Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Relais voor de electrische ramen
Ik heb het hele forum doorzocht op een schema voor de electrische ramen van een 240.
Op pag. 27 heb ik bijna alles gevonden, behalve 't volgende.
Waar kan ik het relais vinden in de auto welke bij het aanzetten van 't contact de schakelaars van stroom voorzien.
Bij mijn 245 GLE deden eerst alle ramen het goed, met uitzondering van het raam van het rechter voorportier.
Dit deed het alleen maar met de schakelaar aan de bestuurderskant.
Ging goed naar beneden en met geluk naar boven.
Na een aantal keer drukken op de schakelaar (aan de bestuurderskant) ging het weer dicht.
Na de winter deden alle ramen het niet meer.
Ik heb het schema doorlopen en constateerde dat er geen spanning op de schakelaars aan bestuurderszijde staat.
Ik dacht eerst aan een draadbreuk in de deur en heb een nieuwe kabel getrokken rechtstreeks van zekering 10 naar de deurschakelaar.
Nu doen de ramen het weer, maar ook als het contact af staat.
Ik vermoed dat het relais defect is, maar ik weet niet waar deze te vinden is.
Verder doet mijn rechter raam precies hetzelfde als van te voren.
De schakelaar op de rechterdeur doet helemaal niks.
Wie kan mij raad geven?
b.v.d.
Willem
Antwoord
Het volledige schema kun je vinden in Greenbook TP30808 op blz 117-120. Dat kun je hier downloaden.

Het relais van de el. ramen zit aan de rechterkant achter de middenconsole (blokje van ong 2x2x2 cm). Dit relais zit aangesloten op 2 zekeringen (nr. 10 direct vanaf de accu en nr. 12 via het contact). Dit verklaart ook meteen waarom je met je extra draad vanaf zekering 10 altijd stroom hebt op je elektrische ramen.

Het verhaal van de rechter deurschakelaar klinkt als een kapotte schakelaar, draadbreuk of slecht contact. Dit zou je kunnen checken door de boel even door te meten of de schakelaar even te wisselen met een van je achterdeuren. In het schema in het Greenbook zie je precies waar wanneer stroom op hoort te staan.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Ik heb inmiddels de schakelaar van de rechterdeur doorgemeten.
Deze is nog goed.
Ook heb ik de schakelaar van de rechterachterdeur gemonteerd op de rechtervoordeur, zonder resultaat.
Het raam van de rechtervoorportier gaat alleen open met de schakelaar aan de bestuurderskant en dicht gaat na diverse keren drukken op
dezelfde schakelaar.
Iemand nog een idee???
Ik hoor het graag.
Groetjes,

Willem
Antwoord
Heb je de bedrading ook gecontroleerd?
Vanaf relais H punt 87 gaat een plusdraad (rood®) naar connector K.
Deze gaat als geel (Y) verder. Staat daar wel spanning op?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Ik heb vanmiddag het relais kunnen controleren.
Het schakelt correct.
Op de connector van de schakelaar in de deur staat geen spanning.
Dat is dus de oorzaak dat het raam het niet doet.
Ik vermoed dat er ook een draadbreuk zit in de + draad welke door de deur loopt.
Wel vind ik vreemd dat het raam wel open gaat met de schakelaar aan bestuurderskant en na een aantal keer drukken op de schakelaar
aan de bestuurderskant gaat het raam ook wel weer dicht.
Ik overweeg om ook hiervoor een nieuwe draad te trekken.
Op het schema te zien gaat er een draad rechtstreeks van het relais naar schakelaar in het rechtervoorportier.
Hier zal ook wel de breuk zitten.

Antwoord
Die bedoel ik ook.
Citaat:Vanaf relais H punt 87 gaat een plusdraad (rood®) naar connector K. Deze gaat als geel (Y) verder.
Daar moet continu 12V op staan als je het contact aan hebt.

[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 520 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Overdrive relais (alternatief?) job245 2 677 17 October 2023, 11:21
Laatste bericht: Marc1970
  Electrische raam motor Svenska 3 1.207 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Over lichtschakelaar bedrading en vage relais... Woutair 2 1.453 14 December 2022, 20:34
Laatste bericht: HSGHOR
  Waar dient dit stekkertje voor? Kogelman 2 1.213 5 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Kogelman
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.425 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Afgekeurd op het "controle lampje" voor het mistachterlicht marc-f 2 1.432 9 September 2022, 13:06
Laatste bericht: marc-f
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 84.268 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Elektrische ramen bedienbaar zonder contact, accu leeg Teis 1 1.604 26 September 2020, 09:29
Laatste bericht: Grey240Polar
  Elektrische ramen Nicolaas H 4 3.144 17 August 2020, 15:40
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)