Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2011
Beste liefhebbers,
Ik heb nu met twee verschillende automaatbakken al het geval gehad dat deze een behoorlijk klap geven als ik deze van de P is de D of R zet. Is minder als ik hem net start. De klap is echt voelbaar door de hele de auto. verder geeft ie nog geen problemen maar ik maak me wel zorgen. heeft iemand hier ervaring mee??
groetjes keoma
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mijn BW35 doet dat ook. De techniek is al wat ouder. Niet echt een klap maar je voelt dat het paard er zin in heeft zeg maar. Een goeie snok.
Je kan de bakolie (ATF type F) eens peilen, en de kruiskoppelingen controleren op speling (geeft extra bonk). Het stationair toerental kan ook iets te hoog staan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Inderdaad, stationair moet niet te hoog staan. Tot +- 900 rpm gaat het goed bij mij.
Wel de rem ingetrapt houden hè?
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2011
okay zo´n vermoeden had ik al een klein beetje. hij heeft inderdaad ook een iets te hoog stationair toerental dus denk dat het vooral dat zal zijn. Maar 900 in zijn P? hoeveel toeren draait ie dan in zijn D (met rem erop).
ATF Olie heb ik zelfs al ververst. Ik heb het kleppenhuis van de bak helemaal uit elkaar gehaald omdat hij niet meer naar de twee schakelden. dus zit verse olie in. kan nog een keer na de kruiskoppelingen kijken maar dat heb ik volgens mij al gedaan want dat was waar ik als eerste aan dacht.
maar voelen jullie ook iets bij het opschakelen?
maar geen zorgen dus?!
groetjes keoma
Ik heb het stationair heel lang rond de 750 rpm gehad. In D met voet op de rem zakt-ie dan naar iets van 700 rpm, dat kan-ie prima hebben.
Het verschilt hoe soepel hij opschakelt. Bij volgas schakelt hij erg soepel, bij langzaam versnellen geeft hij nog wel eens een klap. Niets waar ik me druk om maak iig.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
21 September 2011, 11:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 September 2011, 11:34 door Marc1970.)
In D met de voetrem zag ik het olielampje laatst zachtjes gloeien, zo langzaam draait-ie (geen toerenteller). Het overschakelen verloopt nooit (heel soms) helemaal vloeiend (of zelfs maar voorspelbaar), en ook ik maak me daar 0,0 zorgen over.
Gaat wel beter als je de bak laat werken inderdaad, vooral niet proberen met het gaspedaal de schakelmomenten te 'regelen'. Gewoon rijden als een vrouw. Gasgeven, remmen, sturen, verder niet nadenken over de techniek.
Vloog het ding maar eens uit elkaar, dan kon ik beginnen met de ombouw naar M40.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
ik heb afgelopen zaterdag een aw71l helemaal uit elkaar gesloopt. hij deed al niet veel meer samen met de kapotte koppelomvormer. bij de oliekanaalplaten aan de onderzijde zitten allemaal balletjes. had jij die ook?
enfin, er zit in het voorste gedeelte (bij de aw71l) allerlei tandwielen die je vrij ongestraft eruit kunt halen bij het verwijderen van het koppelhuis. ik merkte dat die tandwielen die daar zaten, een flinke contructie met 10-15 verschillende raakvlakken, flinke speling hadden wat wel eens het klappen zou kunnen veroorzaken. deze bak klapte ook van N naar D achter een B230FT uit 1997.
advies: kijk daar even
Berichten: 48
Topics: 12
Lid sinds: Feb 2007
Ook bij een gereviseerde BW35 heb je dat 'snuk' gevoel, hoort erbij. Overigens bij de injectie met overdrive hoort het toerental boven de 1000 te zijn (officieel zelfs 1100) De Olie peilen met de motor in neutraal lopend, kijk ook even of de olei niet zwart is en/of stinkt, hij moet ranja rood zijn.
Ed
Ed van der Zee'98 C70 T5 '98 S90, '96 965 Oxford, '71 164 M410 OD, '71 144-S M41 OD, '71 P1800 E BW35 '71 144-GT M41 OD, '69 Amazon M41OD
Berichten: 48
Topics: 12
Lid sinds: Feb 2007
mmm, bedoel natuurlijk injectie met automaat.....rest klopt, heb nog een goede staan uit een 164 (enige verschil is de koppelomvormer)
Ed van der Zee'98 C70 T5 '98 S90, '96 965 Oxford, '71 164 M410 OD, '71 144-S M41 OD, '71 P1800 E BW35 '71 144-GT M41 OD, '69 Amazon M41OD