Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor (D24) pikt niet vloeiend op en staat wat te schudden
#1
Motor start pas na enig doorstarten.

Wanneer ik in onbelaste staat met de hand gas geef, pikt de motor eerst met enige vertraging op. Daarna schiet het toerental omhoog.

Ook belast, duurt het even voordat motor accelereert.

Bij onbelast stationair draaien staat de motor te schudden (repeterende dreun).

V-snaren (dynamo, waterpomp en stuurbekrachtiging) slipten door. Na vervanging trad er enige verbetering op.
De extra belasting lijkt van invloed te zijn.

- brandstofleidingen zijn nagelopen en lekken niet.
- luchtfilter vervangen
- kleppen gesteld
- verstuiveraansluitingen gelost, maar geen storing gevonden.

Wat blijft er nog over om de controleren of af te stellen?
Het lijkt erop dat er bij lage toerentallen net te weinig diesel beschikbaar komt.
Wat kan ik hier nog aan doen?


544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Antwoord
#2
waterpomp/stuurbekrachtiging/dynamo vastgelopen? hoe zwaar gaan deze met de hand rond zonder snaren?
Antwoord
#3
Het gaat om de normale extra belasting van de dynamo, waterpomp en stuurbekrachtiging.
Er is dus verschil merkbaar tussen volledig onbelast en licht belast. Dat is opmerkelijk, vandaar dat ik dit vermeld.
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Antwoord
#4
brandstofpomp(druk)(inspuitgallerij)(afstelling) in orde? Verstuiverbeeld in orde?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Als ik het zo een beetje lees krijg ik de indruk dat de regelaar in de brandstof-injectiepomp versleten is.
Ik heb wel een link voor je waar je kunt lezen hoe e.e.a. globaal werkt.

http://www.dieselbombers.com/1st-generat...ation.html

Het is bepaald niet aan te raden die pomp zelf eens even open te maken voor nadere inspectie,tenzij je ervaring hebt, zeer schoon kunt werken,en pakkingsetje bij de hand hebt.
Zoals reeds genoemd kunnen meerdere oorzaken er voor zorgen dat je motor niet goed loopt, verstuivers spelen zeker ook een hoofdrol.
Maar als het toerental zo opschiet als beschreven zit er in ieder geval iets niet goed in de inspuitpomp zelf!
Het lang moeten doorstarten is waarschijnlijk ook pompslijtage, als je asje waarmee "je gas geeft" speling heeft loopt je pomp langzaam leeg richting tank.Lucht kan immers langs je asje naar binnen getrokken worden zodat de diesel afzakken kan richting tank.

Tijdens het doorstarten ben je eigenlijk alleen maar je pomp aan het ontluchten, meer niet........

Denk er aan dat een diesel een behoorlijk brok precisietechniek is,de kwaliteit van de motor als geheel hangt af van de zwakste schakel.

Op brandstofgebied moet in orde zijn;


Aanzuigleiding vanuit tank
Filter met leidingen (lekke leiding zuigt ook lucht mee)
Brandstofinspuitpomp
Inspuitleidingen (dichtheid)
Verstuivers

Vervolgens moet de ingespoten brandstof ook nog op tijd en volledig verbranden dus is het zaak dat alle timingen goed staan Ãn er voldoende compressie is voor het halen van je druk/temperatuur.

Dit is heel summier gezegd, je kunt op dieseltechniek afstuderen als je wilt ;D

Als je snel korte metten wilt maken is het een idee langs een dieselspecialist te rijden, die gasten kunnen je vaak vlot info geven nadat ze je motor alleen maar hebben horen lopen.

Antwoord
#6
1. Motor start pas na enig doorstarten.

2. Wanneer ik in onbelaste staat met de hand gas geef, pikt de motor eerst met enige vertraging op. Daarna schiet het toerental omhoog.

3. Ook belast, duurt het even voordat motor accelereert.

Dankzij bovenstaande instructie heb ik deze drie problemen opgelost. Waarvoor dank.

Er bleek een slordig gemonteerd electrisch opvoerpomje in de leiding tussen de tank en het brandstoffilter te zitten. Ik vermoed dat ze geexperimenteerd hebben met slaolie of iets dergelijks.
Het pomje er tussenuit gehaald en er wordt weer vlot gestart. Ook de acceleratie bij lage toeren is nu een stuk beter.

Wat blijft is het schudden van de motor.

Ik heb de verstuivers opnieuw ÃÃn voor ÃÃn los gedraaid om te kijken wat daarvan het effect is. Bij cilinders 1,2,3,4 en 6 gaat de motor duidelijk slechter lopen. Bij cilinder 5 is er nauwelijks verschil. Verstuiver nr. 5 moet er dus eerst maar even uit.

Demonteer ik dit bij warme of bij koude motor?
Ik heb een verstuiverpomp
Met welke vloeistoffen kan ik de verstuiver testen? Gebruik ik diesel, of kan ik ook een reinigingmiddel zoals petroleum of wasbenzine gebruiken?

Heeft het zin zo'n verstuiver een uurtje in de ultrasoonreiniger te leggen?
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Antwoord
#7
Mooi dat je problemen voor een deel opgelost zijn!
Dat opvoerpompje kan voor slaolie gebruikt zijn of juist om de br.st.insp.pomp te ontluchten voor het starten......
Ik heb ook jaren met zo'n pompje gereden, paralel aan de gloeipiten aangesloten pompte hij het pomphuis vol diesel en stopte netjes met pompen als de gloeipitten uit gingen.Werkte prima!
Ik had overigens wel een by-pass om de diesel makkelijk aan te laten zuigen als de pomp spanningsloos was.

Houdt de functie v.h. pompje dus nog even in gedachten als het aanslaan na een dag stilstaan weer lastig is.


Verstuivers test ik gewoon met dieselolie.
Altijd nieuwe brandplaatjes er onder,ook al plaats je dezelfde verstuiver terug.
Demontage doe ik meestal met koude motor, nog nooit kapotte schr.dr. gehad.

Als je verstuiver-beeld en druk goed zijn dan kan je nog even verstuiver 4 met nr. 5 wisselen je weet dan zeker dat je een goede in cilinder 5 krijgt.
Het zou kunnen zijn dat je een gat in je zuiger hebt (gelukkig niet heel aannemelijk maar t'kan) of een gebroken zuigerveer of een verbrandde of kromme klep. Dan kan zelfs een nieuwe verstuiver er niets meer aan doen.

succes
Antwoord
#8
Alle verstuivers getest. 3 waren goed 2 stuks waren matig, maar nevelden nog wel en ÃÃn -die van de 5e cilinder- was slecht (dunne rechte straal).
Die laatste heb ik vervangen en daar knapt het al behoorlijk van op.

Het schudden is al een stuk minder en hij trekt ook beter. Wil ik het helemaal goed krijgen moeten er 6 nieuwe (gereviseerde) verstuivers in, maar ik laat het eerst zo.

Bedankt voor jullie hulp!
544 sport, Duett, Amazone 133GT, P1800E, P1800E, 1800ES, 242 Nordica, 245 gl, 262c Bertone two tone, 262c Bertone, 780c Bertone, 480 Turbo, C70 Cabriolet, C30,
Antwoord
#9
word onder gereviseerd niet gewoon goed schoongemaakt verstaan? ik weet dat een ultrasoon apparaat bij aangekoekte injectoren wonderen kan verrichten en geld kan besparen
Antwoord
#10
reviseren is eerder de openingstijd afstellen oftewel, de verstiuver "op kraken zetten" .. maar dat kost tijd en geld dus vraag ik me af wat de besparing daadwerkelijk zal zijn..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zes in lijn motor test Antoon 21 16.312 25 May 2011, 23:36
Laatste bericht: 240diesel
  Motor uitbouw 240 GoodOldDiesel 12 10.070 12 April 2011, 19:05
Laatste bericht: Jambon
  Dat viel niet tegen, deze diesel gaat weer aan het werk! 2maal245 1 2.969 2 January 2011, 15:58
Laatste bericht: canecorsoeric
  Clio versus Volvo. ( niet eerlijk, maar toch...) Ik Rol 1 3.080 5 December 2010, 15:30
Laatste bericht: 242-turbo
  Ligt toch niet aan de motor! "trilling dieselmotor na vervanging distr" koen diesel 2 3.906 19 November 2010, 08:58
Laatste bericht: 242-turbo
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 21.860 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 11.201 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)