huizinga schreef:Das mooi dus een Volvo-Penta AQ171C petrol engine onderblok kun je zo in je 240 lepelen. kop enz over zetten en klaar. 2,5 ltr en 167(?)pk.
Waar kun je zo'n onderblok krijgen.
alleen het onderblok past zeker! Maar dan zou ik een AQ151 nemen, die heeft de 531 kop (grotere kanalen dan de standaard 530 van de late 240's) en past zo direct in de 240! Ook hebben de zuigers dan niet kuiltjes die voor de 16 kleppen kop nodig is.
Een compleet penta AQ171 blok past niet, omdat dat een 16 kleppen cylinderkop heeft. Die kop is zo groot dat de stroomverdeler niet meer op de normale plaats kan maar aan de achterkant van de clinderkop geplaats wordt (zoals bij 740 en 940 vanaf 1985 ook). De standaard 24o stroomverdeler inkorten, of een andere kap erop die de kabels naar de zijkant eruit laat komen of een combinatie van beide zorgen dat het wel kan passen. Of een EDIS systeem uit een ford monteren, dan heb je een bobine per 2 cylinders, wasted spark ontsteking. Of Megasquirt, das een lang verhaal... Mogelijkheden genoeg!
Het inlaatspruitstuk kan lastig zijn, ik weet niet wat er standaard op zit. Iets voor 2 carburateurs...
inlaatspruitstuk: zoals op een B234 zit past het niet in een 240, en als het een inlaat spruitstuk is zoals op een B204GT/FT zit dan past het wel... Dat B204 spruitstuk lijkt behoorlijk op een B230 spruitstuk.
Verder zijn er nog wat dingen die je van de penta motor moet afslopen/verwisselen om em in de auto te gebruiken, zoals uitlaatspruitstuk enzo...
De AQ171 maakt 167 pk met 2 simpele carburateurs!! de langere slag (86 ipv 80 mm) en de 16 kleppen geven een flinke winst..
met injectie erop (gewoon de LH 2.4 computer van een 740 16V erin en klaar denk ik, misschien iets grotere injectoren, past allemaal als de 240 LH 2.4 heeft), leulke uitlaat, dan moet het zeker tegen de 180+ gaan. niet slecht!
Waar zon blok te krijgen is? een jaartje geleden zag ik een AQ151 (zelfde als 171 alleen 8 klepper, ook al een mooi blok) op ebay.de en dat ging voor 600 euro, best duur, het zag er niet meer goed uit! Ik hou me aanbevolen als iemand een penta onderblok of krukas heeft. mooi spul!
huizinga schreef:.....
Ik vraag me trouwens af of je zomaar een turbo op een b230f kunt zetten. Mijn monteur vertelde mij dat een b230ft wel wat extra olie kanaaltjes heeft voor koeling!!
vr gr Peter
het past er allemaal op, het werkt ook. Alleen is het veel werk om het erop te zetten. Voor een echt lange levensduur is het geen goede oplossing, zeker als je echt snel wil zijn. Er zijn genoeg mensen die het doen en al 50.000 km erbij gereden hebben en nog geen problemen hebben, maar het is een flinke thermische belasting voor de motor. Ik denk dat het bij verstandig gebruik en een lage turbodruk weinig uitmaakt.
Voor topvermogen en een langere levesduur, gebruik dan een B230FT of andere motor die echt aangepast is voor turbo gebruik...