3 November 2010, 20:39
Het ligt toch niet aan de motor! Tijdens het rijden deed ik de motor uit en remde af. Vervolgens kwam de vrije grove trilling ook vanaf 20 km/h tot stilstand. De auto trilt en het stuur ook. Voel niks bij de koppeling, versnellingspook en zelfs ook niet de remmen. Kwam er achter toen ik gas gaf bij het verminderen van snelheid en de trilling hetzelfde bleef. Nu denk ik dat het dus bij de aandrijving (aandrijfas of achteras) ligt maar daar is tijdens vervanging van de distributieriemenm en kleppen stellen niks aan gedaan. Heeft nu iemand een idee wat dit is? (zal de vraag ook stellen bij hoofdstuk aandrijving!)
Van mijn Volvo 245 Van diesel (D24) zijn onlangs de distributieriemen en de riem voor de dieselpomp vervangen en de kleppen gesteld door een volvodealer. De motor loopt op zich zoals daarvoor maar gelijk na de hierboven genoemde reparatie komt er een behoorlijke trilling in de motor op het moment dat ik afrem en de motor richting stationair gaat. Loopt de motor stationair dan loopt ie weer goed. Er is geen merkbaar vermogensverlies. Onbelast gas geven zorgt niet voor een trilling. Het ligt niet aan de remmen aangezien het ook gebeurt als je alleen afremt op de motor. Na de reparatie is de auto een week later gekeurd en ze moesten flink aan de dieselpomp stellen om die rare roetmeting door te komen.
Ze hebben toen ook weer na die trilling gekeken en ze gaven aan dat het niet ligt aan de versnellingsbak, aandrijfas of remmen En dit klopt volgens mij ook en zit het echt in de motor. Volgens hun is de dieselpomp versleten. Maar aan de dieselpomp waren ze nog niet aangekomen toen ze de riemen vervingen en de kleppen hadden gesteld.
Iemand een idee waardoor die trilling ontstaat??
Van mijn Volvo 245 Van diesel (D24) zijn onlangs de distributieriemen en de riem voor de dieselpomp vervangen en de kleppen gesteld door een volvodealer. De motor loopt op zich zoals daarvoor maar gelijk na de hierboven genoemde reparatie komt er een behoorlijke trilling in de motor op het moment dat ik afrem en de motor richting stationair gaat. Loopt de motor stationair dan loopt ie weer goed. Er is geen merkbaar vermogensverlies. Onbelast gas geven zorgt niet voor een trilling. Het ligt niet aan de remmen aangezien het ook gebeurt als je alleen afremt op de motor. Na de reparatie is de auto een week later gekeurd en ze moesten flink aan de dieselpomp stellen om die rare roetmeting door te komen.
Ze hebben toen ook weer na die trilling gekeken en ze gaven aan dat het niet ligt aan de versnellingsbak, aandrijfas of remmen En dit klopt volgens mij ook en zit het echt in de motor. Volgens hun is de dieselpomp versleten. Maar aan de dieselpomp waren ze nog niet aangekomen toen ze de riemen vervingen en de kleppen hadden gesteld.
Iemand een idee waardoor die trilling ontstaat??