Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Door een ander topic ben ik erachter gekomen dat ik een zeldzame/rare versnellingsbak heb:
Ik heb een volvo 240 uit 1975, voorzien van een b20f motor met een 4 versnellingsbak.
Hierbij de foto's:
Zoals te lezen M49a:
Het koppelingshuis:
Vanaf de zijkant:
en de teller aandrijving:
Weet iemand hier iets van? ik kan er niks van vinden.
Alvast bedankt.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
hÃ, zou zomaar kunnen zijn dat ik die ook 1 heb, ik heb ooit een "75 (geleverd iig..) 144GL gesloopt, de bak in m'n "69er gebruikt, viel me op dat ie een langere 1 heeft. Zou zomaar hetzelfde kunnen zijn..
nog een aparte combi, heb ergens een foto gevonden uit SE (geloof ik) van een B21 met origineel koppelinghuis Ãn M40... de persoon in kwestie heeft het hele ding bewaard omdat het apart is..
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
12 August 2011, 12:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 August 2011, 12:31 door edwin.)
Die heb ik ooit onder de Amazon gehad met een OD.
Hier op de foto de achterste...
http://img237.imageshack.us/img237/8123/...zijig6.jpg
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 August 2011, 14:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 August 2011, 15:21 door Marc1970.)
Lijkt me een gewone M40. Het type staat niet daar maar ingeslagen op een klein koperen plaatje.
Wel wat variatie in het aantal verstevigingsribben, meeste hebben er 1 minder aan deze kant. En de gietnummers staan a/d andere kant. Da's toch wel bijzonder, evenals het ond.no.
Meeste M40's zijn ond.no. 380100, dan een letter cijfer cijfer letter combinatie, dan K cijfer:
380100
B49C
K3
380100
F19M
K3
380100
G46M
K4
Leuke revisie pictorial:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=641530
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Als ik het zo allemaal lees, is het dus eigenlijk een gewone 4bak die achter een b20 hoort. Verder niks bijzonders, omdat hij in een 240 past?
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het gietijzeren bakkie is aangepast maar functioneel nog een M40 als de andere. Verlengstuk van de pook is ook iets anders voor de 240.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.252
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Leuke revisie pictorial: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=641530
Pfew!, respect zeg!
Mooi verhaal, ergens halverwege de 20.000 foto's zegt ie achteloos "Make sure everything's facing the right direction."
600.000 losse tandwielen op zijn werkbank.....
Dure grap, dat wel (ergens aan het eind zegt een Zweed: "Here in Sweden you can almost get those trannys for free tough." :wink:
Anyway, wederom Ã
Ã
n van de juweeltjes op het net deze reportage.
Berichten: 470
Topics: 42
Lid sinds: Jul 2008
Ik heb gekeken op het plaatje dat erop vast gemaakt is en het is inderdaad een m40, niks bijzonders dus...
Berichten: 9.864
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou ja, als-ie geruisloos draait en schakelt en niet uit z'n versnelling schiet, toch altijd nog beter dan mijn reservebakkie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969