'ie voor geen meter onder 2000 tpm. Je moet dan goed de choke erop houden. Ook bokt 'ie lichtjes onder 2000 tpm, ook als de motor warm is, maar dat zal door het vacuumlek komen denk ik.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hebben we eigenlijk al eens een foto gezien van de B19A in de 345/343?
Volgens mij is de choke een ding wat je een eindje uittrekt en pas weer terug gaat duwen als de motor warm genoeg is. Dus deze motor klinkt alsof-ie doet wat-ie moet doen.
Hobbelen is meest iets met de ontsteking, te vroeg, te laat, lijkt me een goede reden om de verdeler eens los te wrikken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
ik blijf aan het bedanken :-)
Ik heb het tabelletje eens opgezocht met daarin de stelwaarden van de 345, 07-2010.
Het vermoeden rijst dat bovenstaande afbeelding niet te zien is... maar morgen zal ik het tabelletje hier plaatsen. Resultaat van het afstellen van de speling was een beter trekkende, startende en lopende motor. Voordat ik ontstekingstijdstip e.d. ga aanpassen, wil ik eerst de basisafstelling goed hebben. Anders ga ik misschien problemen verdoezelen. Ik wil alles gewoon perfect in orde hebben.
Morgen zal ik ook even een foto plaatsen van een B19A in de 345/343, met een close-up van de stroomverdeler.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Jij ook bedankt voor deze feedback (klepspeling is ws. hetzelfde als voor alle andere OHC redblocks). Ik ben wel benieuwd hoever de klepspeling ernaast zat om gevolgen te hebben voor het starten en lopen vd motor. Beetje schudden OK, maar verder heb ik nooit last gehad van te veel/weinig klepspeling.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|