Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[245-1980] voorwiellagers welk type?
#1
wij hebben een 245 met vierkante koplampen, kenteken afgegeven 28-02-1980.
Nu wil ik een voorwiel lager vervangen, maar kennelijk zijn er typen.

Ene shop geeft aan t/m 1980 als oude type, andere shop geeft t/m 79 als oude type.


Ik neem aan dat ik het oude type moet hebben,maar hoe kan ik controleren?
Antwoord
#2
Dat is sterk, 1e afgifte kentekenbewijs van mijn 245 is 28-02-1980! Ik was dus ook in de veronderstelling dat er "oude" type lagers in zouden gaan, nee dus. Er moesten "nieuwe" type lager sets in wat te maken heeft met het type seal.
245DL 1980 USA
Antwoord
#3
Op een gegeven moment is het asgat van het buitenste wiellager van 19 naar 22 mm gegaan, da's de enige verandering. ALs je dat nameet, weet je welke wiellagers je moet hebben.

Oh, het achterste lager is ook veranderd van 31,5 naar 35, maar tegelijkertijd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Dus de as is dikker geworden en de flens gelijk gebleven? Anders zou ik het vetdopje eraf kunnen en dan weet ik de dikte van het flensgat.
Ik had graag eerst materiaal gehad en dan in 1x sleutelen ivm dagelijks gebruik.

Dat wordt dan dus 2 setjes kopen en de ongebruikte teruggeven?
Antwoord
#5
Nee, je haalt gewoon het buitenste kegellager eruit en meet het asgat. Dan stop je hem weer terug, kroonmoer stevig aandraaien terwijl je het 'wiel' verdraait, kroonmoer weer helemaal lossen en vervolgens handvast aandraaien, splitpen erdoor en naar de winkel.

Wiellagervet heb je ook nodig.

Oh ik bedenk net dat de oude stijl een kroonmoer + losse dikke ring heeft, en de nieuwe stijl een kroonmoer en ring uit ÃÃn stuk.
Daar zou je het ook aan kunnen zien. Hoeft alleen de stofdop er maar af.

Kijk, een plaatje van de oude moer: http://www.unm.edu/~goatman/bearing/partspan.jpg

Komt uit dit verhaal, ook leerzaam: http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=1447395
En deel 2: http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?id=1448582
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Kroonmoer met losse ring: dus oude model.
Bij de shop werd a.d.h.v. het kenteken automatisch het oude type meegegeven.

Vandaag het lager vervangen.
De voorbereiding had beter gekund, want die stofkap leverde in eerste instantie wat vraagtekens op.

Ook de juiste lager speling viel niet mee.
Ik dacht dat wel te kunnen doen zonder het wiel te monteren, maar uiteindelijk bleek toen het wiel gemonteerd was dat er teveel speling was.
Met gemonteerd wiel dus de speling nagesteld.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stuurhuis oude type volvo 200 hun 7 11.835 31 March 2016, 19:10
Laatste bericht: Jambon
  type stuurhuizen korre 3 9.625 13 June 2014, 02:41
Laatste bericht: asterix
  Voorwiellagers, wat is wijsheid? Kwekkel 6 4.920 23 April 2011, 19:42
Laatste bericht: Kwekkel
  Sportstuur type Roma DanielR 6 4.051 7 November 2010, 21:05
Laatste bericht: Jw240
  Welk type stuur huis??? Jeroen Herder 3 4.064 10 May 2006, 00:32
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: