Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
koude/warme lucht klep
#1
mijn B21ET loopt matig stationair. Nu was ik wat aan het prutsen en ik heb een vraag over de klep in het luchtfilterhuis die voor koude danwel warme lucht zorgt:
* als ik op de koperen pen met veer druk dan gaat ie van warm naar koude lucht. Hoe werkt dit normaal gesproken?? Is toch geen bimetaal oid?
* de mijne blijft op de warmelucht stand staan. Hoewel de flexibele buis naar het uitlaatspruitstuk verwijderd is (ivm LPG zei de dealer??), lijkt het me dat ie toch moet overschakelen naar de koude lucht aanvoer?
Antwoord
#2
Daar ben ik ook benieuwd naar, waar zit die klep?
Ik denk dat het zo'n wax-element is. Door de koude wax kan de pen niet zakken en asl de wax warmer is druk het veertje de pen door de wax heen en gaat het klepje open danwel dicht al naar gelang de situatie.
Antwoord
#3
als je je luchtfilter vervangt, dan zit ie aan de radiateurkant onderin de luchtfilterbak - bij jouw loopt er waarschijnlijk een alu flexibele buis van je uitlaatspruitstuk naar het luchtfilterhuis. Daar onder bij de aansluiting zit de klep. De veer zit er boven.
Van die wax had ik nooit gehoord. zou kunnen, maar ik denk eigenlijk dat het anders werkt.
Antwoord
#4
Ik heb ook even naar de luchtklep gekeken in het luchtfilter huis van mijn 240GLT omdat ik vond dat de temperatuur van de motor aardig opliep bij een vlinke berg. Ook vond ik dat ik weinig power had at 100km/h met een trailer trekken ..

Ik vond dat de klep ook op de warme stand bleef staan en omdat het hier altijd redelijk warm is (NZ) heb ik de klep maar vast gezet op de koude lucht aanvoer. Ik hoop dat ik het verschil in power kan merken gedurende de volgende trip in de bergen.

Bedankt voor de tip.
Jim Hekker, New Zealand, 2009 Volvo V50 R-desgn 2.4i, 31000kms, black
Antwoord
#5
Ik heb die klep ook geblokkeerd, was bij mij ook vast blijven hangen op warm. Gewoon wat ringen ertussen ofzo. De warme lucht kan een luchtmassameter van injectie (LH injectie) makkelijk beschadigen!
toen ik ook de begrenzende snorkel had wegtgehaald en vervangen met dikke buis was er duidelijk een verbetering in trekkracht en een lager verbruik 8)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.562 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 4.232 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.515 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Volvo V60 2013: Kloppend/bonkend geluid bij koude start Romrom 2 2.414 14 February 2021, 18:13
Laatste bericht: Romrom
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 24.960 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Opbouw oliedruk na koude start Grey240Polar 12 9.297 3 November 2019, 09:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  Compressietest koude motor TeunTimmermans 6 6.681 2 June 2019, 14:50
Laatste bericht: Marc1970
  Inhouden na koude start op LPG Kees Roskam 6 4.268 9 April 2019, 19:01
Laatste bericht: Kees Roskam
  Koude start gaat niet en verbruik aan de hoge kant B200ET woes 14 9.290 29 January 2019, 11:42
Laatste bericht: woes
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 11.814 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)