mijn B21ET loopt matig stationair. Nu was ik wat aan het prutsen en ik heb een vraag over de klep in het luchtfilterhuis die voor koude danwel warme lucht zorgt:
* als ik op de koperen pen met veer druk dan gaat ie van warm naar koude lucht. Hoe werkt dit normaal gesproken?? Is toch geen bimetaal oid?
* de mijne blijft op de warmelucht stand staan. Hoewel de flexibele buis naar het uitlaatspruitstuk verwijderd is (ivm LPG zei de dealer??), lijkt het me dat ie toch moet overschakelen naar de koude lucht aanvoer?
Daar ben ik ook benieuwd naar, waar zit die klep?
Ik denk dat het zo'n wax-element is. Door de koude wax kan de pen niet zakken en asl de wax warmer is druk het veertje de pen door de wax heen en gaat het klepje open danwel dicht al naar gelang de situatie.
als je je luchtfilter vervangt, dan zit ie aan de radiateurkant onderin de luchtfilterbak - bij jouw loopt er waarschijnlijk een alu flexibele buis van je uitlaatspruitstuk naar het luchtfilterhuis. Daar onder bij de aansluiting zit de klep. De veer zit er boven.
Van die wax had ik nooit gehoord. zou kunnen, maar ik denk eigenlijk dat het anders werkt.
Berichten: 25
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2005
Ik heb ook even naar de luchtklep gekeken in het luchtfilter huis van mijn 240GLT omdat ik vond dat de temperatuur van de motor aardig opliep bij een vlinke berg. Ook vond ik dat ik weinig power had at 100km/h met een trailer trekken ..
Ik vond dat de klep ook op de warme stand bleef staan en omdat het hier altijd redelijk warm is (NZ) heb ik de klep maar vast gezet op de koude lucht aanvoer. Ik hoop dat ik het verschil in power kan merken gedurende de volgende trip in de bergen.
Bedankt voor de tip.
Jim Hekker, New Zealand, 2009 Volvo V50 R-desgn 2.4i, 31000kms, black
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ik heb die klep ook geblokkeerd, was bij mij ook vast blijven hangen op warm. Gewoon wat ringen ertussen ofzo. De warme lucht kan een luchtmassameter van injectie (LH injectie) makkelijk beschadigen!
toen ik ook de begrenzende snorkel had wegtgehaald en vervangen met dikke buis was er duidelijk een verbetering in trekkracht en een lager verbruik 8)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni