Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
wij hebben een 245 met vierkante koplampen, kenteken afgegeven 28-02-1980.
Nu wil ik een voorwiel lager vervangen, maar kennelijk zijn er typen.
Ene shop geeft aan t/m 1980 als oude type, andere shop geeft t/m 79 als oude type.
Ik neem aan dat ik het oude type moet hebben,maar hoe kan ik controleren?
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
Dat is sterk, 1e afgifte kentekenbewijs van mijn 245 is 28-02-1980! Ik was dus ook in de veronderstelling dat er "oude" type lagers in zouden gaan, nee dus. Er moesten "nieuwe" type lager sets in wat te maken heeft met het type seal.
245DL 1980 USA
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 August 2011, 20:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 August 2011, 20:16 door Marc1970.)
Op een gegeven moment is het asgat van het buitenste wiellager van 19 naar 22 mm gegaan, da's de enige verandering. ALs je dat nameet, weet je welke wiellagers je moet hebben.
Oh, het achterste lager is ook veranderd van 31,5 naar 35, maar tegelijkertijd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Dus de as is dikker geworden en de flens gelijk gebleven? Anders zou ik het vetdopje eraf kunnen en dan weet ik de dikte van het flensgat.
Ik had graag eerst materiaal gehad en dan in 1x sleutelen ivm dagelijks gebruik.
Dat wordt dan dus 2 setjes kopen en de ongebruikte teruggeven?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 August 2011, 12:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 August 2011, 12:55 door Marc1970.)
Nee, je haalt gewoon het buitenste kegellager eruit en meet het asgat. Dan stop je hem weer terug, kroonmoer stevig aandraaien terwijl je het 'wiel' verdraait, kroonmoer weer helemaal lossen en vervolgens handvast aandraaien, splitpen erdoor en naar de winkel.
Wiellagervet heb je ook nodig.
Oh ik bedenk net dat de oude stijl een kroonmoer + losse dikke ring heeft, en de nieuwe stijl een kroonmoer en ring uit Ã
Ã
n stuk.
Daar zou je het ook aan kunnen zien. Hoeft alleen de stofdop er maar af.
Kijk, een plaatje van de oude moer:
http://www.unm.edu/~goatman/bearing/partspan.jpg
Komt uit dit verhaal, ook leerzaam:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=1447395
En deel 2:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=1448582
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Kroonmoer met losse ring: dus oude model.
Bij de shop werd a.d.h.v. het kenteken automatisch het oude type meegegeven.
Vandaag het lager vervangen.
De voorbereiding had beter gekund, want die stofkap leverde in eerste instantie wat vraagtekens op.
Ook de juiste lager speling viel niet mee.
Ik dacht dat wel te kunnen doen zonder het wiel te monteren, maar uiteindelijk bleek toen het wiel gemonteerd was dat er teveel speling was.
Met gemonteerd wiel dus de speling nagesteld.