Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: May 2010
Bij de apk bleek dat de brandstofpomp ergens diesel lekte. (245 D24 met OD uit 1984)Op zoek gegaan naar een vervangende pomp om de oude al rijdend te kunnen reviseren, echter bij het demonteren bleek het al snel de achterste keerring te zijn die lekte. Op zich moet deze eenvoudig te vervangen zijn maar waar vind ik zo'n ring? Op de andere pomp zit bijvoorbeeld een ring zonder stofkapje dus blijkbaar zijn er door de jaren heen verschillende ringetjes gebruikt?
Is erdan toevallig iemand in de regio Hilversum die beschikking heeft over een klokmicrometer om de pomp juist af te stellen? In principe heb ik niks aan de afstelling veranderd maar je zult altijd zien. :'( eventuele bijstand lijkt me erg leerzaam!
Naast de lekkage van de pomp wilde ik de distributieriem vervangen, echter de krusaspoeliebout wil niet los. Heb hem (de poelie) voorzichtig heet gestookt, ge WD-40'igd en met het vliegwiel geblokkeerd met een verlenger op de sleutel gewerkt. Uiteindelijk brak het verbindingsstuk van mijn dopsleutel en waren mijn ideeën een beetje op. Iemand een goede tip?
Alvast dank!
245 Diesel 1984<br />2cv6 Special 1984<br />ID20 1969
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
WD40 is geen kruipolie. Haal een busje IMAL iod. Nachtje inweken, volgende dag losdraaien. Als je gaat stoken, moet je dat gedeelte warm stoken dat uit moet zetten. Als je de bout verhit, gaat'ie alleen maar vaster zitten. De krukas heet stoken is geen optie, dus een brander heeft geen nut.
Ik heb de mijne los gekregen door het deel uit m'n doppenset te gebruiken zonder de ratel, dus waarvan je het opzetstuk over de lengte kan verschuiven. Verlengd met een buis, auto in z'n 5, los. Uiteraard ook een nachtje geweekt in de IMAL. Goed gereedschap is een goed begin.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 202
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2009
krukaspoeliebout wordt aangespannen met een momentsleutel op 32 kg, dus is het normaal dat je de bout niet los krijgt met een gewone doppenset.
Neem de zwaardere doppenset van 1 duim . Verwijder de startmotor zodat je het vliegwiel kan blokkeren met een zware schroevendraaier of een beitel die je tussen de tanden van het vliegwiel en het koppelingshuis steekt. Bij het terug aanspannen van de bout, in omgekeerde zin werken en er zeker van zijn dat de bout aangespannen wordt op minimum 32 kg .
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
johan laveyne schreef:krukaspoeliebout wordt aangespannen met een momentsleutel op 32 kg, dus is het normaal dat je de bout niet los krijgt met een gewone doppenset.
Neem de zwaardere doppenset van 1 duim . Verwijder de startmotor zodat je het vliegwiel kan blokkeren met een zware schroevendraaier of een beitel die je tussen de tanden van het vliegwiel en het koppelingshuis steekt. Bij het terug aanspannen van de bout, in omgekeerde zin werken en er zeker van zijn dat de bout aangespannen wordt op minimum 32 kg .
weet ik meteen waar al die kapotte vliegwielen vandaan komen. mensen doe dit aub NIET! de tanden van je starterkrans breken dan af! daar hebben ze iets moois voor uitgevonden:
KLIK
Berichten: 55
Topics: 1
Lid sinds: May 2005
242-turbo schreef:johan laveyne schreef:krukaspoeliebout wordt aangespannen met een momentsleutel op 32 kg, dus is het normaal dat je de bout niet los krijgt met een gewone doppenset.
Neem de zwaardere doppenset van 1 duim . Verwijder de startmotor zodat je het vliegwiel kan blokkeren met een zware schroevendraaier of een beitel die je tussen de tanden van het vliegwiel en het koppelingshuis steekt. Bij het terug aanspannen van de bout, in omgekeerde zin werken en er zeker van zijn dat de bout aangespannen wordt op minimum 32 kg .
weet ik meteen waar al die kapotte vliegwielen vandaan komen. mensen doe dit aub NIET! de tanden van je starterkrans breken dan af! daar hebben ze iets moois voor uitgevonden: KLIK
Vomd met deze tegenhouder zal het niet lukken je moet toch de speciale tegenhouder voor de VW- Volvo LT diesel hebben.
http://www.timensmit.nl/zelfstl.php?suba...m=&ucat=2&
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2010
primroseyellow schreef:
Is erdan toevallig iemand in de regio Hilversum die beschikking heeft over een klokmicrometer om de pomp juist af te stellen? In principe heb ik niks aan de afstelling veranderd maar je zult altijd zien. :'( eventuele bijstand lijkt me erg leerzaam!
Naast de lekkage van de pomp wilde ik de distributieriem vervangen, echter de krusaspoeliebout wil niet los. Heb hem (de poelie) voorzichtig heet gestookt, ge WD-40'igd en met het vliegwiel geblokkeerd met een verlenger op de sleutel gewerkt. Uiteindelijk brak het verbindingsstuk van mijn dopsleutel en waren mijn ideeën een beetje op. Iemand een goede tip?
Alvast dank!
Ik heb zo'n klokmicrometer en ook een poelietegenhouder.
Woon in Bunschoten.
Berichten: 11
Topics: 5
Lid sinds: May 2010
Zo, gisteren de volvo opgehaald bij DAB Dieselservice in Hilversum. Hebben daar de D-riem vervangen en de pomp fijn-afstelling gedaan (was niet eens nodig!). Ik wilde toch nog even de laatste stappen beschrijven zodat iemand een volgende keer het ritje naar de specialist kan besparen. Zij hebben overigens met proff. gereedschap ook flink moeite gehad met de poeliebout en nu zijn beide riemen wel op de juiste spanning, leek me handig. Voor regio het Gooi is DAB trouwens bijzonder de moeite waard als je een dieselspecialist zoekt. Ze hadden zelfs de achterste keerring van de br stf pomp zo liggen!
Na veel geklooi met de pomp-afstelling las ik op het VW LT forum (ook een goede bron overigens) dat je in sommige gevallen de pompriem een tandje kon verschuiven om een betere afstelling te verkrijgen. Bij demontage liep de motor prima en stond het nokje van de pomp 8 mm voorbij de streepjes. In ons jeugdig enthousiasme (en late uurtjes) hebben we na het installeren van de nieuwe riem de pomp een tandje later gezet, terwijl hij met de pomp op 'vroeger' gedraaid beter leek te lopen. Echter, nog steeds geen vermogen, vies roken en hard nagelen. Bij het stellen wilde de pomp uit zichzelf naar binnen draaien, ws door de interne druk.
Toen ik de hoop al had opgegeven, heb ik voor de ingeplande monteur alles op nul gezet (basisafstelling) zoals Olyslager schrijft. Echter, bij het terugzetten van de pomp, 'klikte' hij in een stand zonder druk erop. Kijkend op het vliegwiel bleek ook dat we het verkeerde streepje hadden gebruikt als BDP. Er zitten er drie waarvan degene met het nulletje (nauwelijks zichtbaar) degene is die je moet hebben.
Dus, alles op nul, tik lopen.. Hij rookt niet meer, start koud bij de eerste tik en heeft meer vermogen dan eerst! Typisch dat de pomp dus ook al een half tandje verkeerd stond toen we begonnen met demonteren.
Misschien achteraf allemaal wel logisch maar na drie doorwaakte nachten en menig maal het einde van de logica en ideeën te hebben bereikt, was de mooie grom toch heel erg fijn!
Iedereen bedankt voor de tips, adviezen en info in ieder geval!
245 Diesel 1984<br />2cv6 Special 1984<br />ID20 1969